2010-07-26, 09:18
Medlem
Zahles avatar
Länge har jag följt utvecklingen i detta nyskapande,innovativa och snabbt expanderande land.

Varför tror jag att detta kommer ske? Burkina Faso kommer att öka pågrund av sina naturresurser och entreprenörskap till att bli en av de viktigaste marknaderna i Afrika.

Orsaker varför detta kommer ske

*5% procentig årlig ökning av ekonomin
*Krafttag för att öka exporten av bomull
*Multikulturell befolkning med stora ambitoner, och en väldigt flitig arbetskår
*Stabil demokrati som utövar yttrandefrihet, antaligen den bäst fungerade staten efter Sydafrika

Det är dock en del handelshinder som orsakar denna potieniella lands krafttag till att bli ett I-land.

Tror detta kommer att ske under detta decenium, vi lär även se att Burkina Faso kommer få en betydande militärmakt med närvaro runt om i världen.

Dock ser jag några problem för landet, det kommer bli arbetsbrist när de stora mineralutvinningarna sker trots en ökande befolkning, landet lär behöva utländsk arbetskraft till viss del, landet kommer behöva undvika extrema inflationer eller en överhettad ekonomi som lätt kan hända när länder som dessa tar sitt steg ut som stormakt.

Vad tror ni om Burkina Fasos framtidsutsikter och chanser att nå vad jag förutspår?.
Citera
2010-07-26, 10:18
Medlem
Knotknets avatar
Jag har ingen aning men jag gillar landet då jag har rest runt där. Men det borde finnas stor chans för landet att lyckas då entrepenörsandan är väldigt stor. Jag kan bara hoppas du får rätt.
Citera
2010-07-26, 10:50
Medlem
För litet för att kunna bli någon stormakt. En stormakt ska ha en någorlunda stark militär plus politiskt inflytande. Ett land som har bägge och växer med ca 10% per år är Etiopien.
Citera
2010-07-26, 11:13
Medlem
Encias avatar
Att växa med bidragspengar är ingen egen tillväxt. Dessutom så är risken rätt stor att ethiopia disintegrerar vid nästa makt - vakum.
Intressant läsning om Burkina Faso, vilket språk talas det inom detta land? Inhemsk?
Citera
2010-07-26, 11:38
Medlem
Ligger enligt IMF på plats 158 i BNP-per-capita ligan... och då räknar vi bara dess medlemmar.
80% av befolkningen sysslar med jordbruk.. nej, ser inte hur ett litet landomgivet bondeland ska kunna bli stormakt inom något av värde.
Citera
2010-07-26, 11:45
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Burkina Faso är ett av världens fattigaste länder, med en BNP på 1200 USD/person 2009, vilket beror på en hög befolkningstäthet, begränsade naturtillgångar, känslig odlingsjord och en mycket ojämn fördelning av inkomsterna. Omkring 90% av befolkningen är beroende av jordbruket som ibland inte fungerar på grund av för lite regn. Därför söker hundratusentals lantarbetare från Burkina Faso varje år säsongsarbete i Elfenbenskusten och Ghana.
Man försöker få igång industrier för att få varor att exportera, men kriser i grannlandet Elfenbenskusten gör Burkina Fasos handel med utlandet problematisk.
Bidrag till BNP:
Jordbruk 29,4 %
Indrustri 20,1 %
Tjänstesektorn 50,5 %
90% av arbetskraften sysselsätts av jordbruket 10% av arbetskraften sysselsätts av industrin. (1998)
70% av elektriciteten produceras av fossila bränslen, såsom olja och resterande 30% av vattenkraft.
Burkina Faso har som sagt listats som ett av världens fattigaste länder med hänvisning till både BNP per invånare och FN:s Human development index. Landet har under de senaste åren gjort betydliga ekonomiska framsteg med en tillväxttakt på runt 5 %, men detta har ytterst lite gynnat vanliga arbetande människor. Jordbruket sysselsätter omkring 90 procent av befolkningen men under torkan migrerar flera hundra tusen jordbruksarbetare till grannländerna för att söka arbete där. Pengarna de tjänar skickas hem och har stor betydelse för landets ekonomi. De viktigaste exportvarorna är bomull, boskap och guld. Mineralförekomsterna har inte blivit utvunna i betydlig utsträckning på grund av höga utvinningskostnader och stort avstånd till utskeppningshamnar. Bomull har sedan 1990-talet blivit Burkina Fasos viktigaste exportvara. Landets regering har förenat sig med tre andra länder i regionen - Mali, Niger och Tchad- för lobbying inom WTO i ett försök att minska subventionerna till bomullsproducenter i rika länder. Landet är helt beroende av internationellt bistånd och fick år 2000 stöd bland annat genom avskrivning av skulden. På 90-talet tillfogades Burkina Faso till Världsbankens och Den internationella valutafondens, IMF, strukturanpassningsprogram och som en följd av detta privatiserades stora delar av den statligt ägda industrin. Landet har även infört nya investeringsregler vilket politikerna hoppas ska locka fler utländska investerare. Tack var dessa regler och andra lagförslag som gynnat gruvsektorn har det skett en ökning av guldutvinning. Landets regering arbetar aktivt med att förbättra flickors grundskoleutbildning samt fokuserar på bättre villkor för infrastruktur- och jordbrukssektorn samt landreformer

Tycker inte det låter som ett framgångs land direkt
Citera
2010-07-26, 12:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Länge har jag följt utvecklingen i detta nyskapande,innovativa och snabbt expanderande land.

Varför tror jag att detta kommer ske? Burkina Faso kommer att öka pågrund av sina naturresurser och entreprenörskap till att bli en av de viktigaste marknaderna i Afrika.

Orsaker varför detta kommer ske

*5% procentig årlig ökning av ekonomin
*Krafttag för att öka exporten av bomull
*Stabil demokrati som utövar yttrandefrihet, antaligen den bäst fungerade staten efter Sydafrika

Det är dock en del handelshinder som orsakar denna potieniella lands krafttag till att bli ett I-land.

Tror detta kommer att ske under detta decenium, vi lär även se att Burkina Faso kommer få en betydande militärmakt med närvaro runt om i världen.

Dock ser jag några problem för landet, det kommer bli arbetsbrist när de stora mineralutvinningarna sker trots en ökande befolkning, landet lär behöva utländsk arbetskraft till viss del, landet kommer behöva undvika extrema inflationer eller en överhettad ekonomi som lätt kan hända när länder som dessa tar sitt steg ut som stormakt.

Vad tror ni om Burkina Fasos framtidsutsikter och chanser att nå vad jag förutspår?.

Ser man på BNP/capita tillväxt och förväntad livslängd så har landet utvecklats i jämn takt sedan 1946,(med undantag av några år under 70 talet då ekonomin gick tillbaka). Dock började man på en extremt låg nivå.
Så det kommer att ta ganska lång tid, men kul i alla fall att det rullar på och att man är optimistiska.
Tryck på "play" när ni kommer in på Gapminder så spelas landes ekonomiska/livslängd historia upp.

http://www.gapminder.org/world/#$maj...,,;modified=75

Då finns det andra länder i Afrika som nått längre, (trots krig och elände) och som har goda chanser att växa till rejält de närmaste 20 åren:
Angola: Landet tappade 20 års utveckling men är nu i alla fall tillbaka på 1974 års nivå. Tillväxtutsikterna är goda

Sydafrika Kraftigt minskad förväntad medelivslängd pga Aids. Den ekonomiska utvecklingen har dock tagit fart de senaste åren. Utgångsläget bättre än de andra afrikanska länderna

Nigeria ojämn ekonomisk utveckling och låg förväntad livslängd. Ekonomin har dock utvecklats kraftigt sedan oljeboomen började.

Obs! Så gott som samtliga afrikanska länder drabbades hårt av imperialismen. Dessutom drabbades många av de ställföreträdande krig som utkämpades under det kalla kriget. Kontinenten, som helhet, exporterar nu för första gången för mer än man tar emot i bistånd.

För att ge lite perspektiv så har jag lagt in både Burkina Faso och Sveriges utveckling. BF befinner sig vad gäller förväntad livslängd förnärvarande på samma nivå som vi gjorde1896. Och vad gäller ekonomin så befinner sig BF på samma nivå som Sverige var på 1836

Senast redigerad av Ola Schubert 2010-07-26 kl. 13:01.
Citera
2010-07-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Encia
Att växa med bidragspengar är ingen egen tillväxt. Dessutom så är risken rätt stor att ethiopia disintegrerar vid nästa makt - vakum.
Intressant läsning om Burkina Faso, vilket språk talas det inom detta land? Inhemsk?
Läs på innan du uttalar dig. Etiopien får ganska lite i bistånd jämfört med andra tredje länder, om du ser till antalet invånare i landet. Länder som Egypt får det dubbla, och det bara från ett land (USA).

Politiskt är läget relativt stabilt, då det endast är parti som har ett järngrepp.
Citera
2010-07-29, 19:33
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle

Skulle detta vara något bra? Hälften av befolkningen är muslimer. Så nej Burkina Faso blir ingen stormakt.

Burkina Faso är ett av världens fattigaste land om inte det fattigaste.
Citera
2012-10-21, 15:55
Medlem
attackspades avatar
nej
Citera
2012-10-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attackspade
nej

Får hålla med. Det bor 16 miljoner människor i BF, vilket är alldeles för lite för att de ska bli en stormakt.
Citera
2012-10-21, 21:27
Medlem
När TS pratar om demokrati i BF, vad fan svamlar du om? Enligt The Economist's demokrati-index hör landet till kategorin "auktoritära regimer" med ynka 3.59 poäng.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index#Fullst.C3.A4ndig_lista_.C3.B6ver_l .C3.A4nder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in