2010-07-26, 02:29
Medlem
Tja, har några funderingar..

Såna där joystickstyrda gripklor som finns på marknader där man lägger i en tia för att sedan försöka dra upp små nallar och annat skit, hur avgör de om det verkligen är en tia som man slänger i för att spela?

Skulle det vara möjligt att ta en stång i metall med samma diameter som en tia, kapa den i delar som är lika breda som en tia, för att sedan ha med sig ett x antal såna här "faketior" till första bästa marknad och spela med?

Är bara nyfiken på om det skulle funka och skulle naturligtvis aldrig utöva detta i praktiken
Citera
2010-07-26, 02:34
Medlem
mrbgs avatar
Om du får med viktningen finns det inget sätt som en mekanisk mekanism skulle kunna avgöra en skillnad på din "fejk-tia" och en riktig tia. Men tror att identifieringen är mycket varierande.

Ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.
Citera
2010-07-26, 02:43
Medlem
Benshies avatar
Leksakstior (plast) funkade när jag var liten
Citera
2010-07-26, 02:46
Medlem
Jerka^s avatar
Skulle det funka? Antagligen.
Skulle det vara värt det? Nej.
Citera
2010-07-26, 04:12
Medlem
Bästa du kan göra är att gå in på närmaste byggbutik och köpa brickor som du har mellan skruv och mutter Du får lätt 20 stycken i storleken som en 5a för runt 5 kronor
Citera
2010-07-26, 10:42
Medlem
evolutes avatar
Det beror på hur avancerad myntigenkänningsmekanism du har. Vanliga metoder är att a) kolla myntets diameter, b) kolla dess vikt och c) att låta dem passera ett elektromagnetiskt fält och mäta förändringar i fältet som beror på myntets sammansättning/storlek.

Bra artikel: http://wiki.answers.com/Q/How_does_a_vending_machine_know_what_kind_of_a_coi n_you_put_into_it
Senast redigerad av evolute 2010-07-26 kl. 10:45.
Citera
2010-07-26, 13:46
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Skulle det funka? Antagligen.
Skulle det vara värt det? Nej.

Om jag hade varit 7 år så hade det varit värt det!
Citera
2010-07-26, 14:51
Medlem
saftad_burks avatar
Påminner mig om ett äventyr jag hade som liten påg. Vi var på en camping någonstans vid kusten, där det utöver mängder av husvagnar inte fanns mycket mer än en kiosk och en maskin att panta burkar i. I början hade jag, min bror och ett par vänner krig med de andra campingpojkarna om burkarna som de vuxna slängde omkring sig, sedan kom vi på en plan: vi knöt ett snöre runt en petflaska och drog den upp och ner i maskinen.

Man kan förmodligen tjäna rätt bra med pengar med hjälp av det här zigenar-tricket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in