2010-08-01, 17:58
Bakgrund
Testat i miljön Debian 5.0.5 med "vanlig" intelhårdvara och 32bitars singelcore cpu.
Grundinstallation utan några tillägg.
Manuell installation av gcc, make, autoconf/automake, bzip2, patch, subversion.
Problem
toolchain.ch hanterar inte vissa fel som uppstår då pspdev.org inte är online eller kan svara på anrop.
Lösningen
Förberedelser:
Tanka hem följande filer...
binutils-2.16.1.tar.gz
gcc-4.0.2.tar.bz2
gdb-6.3.tar.bz2
newlib-1.13.0.tar.gz
Tanka hem psptoolchain20060120.tgz
Tanka också hem pspsdk, viktigt.
(tyvärr får jag inte ned den versionen som finns på ps2dev.org då deras server verkar vara nere, testat med den versionen som ligger på sourceforge men där saknas en fil som behövs för genomförandet)
- Gå till /tmp och packa upp psptoolchain20060120.tgz (tar xpvzf psptoolchain20060120.tgz)
- Skapa mappen pspdev och lägg in mappen pspsdk där i. (/tmp/pspdev/pspsdk)
- Kopiera in binutils-2.16.1.tar.gz, gcc-4.0.2.tar.bz2, gdb-6.3.tar.bz2, newlib-1.13.0.tar.gz till /tmp/psptoolchain.
Genomförande:
Eftersom vi redan har patchar och nödvändiga filer behöver vi editera filen toolchain.sh för att kunna köra "offline"-mode.
I stycket Download, Unpack and Patch gör vi följande ändringar...
gör samma ändring för gcc, newlib och gdb.
Vi kommenterar också ut nerladdningen av PSPSDK eftersom vi (i teorin) redan har denna.
Rad 238 hittar du följande kod
Nu är vi redo att köra filen toolchain.sh.
./toolchain.sh
...och sen kommer en massa output och det kommer ta ganska lång tid.
Eftersom jag inte har tillgång till rätt pspsdk så får jag ett felmeddelande att filen ./bootstrap saknas.
Detta bör inte vara ett problem med rätt pspsdk, modifiering av den som finns på sourceforge?
Rätt pspsdk kan finnas på ps2dev.org alt. pspdev.org men dessa sidor är nere just nu.
Med rätt pspsdk så bör den här lösningen fungera till 100%.
Hoppas jag inte missade något
Mvh.
Testat i miljön Debian 5.0.5 med "vanlig" intelhårdvara och 32bitars singelcore cpu.
Grundinstallation utan några tillägg.
Manuell installation av gcc, make, autoconf/automake, bzip2, patch, subversion.
Problem
toolchain.ch hanterar inte vissa fel som uppstår då pspdev.org inte är online eller kan svara på anrop.
Lösningen
Förberedelser:
Tanka hem följande filer...
binutils-2.16.1.tar.gz
gcc-4.0.2.tar.bz2
gdb-6.3.tar.bz2
newlib-1.13.0.tar.gz
Tanka hem psptoolchain20060120.tgz
Tanka också hem pspsdk, viktigt.
(tyvärr får jag inte ned den versionen som finns på ps2dev.org då deras server verkar vara nere, testat med den versionen som ligger på sourceforge men där saknas en fil som behövs för genomförandet)
- Gå till /tmp och packa upp psptoolchain20060120.tgz (tar xpvzf psptoolchain20060120.tgz)
- Skapa mappen pspdev och lägg in mappen pspsdk där i. (/tmp/pspdev/pspsdk)
- Kopiera in binutils-2.16.1.tar.gz, gcc-4.0.2.tar.bz2, gdb-6.3.tar.bz2, newlib-1.13.0.tar.gz till /tmp/psptoolchain.
Genomförande:
Eftersom vi redan har patchar och nödvändiga filer behöver vi editera filen toolchain.sh för att kunna köra "offline"-mode.
I stycket Download, Unpack and Patch gör vi följande ändringar...
Kod:
ändras till...echo -n "Downloading the latest binutils patch... "; $SVN cat svn://svn.pspdev.org/psp/trunk/psptoolchain/$BINUTILS.patch > $BINUTILS.patch echo "Done!";
Kod:
Vi kommenterar alltså ut nerladdningen av patchen,echo -n "Downloading the latest binutils patch... "; # $SVN cat svn://svn.pspdev.org/psp/trunk/psptoolchain/$BINUTILS.patch > $BINUTILS.patch echo "Done!";
gör samma ändring för gcc, newlib och gdb.
Vi kommenterar också ut nerladdningen av PSPSDK eftersom vi (i teorin) redan har denna.
Rad 238 hittar du följande kod
Kod:
som markeras ut/byts ut mot## Grab the latest PSPSDK from Subversion. if test "$BUILD_PSPSDK" = "1" ; then rm -Rf pspsdk $SVN export "$PSPSDK_SVN" pspsdk fi
Kod:
## Grab the latest PSPSDK from Subversion. # if test "$BUILD_PSPSDK" = "1" ; then # rm -Rf pspsdk # $SVN export "$PSPSDK_SVN" pspsdk # fi
Nu är vi redo att köra filen toolchain.sh.
./toolchain.sh
...och sen kommer en massa output och det kommer ta ganska lång tid.
Eftersom jag inte har tillgång till rätt pspsdk så får jag ett felmeddelande att filen ./bootstrap saknas.
Detta bör inte vara ett problem med rätt pspsdk, modifiering av den som finns på sourceforge?
Rätt pspsdk kan finnas på ps2dev.org alt. pspdev.org men dessa sidor är nere just nu.
Med rätt pspsdk så bör den här lösningen fungera till 100%.
Hoppas jag inte missade något
Mvh.