• 1
  • 2
2010-07-26, 14:52
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basswood
Tror inte att datorn startade om pga Memtest86, det var nog av samma orsak som tidigare (som fortfarande är okänd). Någon gång höll Memtest på i 5min, en annan gång 25min.

Blåste och dammsugade alla "luftuttag" runt om på chassit, och skruvade även av en lucka på baksidan. Såg en fläkt där, antar att det var grafikkortet, men där var knappt något damm alls.

Nästa steg blir att formatera!

Fortsätt gärna med förslag, är oehört tacksam!

Du missförstod fullständigt var jag menade.

Memtest orsakar naturligtvis inga krascher, men att datorn startas om när du kör memtest tyder på att du har någon form av hårdvarufel eller eventuellt felaktiga BIOS-inställningar.

Windows ligger knappast bakom dina problem eftersom du får underliga symptom även när du kör memtest.

Börja med att återställa standardinställningarna i BIOS och kör sen memtest igen.

En annan grej prova är att köpa tryckluftsspray och blåsa rent med.
Citera
2010-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Du missförstod fullständigt var jag menade.

Memtest orsakar naturligtvis inga krascher, men att datorn startas om när du kör memtest tyder på att du har någon form av hårdvarufel eller eventuellt felaktiga BIOS-inställningar.

Windows ligger knappast bakom dina problem eftersom du får underliga symptom även när du kör memtest.

Börja med att återställa standardinställningarna i BIOS och kör sen memtest igen.

En annan grej prova är att köpa tryckluftsspray och blåsa rent med.

Aha okej

Hur går jag till väga för att återställa bios, och exakt vad är det som återställs då?

Har även märkt en sak, när datorn är helt utan ström (inget batteri eller kabel), och jag sedan startar den så står datumet på år 2001 eller något och jag måste synka det. Händer varje gång batteriet tar slut eller strömmen går osv. Kan det ha någon betydelse?
Citera
2010-07-26, 15:09
Medlem
Fick svar från Acer support nu, de skrev:

Citat:
1) Enter to the BIOS, tap F2 and DEL buttons alternately when Acer logo is on display.
2) Move to EXIT tab.
3) Choose "Load default settings" or "Load optimal defaults" and "YES"
4) Go to MAIN tab.
5) Make sure that D2D Recovery on Enabled. If isn't, change it.
6) Press F10 and choose YES.
7) Tap during Acer logo on display both ALT and F10 buttons together until you see text "Loading RAM disc" or Acer Recovery Management. This may take several starts of computer, because it's very important that you tap these button at the very begining whe computer starts.
8) Choose System default restore, Factory image or similar.

Kanske är det du snackade om, får väl testa det
Citera
2010-07-26, 15:18
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Fick svar från Acer support nu, de skrev:

Kanske är det du snackade om, får väl testa det

Precis!

Det som återställnings, är inställningar för hur din hårdvara ska arbeta (hur fort dina minnen och din processor ska köras osv)
Citera
2010-07-26, 19:07
Medlem
Citat:
Precis!

Det som återställnings, är inställningar för hur din hårdvara ska arbeta (hur fort dina minnen och din processor ska köras osv)
Okej nu gick jag in i BIOS, tryckte "Load Default Settings" -> Save and Exit -> Tryckte Alt+F10
Men då fick jag upp något som såg ut så här:
Kod:
Edit Boot Options

Edit Windows boot options for: Windows 7

Path \Windows\systen32\winload.exe

Partition : 2
Hard Disk: c1b4ce02

[ \NOEXECUTE=OPTIN <- här kunde jag ändra/skriva något annat.

Kunde trycka Enter för Submit eller Esc för Cancel, ska jag göra något här?

Flashade BIOS också men gjorde ingen skillnad...
Senast redigerad av basswood 2010-07-26 kl. 19:27.
Citera
2010-07-27, 15:51
Medlem
X_surfers avatar
Edit: dubbelpost
Senast redigerad av X_surfer 2010-07-27 kl. 15:56.
Citera
2010-07-27, 15:53
Medlem
X_surfers avatar
Ops!

Det är egentligen bara instruktionerna fram till steg fem du behöver utföra
Får du upp det där varje gång nu, så får du välja att inaktivera D2D recoveryn i BIOS igen

Kör sen Memtest igen.

Den där delen har jag lyckats missa tidigare, och den tyder på att CMOS-batteriet är slut.

(batteriet som lagrar datorns BIOS-inställningar)

Citat:
Aha okej

Hur går jag till väga för att återställa bios, och exakt vad är det som återställs då?

Har även märkt en sak, när datorn är helt utan ström (inget batteri eller kabel), och jag sedan startar den så står datumet på år 2001 eller något och jag måste synka det. Händer varje gång batteriet tar slut eller strömmen går osv. Kan det ha någon betydelse?
Senast redigerad av X_surfer 2010-07-27 kl. 15:59.
Citera
2010-07-27, 16:03
Medlem
lynias avatar
Citat:
Prova att byta minnesslot på dina minnen och se om det gör någon skillnad[/list]

Provade du detta? Det hjälpte direkt när jag hade samma problem en gång.
Citera
2010-07-27, 23:45
Medlem
Har formatet datorn nu, och den har inte kraschat än
*håller tummarna*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto