2010-07-25, 15:03
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Inget jävla fittsnack om fass nu, har en snabb fråga gällande metamina; som jag har förstått det är det "olagligt", men jag inbillar mig att ett fåtal får det utskrivet? Hur fungerar detta? Någon slags licens? Eller är jag ute och cyklar? Vad krävs för att få ut det i såna fall? Tacksam för snabba svar.

Kep it real mathafakkaz
Citera
2010-07-25, 15:06
Medlem
piezos avatar
Citat:
Amfetaminläkemedlen är ett sistahandsalternativ vid otillräcklig behandlingseffekt eller vid biverkningar... Såväl amfetamin som dexamfetamin skrivs bara ut på licens. Innan licens söks skall metylfenidat ha prövats och vid utvärdering ha visats ha otillräcklig effekt eller inte tolereras.

Citat:
Metamina är ett licenspreparat. Utskrivande läkare måste i varje enskilt fall ha ett godkännande från läkemedelsverket. På vissa kliniker finns sk kliniklicenser, vilket tillåter behandlande läkare att föreskriva läkemedlet utan föregående licensansökan.

http://adhd-npf.com/metamina/
Citera
2010-07-25, 15:08
Medlem
Owers avatar
Ovanstående hann före.
Citera
2010-07-25, 15:11
Medlem
HeavyMentals avatar
Metamina, vars aktiva ingrediens är dextroamfetamin, är narkotikaklassat.
Samma sak med Concerta (metylfenidat), samt massvis med andra roliga läkemedel.
Har man dock recept på det så är det lagligt.
Just Metamina är dock ett sistahandsval som man får utskrivet först efter man provat metylfenidat och eventuellt andra mediciner, och dessa visat sig ineffektiva/ge för mycket bieffekter.
Dessutom måste läkaren söka licens för varje patient han ska skriva ut Metamina till, då metamina är avregistrarat/inte finns i svenska FASS(?)
Något åt det hållet är det.

Edit: sent ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in