• 1
  • 2
2010-07-26, 20:26
Medlem
tjompans avatar
Jag kokade en julskinka i Coca-Cola (+ en stor lök) för ett antal år sedan. Det blev gott, luktade apa vid kokningen men smaken blev bra, inget som passade till jul men som kallskuret med någon sallad blir det fint.

//Tjompan
Citera
2010-07-26, 22:50
Medlem
Cola, pepsi eller julmust (vid juletider) har jag provat vid ett flertal tillfällen.
Tjocka revbenspjäll fungerar bäst.
Lagerblad, ingefära, peppar och salt. (äpple, apelsin, japansk soja, torkade aprikoser)
Koka långsamt, låt köttet bli riktigt klart, låt vila, gärna under press (håller ihop bättre då).
Inför grillning, skär två revben åt gången. Pensla med valfri glace, gärna torr rubbing, då glace vill bränna. Värm i ugn, sved på i grillen innan servering.

Bra bakismat för övrigt. Kalla med avslagen Cola eller en Bellman 6.0.
Citera
2010-07-26, 23:42
Medlem
meepers avatar
Borde det inte vara vettigare att använda läsk som en glaze?

Förstår inte riktigt poängen med att använda det som kokspad. Det man vill åt är ju en söt yta, inte ett colasmakande kött, och då borde en glaze vara ett mer lämpligt tillvägagåmgssätt.
Citera
2010-07-26, 23:54
Medlem
På tal om coca cola så kan jag starkt rekomendera detta receptet på stek,
blir riktigt go sås och funkar även bra med skinkstek.

Senast redigerad av Pokergud21 2010-07-27 kl. 00:00.
Citera
2010-07-27, 00:04
Medlem
Nja, köttet smakar inte cola, utan blir mört och saftigt. Cola och julmust borde bara passa griskött som i sig har en söt smak. Låt bli den söta glazen, den låter bara köttet bli bränt under grillningen.
Ingefära och lök, salt och soja tillför sältan och till viss del höjer sötman. Tillför hetta med chilli.
Citera
2010-07-27, 16:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Jo, sältan finns ju i grillkryddan och sojan..Kanske skulle saltat pepsin, nu när du säger det..det märker vi.

Nja, tror det blir direkt på folie, sedan indirekt..Får känna mig fram..

Förövrigt är vätskan helt klar nu, colan har lagt sig i små öar..
Folie :/, det tar ju liksom bort hela grill grejen.

Jag skulle som tips att du skiter i att koka dina spjäll och kör dom i en cola-marinad(+ lite annat) i stället och sen kör low-and-slow grillningen med lite trä på ibland.
Och penslar med lite av din marinad 1 gång i timmen.
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Djindobre,
har väl inget annat än dåliga ursäkter att komma med..Fick besök av en bekant + familj. Benen (som tillagades i ugn) glömdes bort och blev smått brända..Möra, men ingen smak av cola..

Min slutsats av detta experiment, är att koka i cola är en waste..
Colan smakar inte speciellt mycket i dessa sammanhang, jag inbillar mig att dom är ute efter fosforsyran i colan och inte smaken direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av OrmenMedApplet
Blev det inte väldigt sött?
Det finns många blandningar för revbenspjäll som har socker i sig, så en liten cola gör inget och sötman från colan är obefintligt mot mängdsocker man kan ha i vissa såser/marinader.
Citera
2010-07-28, 12:19
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egrimakeba
Cola, pepsi eller julmust (vid juletider) har jag provat vid ett flertal tillfällen.
Tjocka revbenspjäll fungerar bäst.
Lagerblad, ingefära, peppar och salt. (äpple, apelsin, japansk soja, torkade aprikoser)
Koka långsamt, låt köttet bli riktigt klart, låt vila, gärna under press (håller ihop bättre då).
Inför grillning, skär två revben åt gången. Pensla med valfri glace, gärna torr rubbing, då glace vill bränna. Värm i ugn, sved på i grillen innan servering.

Bra bakismat för övrigt. Kalla med avslagen Cola eller en Bellman 6.0.
Låter spännande. Använder du vatten + julmust eller enbart julmust?
Citera
2010-08-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrmenMedApplet
Låter spännande. Använder du vatten + julmust eller enbart julmust?
Jag använder bara julmust, 2-4 liter, låter det täcka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in