2010-07-25, 02:32
Medlem
Yo
Hoppas jag postar rätt!

Har precis skickat iväg en ansökan om ett visum till fjärran land, och inser att det kanske inte alls går då mitt pass är för slitet!

Jag tappade nämligen i en flod 2007 och passet har ju fungerat som legitimation ute i samhället, men nu inser jag att på baksidan sitter en klisterlapp, med en sträckkod och mitt personnummer:
Hur viktig är den?

Passet i sig är helt och fullt läsbart. Kanske har runnit runt lite bläck på någon av sidorna men lång ifrån alla. Vad tror ni?
Kommer jag få avslag och straff och så eller är det bara att tuta, hoppas och köra?
Citera
2010-07-25, 02:49
Medlem
rudanRs avatar
sträckkoden är det den och är på utsidan längst bak?
den spelar nog ingen roll. för när man reser så brukar de bara slå upp nån sida och stämpla. har aldrig varit med om att dom använder sig av den
Citera
2010-07-25, 02:52
Tror inte den där lappen på baksidan är viktig alls då. Min streckkod är nästan försvunnen då personalen som man lämnar passet till vid incheckning på flygplatser envisas med att sätta sina förbannade klisterlappar angående bagaget just på den. Sen när man drar bort dem är streckkoden väck. Så det bör inte vara något problem
Citera
2010-07-25, 08:41
Bannlyst
Beror helt på vart du ska resa. Sen är vissa länder jävligt kinkiga om utgångsdatumet på passet.
Citera
2010-07-25, 09:55
Medlem
Chinadoll147s avatar
Det beror nog helt på bolag och vem du möter. Mitt pass som jag konstant bär i väskan som leg är jätteslitet på framsidan och den lappen på baksidan är nästan inte kvar.

Men jag har ändå rest 2 ggr den senaste månaden så det verkar inte vara så viktigt. Däremot fick min mamma ta ett provisoriskt pass när hon skulle åka till Johannesburg, för det var en kille som envisades med att ena plasthörnet på fotosidan höll på att börja lossna. Så vissa kan nog vara jävligt kinkiga - andra inte.
Citera
2010-07-25, 10:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Sky
... på baksidan sitter en klisterlapp, med en sträckkod och mitt personnummer: Hur viktig är den?

Den är fullkomligt oviktig. Den är bara till för att personalen som tillverkar/distribuerar pass inte ska behöva öppna dem för att se vem de tillhör. Att ha klisterlappen med streckkoden kvar på passet är som att ha den påsydda etiketten på ärmen kvar på kavajen.
Citera
2010-07-25, 11:07
Medlem
Plutuss avatar
Det brukar väl till och med stå på klisterlappen att den får borttagas?
Citera
2010-07-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Det brukar väl till och med stå på klisterlappen att den får borttagas?

Kanske det. Nu är det dock så suddigt att jag endast kan skymta stäckkoden och mitt personnummer. Men jag känner igen det där med att flygbolagen slänger lappar på.

Tack för alla svar
Nu vet jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in