Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-25, 01:06
Medlem
Hej,
på fritiden jobbar jag som administratör för ett onlinespel vars webbaserade kontrollsida är en https-adress. Pga detta (!?) påpekar IE ett "certifikatfel" varje gång jag ska logga in på sidan, och när jag navigerar:

"Ett problem har uppstått med den här webbplatsens säkerhetscertifikat..."
Ja, ni känner nog igen felmeddelandet.

Jag har sökt igenom och läst massvis av flashbacktrådar men de flesta verkar vara gamla och ingen har ännu löst mitt problem.

FYI
- Datumet och tiden är korrekt inställd på min dator.
- Jag använder inte en proxy eller liknande.
- Kontrollrummet jag arbetar med är vad jag förstår väldigt "säkrad", flera logins m.m. om det nu har nån betydelse.

Det är sjukt irriterande att behöva klicka på "Fortsätt till den här webbplatsen (rekommenderas inte)" varje gång jag jobbar med sidan. Dessutom kommer ofta följande fråga upp när jag gör vissa val i den s.k. "kontrollmenyn":
"Vill du visa endast det innehåll på sidan som levererats på ett säkert sätt? Det finns innehåll på sidan som inte levererats via en säker HTTPS-anslutning, vilket innebär att hela sidans säkerhet äventyras.
[Ja] [Nej]"

Jag vill få bort all den här skiten så jag kan arbeta normalt på sidan, utan att behöva klicka mig förbi massa jobbigt säkerhetsskit. Jag vet att sidan är säker, kan man inte bara lägga till ett undantag i IE så den slipper fråga jämt och ständigt?

Tack på förhand.
Citera
2010-07-25, 01:16
Medlem
vikaries avatar
Det är helt enkelt ett certifikat som är ogiltigt för sidan i fråga, lös det problemet först så kommer det nog att fungera bättre.

Finns det osäkra element på sidan som bäddas in så är det andra felmeddelandet helt naturligt.
Citera
2010-07-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikarie
Det är helt enkelt ett certifikat som är ogiltigt för sidan i fråga, lös det problemet först så kommer det nog att fungera bättre.

Finns det osäkra element på sidan som bäddas in så är det andra felmeddelandet helt naturligt.

Jag har varken verktygen eller befogenheten att fixa certifikatet. Det kommer med största sannorlikhet alltså inte att göras någonting åt. Andra s.k. "osäkra" element har jag heller ingen kunskap om, eller verktyg att fixa.

Så konklusionen är alltså att man inte kan lägga till något undantag och att det bara är att vänja sig? Alternativt ta upp saken med ledningen, vilket lär ta sin tid?
Citera
2010-07-25, 15:23
Medlem
sebnies avatar
Gör så här:
http://www.sebn.us.to/flashback/installeracert.htm

(Gjorde en liten guide)

När du följt alla stegen i guiden, så avslutar du internet explorer, och sedan startar på nytt.
Senast redigerad av sebnie 2010-07-25 kl. 16:04.
Citera
2010-07-25, 16:42
Medlem
superpandans avatar
Ett annat tips är att använda ett icke self signed cert.
http://www.startssl.com har gratis valid cert för 1 år
Citera
2010-07-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Gör så här:
http://www.sebn.us.to/flashback/installeracert.htm

(Gjorde en liten guide)

När du följt alla stegen i guiden, så avslutar du internet explorer, och sedan startar på nytt.

Tack för guiden! Dessvärre fungerar det inte i IE som jag använder när jag kör den här sidan (fungerar fint i FF men eftersom kontrollrummet inte är FF-optimerad föredrar jag IE i just det här fallet). Pröva gärna själv och se om det fungerar för dig.

Allt går bra tills jag ska klicka på "visa certifikat", då är knappen inaktiverad. Se bild: http://junsele.com/viewpic.asp?id=118785

Någon lösning?

superpandan > som sagt har jag varken verktygen eller befogenheten att fixa nån sorts certifikat, tyvärr..
Citera
2010-07-25, 17:48
Medlem
sebnies avatar
mik3l: Läs instruktionerna.

När det bara finns ETT certifikat ska du gå till Allmänt och där klicka på Installera certifikat.

När du installerar, när du kommer till att välja arkivtyp, ska du då välja följande:
"placera alla certifikat i nedanstående arkiv"
Välj sedan Bläddra, sedan "Betrodda rotcertifikatutgivare", tryck OK.

sedan ska sidan fungera.
Senast redigerad av sebnie 2010-07-25 kl. 17:51.
Citera
2010-07-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
mik3l: Läs instruktionerna.

När det bara finns ETT certifikat ska du gå till Allmänt och där klicka på Installera certifikat.

När du installerar, när du kommer till att välja arkivtyp, ska du då välja följande:
"placera alla certifikat i nedanstående arkiv"
Välj sedan Bläddra, sedan "Betrodda rotcertifikatutgivare", tryck OK.

sedan ska sidan fungera.

Såg de precis när jag klickat på skicka svar. Problemet kvarstår så ändrade det aldrig. Ska åter följa dina instruktioner och se om jag kan få det att funka, kanske missade jag nått. Tack för hjälpen, sebnie.
Citera
2010-07-25, 20:46
Medlem
Nu gjorde jag om allt från början och indeed, det funkar! Tack.

Dock fortsätter den här texten att komma upp:
"Vill du visa endast det innehåll på sidan som levererats på ett säkert sätt? Det finns innehåll på sidan som inte levererats via en säker HTTPS-anslutning, vilket innebär att hela sidans säkerhet äventyras.
[Ja] [Nej]"

Är det något jag kan få bort?
Citera
2010-07-26, 00:48
Medlem
sebnies avatar
Ja.
Gå in på min instruktionssida igen.

Följ instruktionerna EFTER det horisontella strecket.
(Som börjar på "Sedan") osv..
Citera
2010-07-26, 01:04
Medlem
Webbläsarna "litar" bara på vissa certifikat som företag signerar, har man ett sånt cert slipper man klagomålen i alla webbläsare.
Citera
2010-07-29, 00:31
Medlem
RollerBoySEs avatar
IT-säk -> Windows

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto