• 5
  • 6
2010-07-30, 14:47
Medlem
dePauls avatar
Förvirringen är tämligen stor .

Pommes frites är inget annat än vad man i ursprungsländerna (Belgien, Frankrike) kallar för Pommes de Terre Frites. Det handlar om fyrkantiga stavar på 6-7 cm i längd och 1 cm i tjocklek.

Pommes stripes är ett anglofierat uttryck som syftar på en tunnare form, dvs tändstickspotatis. Dessa kallas på franska Pommes de Terre Allumettes och är som tändstickor i formen. De frites som säljs idag är således inte lika originalet, eftersom de är både tjockare och längre än ursprungsformen.

Nästa steg är stråpotatis - Pommes Paille. Formen är, precis som namnet antyder som strån, ca 1,5-2 cm i tjocklek.

Det sista steget är Pommes de Terre Darphin (Darphinpotatis). Dessa ännu finare stavar används inte som separat tilltugg utan som en del av en kaka. De är ca 0,5-1 mm tjocka.

~Paul~
Citera
2010-07-30, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förvirringen är tämligen stor .

Pommes frites är inget annat än vad man i ursprungsländerna (Belgien, Frankrike) kallar för Pommes de Terre Frites. Det handlar om fyrkantiga stavar på 6-7 cm i längd och 1 cm i tjocklek.

Pommes stripes är ett anglofierat uttryck som syftar på en tunnare form, dvs tändstickspotatis. Dessa kallas på franska Pommes de Terre Allumettes och är som tändstickor i formen. De frites som säljs idag är således inte lika originalet, eftersom de är både tjockare och längre än ursprungsformen.

Nästa steg är stråpotatis - Pommes Paille. Formen är, precis som namnet antyder som strån, ca 1,5-2 cm i tjocklek.

Det sista steget är Pommes de Terre Darphin (Darphinpotatis). Dessa ännu finare stavar används inte som separat tilltugg utan som en del av en kaka. De är ca 0,5-1 mm tjocka.

~Paul~
Källa ?
Citera
2010-07-30, 15:02
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeriik
Källa ?
Jag tror inte vi behöver ifrågasätta DePauls matexpertis.
Citera
2010-07-30, 15:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeriik
Källa ?
Jag kan presentera källor men risken finns att du inte kommer att kunna kontrollera uppgifterna ändå. Ett exempel, har du boken "Franska kökets stora kokbok"?

~Paul~
Citera
2010-07-30, 15:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag tror inte vi behöver ifrågasätta DePauls matexpertis.
Alltså, vi är inte mer än människor. Visst har jag fel med jämna mellanrum. Däremot är det lite olustigt att bli ifrågasatt gällande ett helt inlägg av den aktuella sorten .

~Paul~
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in