2010-07-24, 10:11
Medlem
Jag har nyligen köpt ett UL-set med tillhörande nylonlina på. (Satt på redan vid köpet)

Provade att fiska första gången gången igår och fick en massa trassel. Linan gör öglor runt rullen och såna grejer...

Är det för att det är en ny lina? Är det för att det är nylon? (Jag fiskar med Fireline vanligtvis...)
Ska jag byta till Fireline eller är UL bättre med nylon?

Kan det vara så att det är för mycket lina på rullen? Den fyller ut hela rullen nu så att det nästan "rinner över"...
Citera
2010-07-24, 10:25
Medlem
Topgun855s avatar
Åk till en fiskeaffär så spolar dom på rätt lina och längd på din rulle.
Flätlina skulle jag satsa på!
Citera
2010-07-24, 10:27
Medlem
palleman100s avatar
Jo, dom brukar fylla rullarna så in i helvete. Prova att bara kapa av en bit

Edit: för övrigt så brukar linorna som sitter på slicka snopp. Byt till flätlina
Senast redigerad av palleman100 2010-07-24 kl. 10:38.
Citera
2010-07-24, 10:34
Medlem
MelvinFrohikes avatar
Det problemet försvann när ja satte på betydligt mindre lina på rullen. Vet ej om det är vetenskapligt bekräftat men för min del har de iaf varit så sen ja tog bort halva linan så har de aldrig trasslat.
Citera
2010-07-24, 10:37
Medlem
charkovs avatar
Vissa nylonlinor är av dåligt fabrikat. Så det är bara till att byta ut linan.
Fireline duger bra till Ultra-Lätt fiske.
Citera
2010-07-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelvinFrohike
Det problemet försvann när ja satte på betydligt mindre lina på rullen. Vet ej om det är vetenskapligt bekräftat men för min del har de iaf varit så sen ja tog bort halva linan så har de aldrig trasslat.

Jag har också haft den erfarenheten av för mycket lina. Men som sagt, första gången med UL och jag vet inte om man kanske ska ha mycket lina och rentav kanske enbart nylon...

Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Vissa nylonlinor är av dåligt fabrikat. Så det är bara till att byta ut linan.
Fireline duger bra till Ultra-Lätt fiske.

Vad ska man ha för storlek på linan då, 0,10?
Citera
2010-07-24, 15:28
Medlem
Plocka bort lina så att du har 1-2mm kvar till toppen av spolen.

Ska du byta till flätlina så max 0,10 på UL.
Citera
2010-07-24, 16:59
Medlem
IkaGlens avatar
Brukar tycka att nylon faktiskt är bättre på UL-spön just för att de är flexiblare än flätade linor. Samma som när du fiskar stor öring och lax så ska linan kunna flexa lite vid hugg. Flätad lina är i stort sett stum.
Citera
2010-07-25, 01:26
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Jag har också haft den erfarenheten av för mycket lina. Men som sagt, första gången med UL och jag vet inte om man kanske ska ha mycket lina och rentav kanske enbart nylon...

Vad ska man ha för storlek på linan då, 0,10?

Ja 0.10 blir bra, har 0.17 fätad på mitt stora spö ^^, fick inte på många meter när jag testa rulla på mitt UL där 0.18 nylon sitter som en smäck.
Citera
2010-07-25, 09:26
Medlem
Fogelbergs avatar
0,10 på UL

Men om det är som du säger att rullen är överfull får man ofta detta problem som du har, har det följer med öglor och skit när man kastar.. Linan ska inte gå utanför kanterna på spolen.

Men byt till flät lina istället.
Citera
2010-07-25, 15:55
Medlem
Eckepeckes avatar
Kan vara att om linan är av dålig kvalité och har suttit på rullen en tid i butiken så kan den så att säga ta lite form av rullen. Då kan den korva sig runt rullen och ha sig också.
Citera
2010-07-25, 15:58
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Kan vara att om linan är av dålig kvalité och har suttit på rullen en tid i butiken så kan den så att säga ta lite form av rullen. Då kan den korva sig runt rullen och ha sig också.
tyvärr så har nylonlinor alltid rullminne... så är det tyvärr med nylonlinor oavsett ålder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in