Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-23, 22:38
Bannlyst
Frågan är hur säkerheten i §140-området längs gränsen mellan centrala Irak och det kurdiskkontrollerade territoriet ska garanteras. En folkomröstning ska hållas om områdets framtida status senast vid halvårsskiftet i år, men det är oklart om omröstningen kommer att bli av. Här finns hela Iraks mosaik av religiösa och etniska grupper.

Kurder, turkmener om araber tvistar om Kirkuk, längre till väster finns assyriska områden på Ninveplatån, turkmenska städer främst Tal Afar och sunniarabiska områden i Mosul och mot gränsen mot Syrien som varit traditionellt starka baathfästen. Utanför Mosul (Sinjar, Sheikan) finns jezidiska samhällen, jezidierna följer ursprungsreligion och har varit utsatta för våldsamma attacker från islamister. Det finns också ett judiskt kulturarv, med flera viktiga gravar i Kirkuk. I stort sett hela stadens judiska befolkning emigrerade till Israel efter 1948.

Formellt kontrollerar Iraks armé §140-området, men i praktiken har kurderna stort inflytande både i militär (peshmergaförband inom Iraks armé) och polis. När offensiven (surge) genomfördes förra året i Bagdad dirigerades styrkor från §140-området söderut och i gengäld drevs terrorister ut från Bagdad och sökte sig norrut. Genom att beväpna flera tongivande sunniarabiska klaner för att bekämpa al-Qaida har säkerheten förbättrats runt Kirkuk, men det är fortfarande oroligt och det händer garanterat mer än vad vi får läsa om i tidning och på webben.

Vissa områden är trots allt rätt lugna. Makhmour ligger precis på gränsen mellan arabiska Irak och Kurdistan och det var den första staden där amerikanarna lämnade över ansvaret till irakiska armén och regeringen. Där genomfördes ett fruktansvärt terrorattentat för ett år sedan, men bortsett från det har det varit rätt lugnt där. Men det är inte långt till Mosul i ena riktningen och Kirkuk åt andra hållet.

Dessutom finns en assyrisk befolkning på Ninve som bör omfattas av någon sorts autonomi/säkerhetszon. Ninve är deras heartland i Mesopotamien, där Henry Layard genomförde arkologiska utgrävningar på 1800-talet från assyriska imperiet.

Vid sidan om dessa etniska och religiösa spänningar finns problem åt alla väderstreck. Turkiet agerar genom sin proxy Turkmenska fronten och försöker till varje pris förhindra en "kurdifiering" av området. Gränsen mot Syrien är lång och till stora delar obevakad. Iran agerar på för att stärka sina positioner.

Varför? Svaret heter olja. Och svaret heter Kurdistan. Kirkuk ruvar på 3 procent av världens nu kända oljefyndigheter och pipeline från Kirkuk till Ceyhan vid Medelhavet förser omvärlden med det svarta guldet. Om staden efter en folkräkning blir en del av det KRG-området innebär det i praktiken att kurderna vid tillfälle kan utropa självständighet, det skulle dessutom i kortare perspektiv boosta kurdisk nationalism och förskjuta inflytandet över Iraks främsta inkomstkälla. Detta vill ingen annan än kurderna själva se hända, och just därför kommer det förmodligen inte bli verklighet. Men det förklarar varför från om §140-området involverar grannländerna och är en regional angelägenhet som också påverkar utvecklingen i andra delar av Kurdistan.
Men skulle USA lämna Irak utan att frågan om Kirkuk är löst kommer det förmodligen bli krig mellan Irakiska staten och Kurdistan Regional Government, i nuläget är kurdiska styrkor mycket starkare än irakiernas.

Ni som vet ingeting om Kirkuk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kirkuk
Senast redigerad av KRG 2010-07-23 kl. 22:48.
Citera
2010-07-24, 00:38
Medlem
Securions avatar
Jag har en "vän" (min lokala pizzabagare!) som är från Kirkuk (han är kurd) och han var där på semester för några veckor sen. Brukar snacka ganska mycket med honom. Enligt honom så är det bättre och säkrare i Kirkuk än i tex Rosengård.

Han såg ut som ett frågetecken när jag frågade honom om framtida etniska eller andra stridigheter.

Edit; Fast vad fan vet han, han bakar pizza for a living.
Citera
2010-07-24, 04:31
Medlem
playadelsol123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Jag har en "vän" (min lokala pizzabagare!) som är från Kirkuk (han är kurd) och han var där på semester för några veckor sen. Brukar snacka ganska mycket med honom. Enligt honom så är det bättre och säkrare i Kirkuk än i tex Rosengård.

Han såg ut som ett frågetecken när jag frågade honom om framtida etniska eller andra stridigheter.

haha du gav mig nattens skratt
Citera
2010-07-24, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Securion

Det som är utanför Kurdistan Regional Government är inte säkert, det kanske är lugnt och fint, men man vet inet plötsligt så smäller det och minst 30 personer är döda.
Citera
2010-08-26, 13:46
Medlem
Habatos avatar
Det har gått snart 5-6 månader sen valet i Irak?
Och fortfarande kommer INGEN överens om ett skit.

Kurdistan Alliance mest prioriterade krav är artikel 140.

"The Kurds have made the implementation of Article 140 as one of their major conditions to join any future government."

Alltså man kommer inte ens bilda nån regering med araberna om man inte får igenom artikel 140.
Dom kurdiska politiker börjar inse att dom inte kommer nånstans med araberna.
Kanske ett steg mot självständighet....
Citera
2010-08-26, 19:57
Medlem
Encias avatar
Är det nu kurderna mobiliserar sina styrkor och tar kontroll över tillgångarna och slår ut den relativa dåligt tränade irakiska armen?
Citera
2010-08-26, 20:13
Medlem
Habatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encia
Är det nu kurderna mobiliserar sina styrkor och tar kontroll över tillgångarna och slår ut den relativa dåligt tränade irakiska armen?

Man kontrollerar redan alla kurdiska städer byar osv även dom utanför KRG.
Citera
2010-08-26, 20:25
Medlem
Encias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habato
Man kontrollerar redan alla kurdiska städer byar osv även dom utanför KRG.
Ok, vem kontrollerar resurserna då? Olja,gas m.m?
Citera
2010-08-26, 21:25
Medlem
Habatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encia
Ok, vem kontrollerar resurserna då? Olja,gas m.m?

Bra fråga det är de man inte kommer överens om.
Citera
2010-08-26, 22:16
Medlem
Habatos avatar
Den här bilden säger allt.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Au...rdistan_en.png
Citera
2010-09-08, 05:52
Medlem
sparrdals avatar
Kan någon pizzabagare till kurd förklara för mig.

Vart går oljepengarna? Har inte Irak krigsskadestånd att betala USA?

Det ter sig föga troligt att oljepengarna skulle falla i några kurders händer utan att det föregås av krig.
Citera
2010-09-08, 08:27
Medlem
Oljan tar väst med USA och UK i spetsen hand om. Japan, Kina och Ryssland finns med på ett hörn. Pengarna som trillar in hamnar i fickorna på korrupta irakiska och kurdiska politiker/klanhövdningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in