Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-23, 20:03
Medlem
Skulle hjälpa min gamla mor med hennes nyinköpta bärbara dator, en HP 6530b som har möjligheten till fingerprint-läsning vid inloggning.

Problemet är att jag inte lyckas lista ut hur jag lägger in mammas gamla skrynkliga finger så att det funkar. Enligt instruktion på nätet och i datorn skall jag gå in på kontrollpanelen alternativt söka i windows efter bio, biometrics eller biometrik för att hitta applikationen där jag kan lägga upp det hela. Men jag lyckas inte hitta något program eller liknande med detta namn.

Tittar jag under datorns enheter finns själva enheten med en enligt datorn fungerande drivrutin.

Någon som har några tips om hur jag går tillväga?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-23, 20:10
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WITHOUTNAME
Skulle hjälpa min gamla mor med hennes nyinköpta bärbara dator, en HP 6530b som har möjligheten till fingerprint-läsning vid inloggning.

Problemet är att jag inte lyckas lista ut hur jag lägger in mammas gamla skrynkliga finger så att det funkar. Enligt instruktion på nätet och i datorn skall jag gå in på kontrollpanelen alternativt söka i windows efter bio, biometrics eller biometrik för att hitta applikationen där jag kan lägga upp det hela. Men jag lyckas inte hitta något program eller liknande med detta namn.

Tittar jag under datorns enheter finns själva enheten med en enligt datorn fungerande drivrutin.

Någon som har några tips om hur jag går tillväga?

Tack på förhand!
Kolla under hennes användarkonto, ska finnas logga in med fingeravtryck eller liknande.
Citera
2010-07-23, 20:18
Medlem
xeroc81s avatar
I Windows 7 finns det inbyggd support för fingeravtryck-inloggning, Start->Kontrollpanelen -> "Biometrisk enheter".

Om du inte hittar det valet (namnet kanske inte stämmer 100%, engelsk->svensk översättning) så leta upp CD-skivan som följer med datorn, installera fingeravtrycks-drivrutinerna/programvaran så ska du kunna konfiguera antingen genom det medföljande programmet eller genom Kontrollpanelen.

För senaste drivrutiner för din modell:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=368744 7&taskId=135&prodTypeId=321957&prodSeriesId=368744 6&lang=en&cc=us&submit=Go%20%C2%BB

Det du måste installera är "HP Protect Tools".
Senast redigerad av xeroc81 2010-07-23 kl. 20:21.
Citera
2010-07-23, 21:37
Medlem
FleXXtoRs avatar
Senast jag höll på att fiffla med sånt så räckte det med att man drog fingret över läsaren så kom en meny upp med inställningar där man kunde registrera fingeravtryck och använda det för olika saker. Vill minnas att det va på en helt ny HP laptop som hade alla drivrutiner osv installerade direkt från fabrik.
Citera
2010-07-24, 14:16
Medlem
Tack för svaren, skall åka över och testa!
Citera
2013-07-06, 00:09
Medlem
Jag lånar tråden lite:
Jag skulle lösa ett problem, vilket gav upphov till ett annat. Så jag inaktiverade alla tjänster genom systemkonfigurationen (msconfig). När jag startade om datorn insåg jag vilken fälla jag satt mig själv i. Fingerprint-funktionen existerar inte vid inloggning, och "password is not allowed". KAn alltså inte logga in. Vad borde göras?
Citera
2013-07-06, 01:13
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PecsPerfection
Jag lånar tråden lite:
Jag skulle lösa ett problem, vilket gav upphov till ett annat. Så jag inaktiverade alla tjänster genom systemkonfigurationen (msconfig). När jag startade om datorn insåg jag vilken fälla jag satt mig själv i. Fingerprint-funktionen existerar inte vid inloggning, och "password is not allowed". KAn alltså inte logga in. Vad borde göras?
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-security/how-to-reset-password-on-a-hp-dv7-once-the-finger/50f97895-b6a3-44bd-8468-8b715d871399
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in