2010-07-23, 21:44
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Durumvete är vete.

Vad skulle det annars va? Ris?

Du tror inte det finns olika sorters vete? Durumvete har bättre näringsvärde än vanligt vete och är antagligen dyrare att producera pasta av då den billigaste görs av vetemjöl.
Ungefär som att det finns olika fåglar.
Citera
2010-07-23, 21:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Kan det vara färsk pasta?
Nej det kan det INTE

Så här ser de ut. Och kostar alltså skjortan. Vilket är bra konstigt. Det är ju Willys vi pratar om.

http://www.pastazara.it/public/image...1%20grande.jpg
Citera
2010-07-24, 19:24
Medlem
nazeeroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson

Nej, äkta pasta görs med både durum och vanligt vete, beroende på var i italien du befinner dig.
Citera
2010-07-24, 19:46
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
Nej, äkta pasta görs med både durum och vanligt vete, beroende på var i italien du befinner dig.

"Under Italian law, dry pasta (pasta secca) can only be made from durum sticks wheat flour or durum wheat semolina."

http://en.wikipedia.org/wiki/Pasta
Citera
2010-07-24, 21:28
Medlem
GreenStuffs avatar
Köper uteslutande Barilla´s pasta i olika former.... har testat ett otal olika konkurrenter...allt ifrån de billigaste till våra svenska affärskedjors "egna" märken osv & inget av dem har hittills kunnat mäta sig med Barilla.
Citera
2010-07-25, 10:13
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth

Citera
2010-07-25, 14:09
Medlem
Sconemans avatar
Har inte provat just märket i TS fråga men jag märker en definitiv skillnad mellan snik-märkena och de lite dyrare typ Barilla. Som med det mesta är nog skillnaden mellan bottenskrapet och nån nivå uppåt stor. Sen blir skillnaden mindre och mindre dessto mer man pyntar.
Det är iaf min uppfattning.

/ Sconeman.
Senast redigerad av Sconeman 2010-07-25 kl. 14:28.
Citera
2010-07-26, 00:29
Medlem
spoilers avatar
Barilla, De Cecco, Zeta och Glenn Strömbergs pasta är mina favoriter.
Citera
2010-07-26, 00:52
Medlem
Avva66s avatar
100% durum, annars får det vara.

När jag gör Lasagne så är det Italiensk pasta som gäller, och
Riven Västerbottensost. Det går inte att misslyckas då.
Citera
2010-07-26, 23:46
Medlem
death_in_a_boxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Barillas pasta är både billig och god

Eh? Senast jag kollade låg Barilla åtminstone +50% i pris, jag har för mig att det snarare var +100%, jämfört med det billigaste. Jag köper det billigaste (vilket råkar vara Xtra spaghetti) och det är gött käk. Visst, man kan säkert göra godare pasta, men jag betalar inte dubbla priset för något bara för att det är 5% bättre och har en snygg förpackning.
Citera
2010-07-26, 23:59
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av death_in_a_box
Eh? Senast jag kollade låg Barilla åtminstone +50% i pris, jag har för mig att det snarare var +100%, jämfört med det billigaste. Jag köper det billigaste (vilket råkar vara Xtra spaghetti) och det är gött käk. Visst, man kan säkert göra godare pasta, men jag betalar inte dubbla priset för något bara för att det är 5% bättre och har en snygg förpackning.

Xtra är 70% vanligt vetemjöl och 30% durum (om jag minns rätt), du kan köpa Lidls egna (100% durum) till samma pris eller billigare - tror att 500g kostar 4 kr.
Citera
2010-07-28, 04:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
ta bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in