2010-07-23, 17:47
Medlem
Det är så här att i tisdags den 20:e så gick jag in och kollade mitt konto som jag gör varje dag och såg då att en insättning på 4 349:- märkt "LÖN" inkommit på mitt konto. Just nu så är jag arbetslös och har inte arbetat sedan i december. Pengarna finns fortfarande kvar på kontot så jag funderar på om det kanske kan vara semesterersättning, för jag är fortfarande timanställd på företaget.
Jag vill ju helst inte röra pengarna eftersom jag inte vill bli återbetalningsskyldig, men jag läste i en annan tråd att någon skrivit om felaktig insättning rörande en lön och att den personen vägrade betala tillbaka och fick då behålla pengarna eftersom banken inget kunde göra.
Jag vill behålla pengarna, så att ringa banken(Swedbank) kanske inte är en så bra idé. Vad ska jag göra, bara vänta?
Citera
2010-07-23, 17:49
Medlem
pekalskis avatar
Hör av dig till företagets ekonomiavdelning och se om det är semester ersättning!
Om inte så är fallet sätt sprätt på pengarna, för har det gått några dagar bör banken ha märkt något fel!
Citera
2010-07-23, 18:32
Medlem
Raskass avatar
Fick en felinsättning på mitt konto (SEB) för ett tag sedan.Lade inte märke till detta och använde pengarna. Banken gick sedan in och drog av den gällande summan från mitt saldo i efterhand utan min vetskap.
Orkade dock inte bråka om det när det handlade om 400 kr.
Citera
2010-07-26, 21:00
Medlem
Rawen77s avatar
Jag fick också en sådan där konstig inbetalning från min tidigare arbetsgivare ca 1 år efter jag slutat där , dum som jag var så ringde jag ekonomiavdelningen där och kollade , det visade sig att det blivigt fel så jag fick betala tillbaks pengarna , ibland är man för ärlig
Citera
2012-03-22, 22:18
Medlem
Muppers avatar
Jag lånar den här tråden lite istället för att göra en ny.

Jag sysslar lite smått med Tradera och fick en inbetalning till mitt bankkonto för några dagar sedan utan något meddelande i "text"-rutan. (Där man brukar skriva in sitt alias från tradera så man vet vem som betalat vad)

Det som istället står i rutan är en massa siffror, jag antar att det är kontonummret.

Men nu till min fråga, hur får jag reda på vem som betalat?
Citera
2012-03-22, 23:24
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskas
Fick en felinsättning på mitt konto (SEB) för ett tag sedan.Lade inte märke till detta och använde pengarna. Banken gick sedan in och drog av den gällande summan från mitt saldo i efterhand utan min vetskap.
Orkade dock inte bråka om det när det handlade om 400 kr.
Kräv tillbaks kosingen. Banken har ingen rätt att dra tillbaka beloppet om det inte sker i omedelbar anslutning till insättningen. Visserligen har du inte heller någon rätt att göra anspråk på pengarna, men det rättfärdigar inte för den delen bankens beteende..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in