2010-07-23, 16:25
Medlem
R4xx0rs avatar
Hej!

Installerade nyss Ubuntu 10.04 i VirutalBox, och jag har nu en fil där som jag måste få över från Ubuntu till mitt Windows 7 som är installerat på min dator. Och jag har försökt installera "gästtilläggen" till VBox för Linux men lyckas ej, det står att jag måste göra detta med admin rättigheter. Någon som kan förklara för mig hur jag blir admin eller kör med admin rättigheter i Ubuntu då jag inte har så står erfarenhet av just Ubuntu?
Citera
2010-07-23, 16:27
Medlem
X_surfers avatar
öppna upp terminalen och skriv sudo och dra filen till terminalen så det står sudo sh /plats/filensnamn.sh
Citera
2010-07-23, 16:33
Medlem
R4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
öppna upp terminalen och skriv sudo och dra filen till terminalen så det står sudo sh /plats/filensnamn.sh

Du menar att jag ska skriva sudo och sedan dra ISO filen för VBoxAdditions till terminalen och sedan trycka enter?

Jag gjorde det och försökte att installera men får fortfarande upp att jag måste köra som admin.
Citera
2010-07-23, 16:45
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4xx0r
Du menar att jag ska skriva sudo och sedan dra ISO filen för VBoxAdditions till terminalen och sedan trycka enter?

Jag gjorde det och försökte att installera men får fortfarande upp att jag måste köra som admin.

Om det är en isofil så måste du mounta den först.

Öppna en terminal skriv följande:

# Skapa en katalog där du vill montera isofilen, t ex
sudo mkdir /mnt/iso

# Försäkra dig om att modulen "loop" är laddad
sudo modprobe loop

# montera isofilen, detta kommando förutsätter att du befinner dig i samma katalog som isofilen finns
sudo mount -t iso9660 -o loop minisofil.iso /mnt/iso

# sedan går du in din katalogen
cd /mnt/iso

# exekvera scriptet
sudo ./vad-nu-mitt-script-heter.sh
Citera
2010-07-23, 17:09
Medlem
R4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Om det är en isofil så måste du mounta den först.

Öppna en terminal skriv följande:

# Skapa en katalog där du vill montera isofilen, t ex
sudo mkdir /mnt/iso

# Försäkra dig om att modulen "loop" är laddad
sudo modprobe loop

# montera isofilen, detta kommando förutsätter att du befinner dig i samma katalog som isofilen finns
sudo mount -t iso9660 -o loop minisofil.iso /mnt/iso

# sedan går du in din katalogen
cd /mnt/iso

# exekvera scriptet
sudo ./vad-nu-mitt-script-heter.sh

Oj. Det var mycket på en gång. Ska säga att jag har aldrig använt Ubuntu eller likande (förutom en live CD en gång för länge sedan) så jag är helt kass på det här.

Men när jag startar terminalen så är den på "user@user-desktop:~$" och jag skriver precis samma som du skrivit i din instruktion men ändå gör jag något fel. När jag skriver "sudo modprobe loop" står det "FATAL: Module loop not found".

Hjälp uppskattas!
Citera
2010-07-23, 17:50
Medlem
hashs avatar
Citat:
Oj. Det var mycket på en gång. Ska säga att jag har aldrig använt Ubuntu eller likande (förutom en live CD en gång för länge sedan) så jag är helt kass på det här.

Men när jag startar terminalen så är den på "user@user-desktop:~$" och jag skriver precis samma som du skrivit i din instruktion men ändå gör jag något fel. När jag skriver "sudo modprobe loop" står det "FATAL: Module loop not found".

Hjälp uppskattas!

Ok, det var bara ett säkerhetssteg, men då är förmodligen så den modulen är inkompilerad i kärnan.
Då kan du skippa det steget.
Citera
2010-07-23, 17:56
Medlem
Alfaslangs avatar
Gästtilläggen ligger på en virtuell CD-skiva. Du ska inte behöva montera "skivan" för hand. Dubbelklicka istället på skivan och dra VBoxAdditions som du ska installera till terminalen, så som X_surfer sa, så att det i slutändan står något i stil med:

sudo /media/VBOXADDITIONS_3.2.6_63112/VBoxLinuxAdditions-x86.run

x86 = 32-bit
amd64 = 64-bit
Senast redigerad av Alfaslang 2010-07-23 kl. 17:58.
Citera
2010-07-23, 18:59
Medlem
För att logga in som root i ubuntu skriver du följande i terminalen:

sudo -i

Jag rekomenderar starkt att du loggar ut root efter du är klar med det du gör.
All information angående root kan du hitta på deras hemsida, latis.
Citera
2010-07-23, 21:14
Medlem
R4xx0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Gästtilläggen ligger på en virtuell CD-skiva. Du ska inte behöva montera "skivan" för hand. Dubbelklicka istället på skivan och dra VBoxAdditions som du ska installera till terminalen, så som X_surfer sa, så att det i slutändan står något i stil med:

sudo /media/VBOXADDITIONS_3.2.6_63112/VBoxLinuxAdditions-x86.run

x86 = 32-bit
amd64 = 64-bit

Står fortfarande att jag måste ha admin rättigheter. Blir galen!

EDIT: Se på fan. Nu verkar det fungera. Loggade in som root och testade.
Dock vet jag inte hur shared folders fungerar. Någon som kan förklara hur man använder det?
Senast redigerad av R4xx0r 2010-07-23 kl. 21:25.
Citera
2010-07-23, 22:59
Medlem
R4xx0rs avatar
Någon som kan berätta hur man använder shared folders?
Jag skulle även behöva hjälp med att installera nasm och qemu. Har kollat i Software center men de verkar inte finnas där?

Tack på förhand.
Citera
2010-07-23, 23:09
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Någon som kan berätta hur man använder shared folders?

Ja, t.ex. google.

I övrigt kan du väll klippa in dina felmeddelanden istället för att beskriva dem. Det är inte windows du sitter i. Text kan klippas och klistras.
Citera
2010-07-24, 00:23
Medlem
R4xx0rs avatar
Jag får inte shared folders att fungera.
Har försökt följa http://toggleon.wordpress.com/2009/12/16/skapa-shared-foldersdelade-mappar-i-sun-virtualbox/ men det går inte. Hjälp uppskattas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in