2010-07-23, 10:33
Medlem
Man ska ju kryssa i dom dagar man jobbar och då får man inte heller betalt för dom dagarna(beroende på hur många timmar det är). Låt säga att jag skulle fuska med 5-6 dagar bara den här månaden. Hur stor chansen är att
försäkringskassan får reda på det? Enda sättet för dom att ta reda på det är ju att ringa min arbetsgivare. Men hur stor är den chansen? Har haft aktivetsstöd med deltidsjobb nu i snart 9 månader.
Citera
2010-07-23, 10:35
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiceRiceBaby
Man ska ju kryssa i dom dagar man jobbar och då får man inte heller betalt för dom dagarna(beroende på hur många timmar det är). Låt säga att jag skulle fuska med 5-6 dagar bara den här månaden. Hur stor chansen är att
försäkringskassan får reda på det? Enda sättet för dom att ta reda på det är ju att ringa min arbetsgivare. Men hur stor är den chansen? Har haft aktivetsstöd med deltidsjobb nu i snart 9 månader.

Jag tror att din arbetsgivare oxå skickar in dessa uppgifter, eller rättare sagt fk kräver dem uppgifterna av arbetsgivaren! så är det iaf för mig som är heltidssjukskriven just nu!
Citera
2010-07-23, 10:50
Medlem
F-kassan sparar väl dessa papper i ett antal månader/år. Sedan gör de väl antagligen stickprover och kollar upp helt random eller så mycket de hinner med, och upptäcker de att någon fuskat så kan de enkelt gå tillbaka och kanske gå igenom föregående rapporter från samma person.

Tvivlar på att de sitter och kollar upp varenda tidpunkt & datum från varje person som har aktivitetsstöd.
Citera
2010-07-23, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Tvivlar på att de sitter och kollar upp varenda tidpunkt & datum från varje person som har aktivitetsstöd.
Det är en dator som gör det. Har väldigt svårt att se vanliga människor göra sådana enkla arbeten som att samköra två register ett par mijoner gånger.
Citera
2010-07-23, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Det är en dator som gör det. Har väldigt svårt att se vanliga människor göra sådana enkla arbeten som att samköra två register ett par mijoner gånger.

Det är både datorer och människor som hanterar dessa dokument. För att kunna avgöra om någon fuskat så måste de ju ha något att kolla upp mot också. Just för aktivitetsstöd och de närvarorapporterna så tvivlar jag starkt på att varenda ansvarig/arbetsgivare som skriver på ens rapport också skickar in egna rapporter med tider.
Citera
2010-07-24, 11:32
Bannlyst
Jag fick typ 3000:- för mycket betalt en månad när jag hade aktivitetsstöd och jobbade typ halvtid. Jag skrev in vilka dagar jag jobbat och allt korrekt, men ändå skickade dom för mycket pengar. Denna lapp skrevs även på av min jobbcoach som jag var tvungen att ha för att få stödet.

Chansen att dom märker detta är väl rätt minimal antar jag.
Citera
2010-07-24, 11:38
Medlem
SweTechs avatar
Har inte med A&A att göra >> Privatekonomi
//Moderator
Citera
2010-07-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiceRiceBaby
Känner en person som jobbar på försäkringskassan i just detta område. Kan bara säga följande: om du åker dit så kommer du få ett helvete, ungefär lika som om du fuskar med skatten. Alla dokument och handlingar du sedan lämnar in till myndigheter kommer granskas hårt, och du kommer behöva skicka in massa kvitton, intyg med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in