2010-07-23, 07:41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja ungefär som i USA men på den gripnes eget språk. (Bäst att svensk polis bättrar på sin arabiska ) Är det ett bra förslag som EUs människorättskommisionär vill genomföra i alla medlemsländer?
Citera
2010-07-23, 08:07
Medlem
kallekulakilles avatar
Möjligen på Svenska eftersom vi trots allt befinner oss i Sverige.
Citera
2010-07-23, 08:14
Medlem
Ärligt talat har jag aldrig riktigt fattat vitsen med att läsa upp ens rättigheter.

Är man haffad så är man, ens rättigheter får man hoppas att ens advokat ombesörjer att de följs.

Å andra sidan så är väl "Everything you say, can and will be used against you in a court of law" Inte helt dumt och få reda på när de griper dig :P

Lite kluven faktiskt till hela iden.
Citera
2010-07-23, 10:01
Medlem
kallekulakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panless
Ärligt talat har jag aldrig riktigt fattat vitsen med att läsa upp ens rättigheter.

Är man haffad så är man, ens rättigheter får man hoppas att ens advokat ombesörjer att de följs.

Å andra sidan så är väl "Everything you say, can and will be used against you in a court of law" Inte helt dumt och få reda på när de griper dig :P

Det kan ju vara så att personer i USA inte är väl medvetna om sina rättigheter.
Det kan då vara bra om man för rättigheterna upplästa så att man vet att man kan låta bli att yttra sig inledningsvis.
Citera
2010-07-23, 10:44
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekulakille
Det kan ju vara så att personer i USA inte är väl medvetna om sina rättigheter.
Det kan då vara bra om man för rättigheterna upplästa så att man vet att man kan låta bli att yttra sig inledningsvis.

Alltså den enda anledningen är ju att en snubbe för länge sedan (1966) hade en smart advokat (tvi) som i en domstol hävdade att hans klients medborgerliga rättigheter hade kränkts då advokaten hävdade att hans klient var så korkad att han inte fattade att han hade ett val att hålla käften och att han inte blivit upplyst om denna möjlighet.

Så enligt högsta domstolen i USA måste man därefter behandla gripna som omyndiga småbarn

http://en.wikipedia.org/wiki/Miranda_warning

Så tacka ernesto Arturo Miranda för allt detta larv att behöva upplysa kriminella om rättigheter...ett djävla trams om ni frågar mig!
Citera
2010-07-23, 14:24
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Alltså den enda anledningen är ju att en snubbe för länge sedan (1966) hade en smart advokat (tvi) som i en domstol hävdade att hans klients medborgerliga rättigheter hade kränkts då advokaten hävdade att hans klient var så korkad att han inte fattade att han hade ett val att hålla käften och att han inte blivit upplyst om denna möjlighet.

Så enligt högsta domstolen i USA måste man därefter behandla gripna som omyndiga småbarn

http://en.wikipedia.org/wiki/Miranda_warning

Så tacka ernesto Arturo Miranda för allt detta larv att behöva upplysa kriminella om rättigheter...ett djävla trams om ni frågar mig!

Och jag kan inte annat än att hålla med dig.

Det är väldigt vettigt med regler som säger att du måste informeras om brottsmisstanken efter en viss tid o dyl, men att man ska få sina rättigheter upplästa... Har man en fungerande demokrati ska det inte behövas. Men för att bli lite politisk så har väl inte alltid USA visat att de har det, och det finns väl kanske lite EU-länder som också behöver en knuff i rätt riktning...
Citera
2010-07-23, 14:26
Medlem
hallberg-rassys avatar
Ja, finns det någon amerikan som inte känner till hela talet "You have the right to..." och så vidare? Är ju med i varenda deckare. Jävla löjleri.
Citera
2010-07-23, 15:29
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Ingår det inte i en medborgares (eller besökares) plikt att känna till svenska lagar? I den tjocka luntan står det väl med vad som gäller vid gripanden? Varför skall man då behöva upplysas om det igen? Kanske behöver texter vid ljusreglerade övergångsställen som talar om att det är förbjudet att gå mot rött också isf..
Citera
2010-07-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panless

Man får ju inte per automatik en advokat och det kan vara svårt att veta hur jag tillvaratar mina intressen. Juridik är politik. Så självklart ska detta införas!

Om jag sen är skyldig att känna till lagen som helhet, och egentligen alla tolkningar, utan att staten utbildar mig, är en annan fråga. Då jag inte kan allt så är jag"osäker på vad jag bör svara då jag inte är jurist"
Citera
2010-07-24, 13:54
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Ja, finns det någon amerikan som inte känner till hela talet "You have the right to..." och så vidare? Är ju med i varenda deckare. Jävla löjleri.

Såklart, men om det inte hade blivit lag på det så hade man inte sett det i alla filmer och böcker och alltså hade folk inte kunnat det utantill.

Det är lite som att säga att i Sverige behövs ingen lästräning i grundskolan, för alla över 15 i Sverige kan läsa
Citera
2010-07-24, 18:26
Medlem
TerryTibbss avatar
Sverige är ett u-land när det kommer till medborgarnas rättsäkerhet.

I Storbritannien ger dom en caution när dom arresterar någon.

We are arresting you under the suspicion of ****.
You do not have to say anything but it may harm your defence if you do not mention when questioned (or 'now' in certain circumstances such as at the point of charge) something which you later rely on in court. Anything you do say may be given in evidence. Do you understand?
Senast redigerad av TerryTibbs 2010-07-24 kl. 18:31.
Citera
2010-07-24, 18:33
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Sverige är ett u-land när det kommer till medborgarnas rättsäkerhet.

I Storbritannien ger dom en caution när dom arresterar någon.

We are arresting you under the suspicion of ****.
You do not have to say anything but it may harm your defence if you do not mention when questioned (or 'now' in certain circumstances such as at the point of charge) something which you later rely on in court. Anything you do say may be given in evidence. Do you understand?

Om jag måste välja tar jag nog hellre att inte få höra just det, men slippa ständig kameraövervakning och en av världens hårdaste och mest missbrukade terroristlagstiftning i diskussionen om vilka jag håller på i en diskussion om rättssäkerhet.

Landet som uppfann habeus corpus blev senare ett av de första västländerna att skippa den. Rättssäkert!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in