2010-07-23, 04:03
Medlem
Skreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Den lär inte vara "sprängd". Skulle tro att det rör sig om något mindre attentat. Som påpekats är det nog politiska eller religiösa fiender som ligger bakom detta, alltså troligen muslimer eller högerextremister. Betydligt mer troligt då muslimer, skulle jag säga.

Näää vadå "troligt" muslimer sist nån gav sig på synagogan var ju nassarna och dom kastade nån syra och hade ritat in hakkors på väggar. Alltid muslimer som ska få skiten
Citera
2010-07-23, 04:05
Medlem
www.pppress.se har bilder från händelsen.
Citera
2010-07-23, 04:07
Medlem
Ree81s avatar
Den verkar ju ha klarat sig i alla fall. Nä, de får lov att ställa till med lite mer Hollywood-liknande smällar som spränger hela byggnaden i framtiden, annars blir det ingen uppmärksamhet.
Citera
2010-07-23, 04:10
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Finns bild här. Synagogan verkar stå kvar.

http://www.wighsnews.se/newsbilder/10jul503.jpg

Fan! Jaja, bättre lycka nästa gång!
Citera
2010-07-23, 04:14
Medlem
Skreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dustjacket
Det är ju bara bra om Muslimerna och Judarna börjar kriga lite mot varandra så att Svensson kanske vaknar upp och inser att det är något som inte riktigt står rätt till i det svenska samhället

De vanligaste antisemitiska brotten är klottrade eller ristade hakkors och Davidsstjärnor på byggnader och bilar.
Synagogan har drabbats flera gånger tidigare, ex när någon sprejade hakkors, "död åt jude", "Heil Hitler" och "SS" med vit färg på hela byggnaden. På Latinskolan i Malmö hällde tre personer ut bensin på skolgården i form av ett hakkors och tände sedan eld.
Citera
2010-07-23, 04:16
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skream
De vanligaste antisemitiska brotten är klottrade eller ristade hakkors och Davidsstjärnor på byggnader och bilar.
Synagogan har drabbats flera gånger tidigare, ex när någon sprejade hakkors, "död åt jude", "Heil Hitler" och "SS" med vit färg på hela byggnaden. På Latinskolan i Malmö hällde tre personer ut bensin på skolgården i form av ett hakkors och tände sedan eld.
Lite över ett år sedan kapellet brann ett par gånger några hundra meter från synagogan.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article405245/Brandattentat-mot-gamla-judiska-begravningsplatsen.html

Har inte sett att det sitter några övervakningskameror runt synagogoan. Nån som vet om det finns några?
Citera
2010-07-23, 04:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skream
Näää vadå "troligt" muslimer sist nån gav sig på synagogan var ju nassarna och dom kastade nån syra och hade ritat in hakkors på väggar. Alltid muslimer som ska få skiten

Att hakkors ritas innebär i och för sig inte att det är nazister som ligger bakom.

Nazister i Sverige idag har helt enkelt taggat ned aktivismen mot judar. Det kan hända att det i lite mer högtidliga sammanhang nämns något om den judiska maktkoncentrationen eller så, men rent allmänt sett och i praktiken så ses islam som en betydligt större fiende. Bland vissa muslimer och judar å andra sidan är situationen rätt infekterad, till stor del i och med mellanösternkonflikten - inte minst Palestinakonflikten. Malmö och Lund har av historiska skäl en relativt stor judisk minoritetsbefolkning och på senare år tror jag att andelen antisemitiska muslimer ökat.

Tror alltså inte det är en slump att det sker just där.
Citera
2010-07-23, 04:37
Medlem
NixZt0rms avatar
Damn villken smäll det var.
Citera
2010-07-23, 04:44
Medlem
Julimannens avatar
Bara en tidsfråga innan något som detta hände, Malmös befolkning är inga jude-lovers.
Citera
2010-07-23, 04:47
Bannlyst
Förstår inte varför olika grupper ska hålla på och använda våld mot varandra, helt ociviliserat och idiotiskt.
Citera
2010-07-23, 04:52
Medlem
Tidsresande-riddersmans avatar
Jag undrade vad det var som smällde till. Min hund är skotträdd och kom in. Trodde något plåttak fallit ned, men nej. En bomb. En till förbannad bomb. Det är tredje eller fjärde nu på kort tid. Kommentar till diskussionen: Hakkorset som ritades dit på synagogan var givetvis judarna själva, för att initiera hela den media-fars som följde. Jag undrar om det inte är likadant den här gången.
Citera
2010-07-23, 04:59
Medlem
Bob Luntas avatar
Helt sjukt att folk verkligen jämt misslyckas med att kommunicera med varandra och istället hemfaller till våldsattentat istället.

Till er som applåderar våldsdåd av den här typen vill jag bara säga: jag föraktar er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in