2015-08-19, 05:09
Medlem
Puggens avatar
Hagsätra är helt ok. Ett hyfsat välmående centrum som inte drabbats av centrumdöden i samma omfattning som tillexemel Rågsved och Bandhagen. Finns två mataffärer, ett ICA som är ganska bra och har postombud m.m samt Matrebellen eller vad den nu heter, f.d Vivo.

Hagsätra är tvådelat. Rakt igenom stadsdelen går Huddingevägen. Den västra halvan benäms Ormkärr. Där finns enbart bostadsrätter och radhus och nya urbana stadsradhus skall nu byggas där. Medelinkomsten är dessutom högre i Ormkärr jämfört med Hagsätra i övrigt. Så satsa på Ormkärr först och främst alternativt allra ostligaste delen av Hagsätra närmast Hagsätra IP.

Hagsätra är inte så segregerat åt något håll, mer integrerat.

Hagsätra har en hel del grönområden runtomkring. Älvsjöskogen som nu skall bli naturreservat ligger nära osv.

Nackdelarna med Hagsätra är tunnelbanestationen, som ändstation för det med sig att diverse slödder och pack som hittar dit till och från. Mycket "kids" som kan hänga i centrum kvällstid. Älvsjöbadet ligger i norra delarna är populärt tillhåll för många sommartid, även vissa mindre trevliga grupperingar. Viss gängproblematik förekommer, främst i södra delen som gränsar mot Rågsved. Det brinner lite bilar till och från, främst i Hagsätra närmast Rågsved.

Det låter värre än vad det är. Jag är uppvuxen där. Hagsätra har ökad andelen bostadsrätter rejält de senaste 10 åren. Nu är det jämnt fördelat med bostadsrätter resp hyresrätter och allmännyttan har sålt ut till privata värdar. Priserna har ökat ganska rejält på bostadsrätterna i området de senaste 2 åren så vill du fynda är det dags nu innan priserna stigit för mycket.
Citera
2016-02-04, 16:08
Medlem
humor-mes avatar
Även om tråden är gammal så tänkte jag kommentera gällande min uppfattning nu i dagsläget. Ifall någon skulle söka på Hagsätra så anser jag att det är bra att höra om hur det uppfattas idag.

Vad jag förstått det som är det något uppdelat gällande områdena i hagsätra och hur pass attraktiva de är. Så det finns områden där det främst är bostadsrätter och tillika hyresrätter. Jag bor där det är bostadsrätter och har inte upplevt något konstigt där alls.

Innan jag flyttade in i lägenheten jag bor i nu, så kollade jag på en hyresrätt i hagsätra och rent estetiskt är det stor skillnad. Ser ofantligt tråkigt ut. Huruvida folket som bor där är har jag ingen aning om, men såg lappar i trapphuset inför visningen på hyresrätten att de verkade vräka en del.

I centrum kan du handla billig mat, även ica har bra priser enligt mig. Orkestrar spelar när det är diverse högtider där pensionärer utgör större delen av publiken.

Byggs nya radhus som kommer att säljas för en hel del.

När en åker tbana hem sent om kvällarna är det ganska dött i centrum. Eventuellt någon ungdom som hänger där men har aldrig blivit störd av dem. Kan känna mig mer osäker vid medis än i hagsätra.

Skulle väl påstå att det är väl som vilket område som helst i söderort. Ibland händer det skit men det gör de väl överallt?
Citera
2017-01-16, 15:00
Medlem
Hur är det nu för tiden? Funderar på att uppgradera en aning från husby, där det börjar bli omöjligt att bo pga kids som skjuter raketer mellan husen, tänder eld på hus och bilar, skjuter varandra, rånar gamlingar och gravida osv osv. Alla vet väl mer eller mindre hur det ser ut.
Vill gärna flytta till ett mer integrerat ställe, men med tanke på hur landet ser ut just nu så vill jag inte flytta ur askan in i elden.
Om man googlar på nyheter från Hagsätra så verkar det ändå finnas endel gängkriminalitet, skjutningar och rån.
Upplever ni er trygga på kvällen på väg hem från centrum tex?
Tack till er som svarat tidigare.
Citera
2017-02-21, 00:33
Medlem
Mounotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitonmyface
Hur är det nu för tiden? Funderar på att uppgradera en aning från husby, där det börjar bli omöjligt att bo pga kids som skjuter raketer mellan husen, tänder eld på hus och bilar, skjuter varandra, rånar gamlingar och gravida osv osv. Alla vet väl mer eller mindre hur det ser ut.
Vill gärna flytta till ett mer integrerat ställe, men med tanke på hur landet ser ut just nu så vill jag inte flytta ur askan in i elden.
Om man googlar på nyheter från Hagsätra så verkar det ändå finnas endel gängkriminalitet, skjutningar och rån.
Upplever ni er trygga på kvällen på väg hem från centrum tex?
Tack till er som svarat tidigare.
Sent svar men kan säga såhär, det är farligare att gå på stan kl 2 en lördagsmorgon än att promenera i Hagsätra på natten... visst händer det skit då och då men det går inte att undvika, vart du än befinner dig.
Citera
2017-05-11, 17:35
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Nära centrum är det barn som leker ute hela dagarna. Fruktansvärt lugnt i jämförelse med andra mindre integrerade slutstationer.
Citera
2021-04-14, 08:18
Medlem
susets avatar
Är lite sugen på Hagsätra faktiskt, främst Ormkärr området.
Någon Flashbackare som bor i området idag och kan ge en överblick hur det är?
Citera
2021-07-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Nära centrum är det barn som leker ute hela dagarna. Fruktansvärt lugnt i jämförelse med andra mindre integrerade slutstationer.

Hagsätra verkar mest sömnigt och halvdött? Det är min bild av Hagsätra, snarare än att det skulle va värsta ghettot.

Ganska tråkigt område även om vissa gator känns finare och trevligare än andra. Rågsved ger däremot inte trevliga vibbar. Tror inte det är farligt i Rågsved, det är inte det, men det är inte ett fräscht ställe alls. Har aldrig gillat Rågsved. Varken centrum eller de flesta av alla husen runt omkring. Säkert delvis färgad av en lägenhetsvisning jag var på nånstans i Rågsved en gång för länge sen, och det var den tråkigaste/sunkigaste hyreslägenheten jag sett. Kändes som en lättnad att den gick till någon annan. Men jag har varit i Rågsved även på senare år och det känns bara inte kul.

Skulle nog nästan välja Hagsätra framför Högdalen och Bandhagen (och diverse andra delar av Stockholm) idag.. ganska grönt och lugnt.
Senast redigerad av Macke85 2021-07-18 kl. 01:02.
Citera
2021-07-29, 20:08
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Så jävla sömnigt är det inte, händer ju skit lite då och då.

Räcker med en sökning här på FB:
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=hags%C3%A4tra&sp=0

Det är inte som Sverige på 80talet, det är en del smuts som bor i trakten.
Det var även en av orterna som var med på kravallerna som startade i Husby 2013 när 15 olika orter i Stockholm (och ett gäng andra orter runtom i landet) började bränna bilar och förstöra saker. Helt enkelt en plats som kan flippa ur då och då precis som random babbar som ibland flippar ut pga. sina skadade gener. Men ser man till Stockholm så är det varken bäst eller sämst, kanske i mitten av nedre halvan? Finns trots allt runt 45 olika skitområden i Stockholm, Hagsätra är ett av skitområdena just pga. babbarna som bor där.
Citera
2026-08-22, 19:13
Medlem
Har något förändrats nu 2026?

Kan ju vara ett dåligt tecken att det finns lediga lägenheter och med kort kötid har jag inte så många val.

Det finns typ 3 lägenheter som ligger mellan 2- och 600 meter från tunnelbanan.

I sådana fall kommer jag försöka få parkeringsplats i området. I ärlighetens namn är den varken ny eller en skönhet men det är den enda jag har.
Hur är risken för att den "självantänder"?
Citera
2026-08-22, 19:38
Medlem
Vem0ths avatar
Jag skulle kalla Hagsätra för det ultimata "Pappakvarteret" eftersom det finns gott om lekparker, idrottsfält, en pub och framförallt en ordentlig grillkultur i området. Ingen uppskattar grillat mer än Hagsätrafarsor då så fort det slutar snöa i en timme så hör man ekot av klotgrillarna släpas ut eftersom nu är det perfekt grillväder.

Och alla är så välkomnande, bara fråga om man får ta del av grillen typ alla säger "självklart vännen!".

Älskar Hagsätra, en släkting bor där nu och jag vill princip flytta hit om det inte vore för jobbet. Trist att ett gängnätverk lokaliseras där men bortsett från det, bara sköna vibbar.
Citera
2026-08-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxxx
Har något förändrats nu 2026?

Kan ju vara ett dåligt tecken att det finns lediga lägenheter och med kort kötid har jag inte så många val.

Det finns typ 3 lägenheter som ligger mellan 2- och 600 meter från tunnelbanan.

I sådana fall kommer jag försöka få parkeringsplats i området. I ärlighetens namn är den varken ny eller en skönhet men det är den enda jag har.
Hur är risken för att den "självantänder"?

hagsätra är ett slitet litet område i utkanten av rågsved/älvsjö. skulle undvika. matdax positivt dock. men offentlig parkeringsmöjlighet är under all kritik och aina lyser med stor polisiär närvaro. bra sammanfattning dära.
Senast redigerad av fonzen 2026-08-22 kl. 23:04.
Citera
2026-08-23, 13:16
Medlem
Tack för svaren 👍🏻

Lite blandat kan man säga.

Får se hur jag gör, efter svaren här blir väl nästa steg att åka dit och kanske besöka någon butik eller handla på den lokala pizzerian, eller vad de kan erbjuda.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in