2010-07-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Då har du absolut inget att oroa dig för.

Ungefär hur lång tid tar det till city?

Sett allt från 20 till 40 minuter.
Citera
2010-07-25, 14:23
Medlem
FarbrorKjells avatar
Man brukar se T-Centralen som mittpunkt. Svar 24 minuter med tunnelbanan. Hagsätra är väl inte vare sig stans bästa eller värsta ställe
Citera
2010-07-25, 14:26
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Ungefär hur lång tid tar det till city?

Sett allt från 20 till 40 minuter.

För mig som bor i Rågsved (Hagsätra är en station efter Rågsved så lägg på en minut på tiderna jag anger) så tar det 11 minuter till Globen. 13 till Gullmarsplan. 20 till T-centralen.
Citera
2010-07-26, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
För mig som bor i Rågsved (Hagsätra är en station efter Rågsved så lägg på en minut på tiderna jag anger) så tar det 11 minuter till Globen. 13 till Gullmarsplan. 20 till T-centralen.

Tjockt najs!

Finns det något speciellt "stråk" eller "område" man skall akta sig för?
Citera
2010-07-26, 11:32
Medlem
drickabiras avatar
Citat:
Tjockt najs!

Jag bor i Hagsätra. Jag går hem på nätterna efter en kväll ute. Å jag är tjej.
Har aldrig haft problem att gå hem. Har bott där i 4 år nu.
Det man ska passa sig för vad jag har hört. Det är på den sidan i Hagsätra som ligger mot Rågsved hållet. Åt andra hållet är ok.
Citera
2010-07-26, 19:34
Medlem
Eeries avatar
Tja, jag har en kompis som bor där och han tycker det är toppen att bo där.

En annan kompis jobbar i centrum och han fullständigt hatar alla stölder, snatterier och allmänt efterblivna individer.

Finns nog två sidor av det mynt som kallas Hagsätra.
Citera
2010-07-26, 20:29
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Tjockt najs!

Citat:
Ursprungligen postat av drickabira
Jag bor i Hagsätra. Jag går hem på nätterna efter en kväll ute. Å jag är tjej.
Har aldrig haft problem att gå hem. Har bott där i 4 år nu.
Det man ska passa sig för vad jag har hört. Det är på den sidan i Hagsätra som ligger mot Rågsved hållet. Åt andra hållet är ok.

Och jag som då bor _I_ själva dödsfarliga Rågsved, kan säga att det går utmärkt att röra sig fritt i, omkring och mellan dessa söderförorter. Självklart kan man råka ut för något om man har extrem otur - precis som överallt.
Har gått oräkneliga nätter mellan Rågsved och Hagsätra, och aldrig haft problem. Även bort mot Älvsjö på ensliga promenadstråk.

Det som är anledningen till att dessa ställen har dåligt rykte är att det finns mycket invandrare här. Jag bryr mig inte ett skit eftersom jag har mitt eget liv med vänner, familj, hund, jobb, plugg, kolonilott, fritidsintressen. Jag står inte och hänger i Rågsveds centrum på helgkvällar, därför störs jag inte ett enda dugg av vad som eventuellt försiggår där då.

Gillar man grönska är dessutom Hagsätra/Rågsved utmärkt eftersom det är de "södraste" förorterna på tunnelbanelinjerna, och tar man ett steg längre söderut så hamnar man i Huddinge som är fullt av skog.

Du drickabira, exakt vilka stråk menar du att man ska passa sig för? Var går gränsen liksom? Det är ju inte många meter mellan Rågsveds centrum och Hagsätra centrum. Så det måste röra sig om mycket små områden som enligt det du hört ska vara farliga.
Senast redigerad av apotek 2010-07-26 kl. 20:32.
Citera
2010-07-28, 00:32
Medlem
Hagsätra har ett oförtjänt dåligt rykte! Bodde i Ormkärr ett par år, och trivdes ypperligt. Invandrarna är civiliserade, alkisarna kanske du stöter på om du köper en pizza på Trevi (but don't, äckligare pizza finns inte) och soc-packet behöver du knappt se om du handlar på Ica istället för MatDax.
Har promenerat hem många sena kvällar från Älvsjö, Huddinge och självklart Hagsätra till Ormkärr utan att ha några traumatiska minnen (är tjej). Det största orosmomentet var att vår bil blev slangad på bensin en gång Min erfarenhet är att det läskigaste i Hagis är just dom som slangade bilen: fjuniga tonårskillar. Dom hänger utanför VideoMix och dricker burkläsk, tigger cigg och kliar sig i skrevet. Följer ofta unga ensamma tjejer hem så inget obehagligt ska hända, bråkar fjunisarna bråkar dom med varandra.

Rågsved ser otroligt deprimerande ut och av den anledningen skulle jag aldrig bosätta mig där, men jag har gått igenom Rågsved sena kvällar utan rädsla och har vänner som bor där och trivs bra. Känns som en ganska sömnig förort nu för tiden, alkisarna hänger på Oasen och ungdomarna går till Högdalen för att sprida skräck.
Skulle välja Rågsved eller framför allt Hagsätra alla dagar i veckan före Högdalen. Har aldrig bott där men spenderat en hel del tid i Högdalen och stället känns lite som ett vandrade psykbryt. Man vet aldrig riktigt vilket humör Högdalen är på, om någon fattar vad jag menar...
Citera
2010-08-03, 16:11
Medlem
Nu bumpar jag den här tråden eftersom att jag fått min erfarenhet av stället nu. Fick direkt en dålig upplevelse när jag steg av tbanan och gick in mot centrum för att få ännu en dålig upplevelse och jag säger bara att det här stället ser väldigt deprimerande ut. Hade det inte varit för det ovanstående så hade jag nog bosatt mig här ändå, men i nuläget så ser det inte ut som det.

Kanske har jag haft otur? Eller så är jag helt enkelt bara (av min natur) en människa som observerar sin omgivning än vad de allra flesta gör och har erfarenheter av liknande saker som gör att jag nästan hittar det omgående. Kanske kommer hit och besöker stället om någon dag igen, men som det ser ut just nu så vill jag bara härifrån.
Citera
2011-03-11, 20:14
Medlem
Vithajs avatar
Tja Urgrund.
Jag och tjejen min flyttar eventuellt till Hagsätra till Maj. Det var inte den mest upplyftande tråden vi läst. Det vore intressant att höra specifikt vad du upplevde negativt med Hagsätra. Bor du kvar där än? Vad känner du isåfall i dagsläget?

MVH
Citera
2011-03-17, 16:03
Medlem
1c9r5s avatar
Hej!
Jag är på g med en lägenhet í/vid/på(?) Porlabacken som också ska ligga vid Hagsätra.
Någon som vet något om detta ställe?
Jag blir orolig på vad alla säger nu.. Bodde i Hässelby förut, Åkermyntan, Arabdalen även kallat. Hm?
Citera
2011-03-17, 16:10
Medlem
Citat:
Skönt att få en nyanserad åsikt som talar för det i alla fall.

Nej, jag har inget problem med att se folk från andra länder. Jag vill bara kunna känna mig säker att röra mig där både på dagtid och kvällstid (möjligen nattetid) och inte behöva vara orolig för att jag ska behöva undvika någon stans att gå eller dylikt.
Jag bor närmast Högdalen och det är inte alltid trevligt där om kvällarna, mycket drägg och alkoholister som bara hänger utanför tunnelbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in