du har helt enkelt en huvudsäkring, bryter du strömmen på den bryts alla andra säkringar kopplade till den. Har du bara en huvudsäkring så bryts klart all ström. Men förstår inte varför det är specificerat.
Bor du i lägenhet har du dina vanliga säkringar i proppskåpet (ett gäng 10A, 16A osv) medan det vanligtvis i källaren finns en säkring för varje lägenhet, som då är av lite grövre kaliber. Det är huvudsäkringen.
jag skulle tippa på att någon som har bott i ditt hus/lägenhet innan har själv/haft hjälp med att byta ut huvudsäkringen IN i huset för att kunna ha mer saker på vid samma tillfälle.
tänk att du får betala X kr för att hämta en spann vatten. och din vattenleverantör tror du har en 16 litershink. men istället fyller du en 25 liters hink. för samma pengar.
Som redan (nästan) sagts så har du kanske en annan huvudsäkring än den du betalat för.
Jag misstänker (men kan ha fel) att elbolaget varit hemma hos dig och läst av din elmätare. De har då noterat att du har en 25 A-säkring, trots att du betalar för 16 A. Du får då betala en extra avgift för detta.
Om du vill kolla vad du har för huvudsäkring så syns det på färgen på den lilla metallmojen som sitter mitt bak på säkringen (om det är gamla keramiksäkringar). 16 A är grå, 25 A är gul.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!