2010-07-22, 21:28
Medlem
Elspermelinos avatar
Det står

Citat:
Huvudsäkring: 25 A (betalning för 16 A)

Vad betyder detta?

Och är detta något man ska ange vid byte av el-leverantör?
Citera
2010-07-22, 21:30
Moderator
pewpews avatar
du har helt enkelt en huvudsäkring, bryter du strömmen på den bryts alla andra säkringar kopplade till den. Har du bara en huvudsäkring så bryts klart all ström. Men förstår inte varför det är specificerat.
Citera
2010-07-22, 21:31
Medlem
mythpimps avatar
Ju högre "A" desto mer nätkostnad / år har jag för mig. 16A är det normala...
Citera
2010-07-22, 21:36
Medlem
Nikromas avatar
Skulle gissa på att installationen i ditt hus och till ditt hus tillåter upp till 25A, men du betalar bara för 16A
Citera
2010-07-22, 21:55
Medlem
Bor du i lägenhet har du dina vanliga säkringar i proppskåpet (ett gäng 10A, 16A osv) medan det vanligtvis i källaren finns en säkring för varje lägenhet, som då är av lite grövre kaliber. Det är huvudsäkringen.
Citera
2010-07-22, 22:01
Medlem
jag skulle tippa på att någon som har bott i ditt hus/lägenhet innan har själv/haft hjälp med att byta ut huvudsäkringen IN i huset för att kunna ha mer saker på vid samma tillfälle.

tänk att du får betala X kr för att hämta en spann vatten. och din vattenleverantör tror du har en 16 litershink. men istället fyller du en 25 liters hink. för samma pengar.

pedagogiskt och väldigt enkelt förklarat.
Citera
2010-07-22, 22:22
Medlem
Elspermelinos avatar
Okej tack för alla svaren
Citera
2010-07-23, 17:06
Medlem
jolindbes avatar
Som redan (nästan) sagts så har du kanske en annan huvudsäkring än den du betalat för.
Jag misstänker (men kan ha fel) att elbolaget varit hemma hos dig och läst av din elmätare. De har då noterat att du har en 25 A-säkring, trots att du betalar för 16 A. Du får då betala en extra avgift för detta.
Om du vill kolla vad du har för huvudsäkring så syns det på färgen på den lilla metallmojen som sitter mitt bak på säkringen (om det är gamla keramiksäkringar). 16 A är grå, 25 A är gul.
Citera
2010-07-23, 19:24
Medlem
DrBums avatar
Vanligen så är det så att huset kan ta emot 25A, som faktiskt är standard för hushåll. Numera är det lägre pga snålare och effektivare elektronik.

Du har en kapacitet att ta emot 25A men har säkrat ner till 16A.
Annars skulle det stå att du har 25A i betalning.

Det är inte ovanligt att folk säkrar ner sina hus till 16A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in