2010-07-22, 21:08
Medlem
Chinadoll147s avatar
Långt inlägg, uppskattar ärliga råd.

Hej

Jag har ett JÄVLIGT stort problem.

Var nyligen på besök i USA och hamnade då på sjukhus för en akut psykos. Jag drabbades av detta då jag under min vistelse där fick slut på antidepressiva tabletter och kände att jag kunde vänta ut semestern för att få ut ett nytt recept i Sverige - det kunde jag tydligen inte.

Historian slutar med att jag spenderar 46 timmar på psyket i Miami där läkarna tar mitt passnummer och heminformation. Jag får hela tiden höra av personalen på sjukhuset att det inte kommer att kosta så värst mycket och att jag inte ska oroa mig.

När jag kommer hem till Sverige får jag en faktura från sjukhuset - på ca 8600 dollar!

Så nu har jag kontaktat mitt försäkringsbolag som i sin tur bad mig kontakta SOS International som sköter sjukhusärenden i utlandet. Jag berättade för de vad som har hänt och de sa att jag inte skulle oroa mig, utan att det säkert skulle gå att lösa.

Idag fick jag hem ytterligare ett brev från sjukhuset med information om att ärendet förts vidare till SOS. MEN jag fick även ett brev från SOS International där det stod att de skador jag drabbats av under min resa ej täcks av mitt försäkringsskydd då mitt tillstånd lätt hade kunnat förebyggas om jag hade tagit med mig mer medicin till USA eller alternativt uppsökt läkare där för att få ut ett nytt recept (vilket jag gjorde när jag befann mig på sjukhuset).

Så nu till frågan, VAFAN ska jag ta mig till? Ska jag överklaga detta och på vilka grunder? Och vad händer om jag skiter i att betala, bortsett från att jag säkerligen aldrig mer kan sätta min fot i USA igen? Jag klarar ju mig utan att besöka de så länge jag slipper punga ut sådär mycket pengar. Men hur sannolikt är det att de samarbetar med svenska kronofogden och att jag börjar få hem svenska fakturor istället?

Någon som har liknande erfarenheter av detta problem? Mycket tacksam för svar!
Citera
2010-07-22, 21:15
Medlem
Adomskis avatar
Låter som ett ganska enkelt fall att överklaga..

Kör på att du inte alls ville in på sjukhuset, du blev tvingad helt enkelt.. och att det ändå inte finns en chans att du har råd att betala 8600$
Citera
2010-07-22, 21:16
Medlem
Vad kan motivera summan på över 63000 kronor för två dygn? Det blir ju över 31500 kr/dygn.

Jämför det med priserna på världens dyraste hotell: http://www.realtid.se/ArticlePages/200607/19/20060719172321_Administrators049/20060719172321_Administrators049.dbp.asp¨
Citera
2010-07-22, 21:24
Medlem
Chinadoll147s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Vad kan motivera summan på över 63000 kronor för två dygn? Det blir ju över 31500 kr/dygn.

Jämför det med priserna på världens dyraste hotell: http://www.realtid.se/ArticlePages/200607/19/20060719172321_Administrators049/20060719172321_Administrators049.dbp.asp¨

Jag har skickat fakturan jag fick från sjukhuset till försäkringsbolaget och de har inte gett mig den tillbaka, men där stod det ganska specifierat vad det var som kostade vad. Jag minns att bara min magnetröntgen som tydligen var någon "standardgrej" enligt doktorn själv kostade $3000. Ett piller Zoloft som jag fick gick loss på $50 osv osv. Jag känner mig ju ganska så STÖRT blåst på pengar om man säger så.

Och det var inget 7-stjärnigt hotell heller.
Citera
2010-07-22, 21:28
Medlem
Dyr lärodom inför nästa utrikesresa, håller helt med SOS, du kunde ha påverkat detta själv genom att ha med medicin som kunde täcka hela resan + någon reservdag om flyget strulade.
Citera
2010-07-22, 21:38
Medlem
Chinadoll147s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Dyr lärodom inför nästa utrikesresa, håller helt med SOS, du kunde ha påverkat detta själv genom att ha med medicin som kunde täcka hela resan + någon reservdag om flyget strulade.

Jo tro mig, det blev definitivt en läxa. Dock en som jag absolut aldrig i mitt liv kommer att kunna betala så det är lite därför jag undrar. Jag ska försöka överklaga detta, MEN om SOS international säger 100% nej så undrar jag bara vad som kan hända?

Jag har inga som helst planer på att åka till USA igen så det är inget problem överhuvudtaget. Men jag undrar hur stor chans det är att de kommer kunna nå mig i Sverige genom att samarbeta med exempelvis ambassaden och kronofogdemyndigheter.
Citera
2010-07-22, 22:21
Medlem
menjagphilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinadoll147
Jo tro mig, det blev definitivt en läxa. Dock en som jag absolut aldrig i mitt liv kommer att kunna betala så det är lite därför jag undrar. Jag ska försöka överklaga detta, MEN om SOS international säger 100% nej så undrar jag bara vad som kan hända?

Jag har inga som helst planer på att åka till USA igen så det är inget problem överhuvudtaget. Men jag undrar hur stor chans det är att de kommer kunna nå mig i Sverige genom att samarbeta med exempelvis ambassaden och kronofogdemyndigheter.

Sjukhus i USA tenderar att sälja räkningar de inte själv kan driva in genom betalningspåminnelser mm till inhemska inkassobolag som i sin tur hotar fattiga Amerikaner med diverse hemska saker. Men eftersom du är Svensk kan dessa herrar knappast hota dig med någonting, och om de försöker kommer farbror blå att tilta. Inkassobolag brukar sedan inte sälja skulder till andra inkassobolag (om man nu inte väljer att sälja till typ "OG & Larsson"), och om inkassobolaget inser att de inte kan driva in en skuld, köper de naturligtvis inte skulden (räkningen). Läget hade naturligtvis varit annorlunda om vi pratade om $100k+, men $8600 behöver du troligtvis inte oroa dig för.

Folk som är mer insatta i branschen får rätta mig om jag har fel.
Citera
2010-07-22, 22:27
Medlem
Chinadoll147s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menjagphilip
Sjukhus i USA tenderar att sälja räkningar de inte själv kan driva in genom betalningspåminnelser mm till inhemska inkassobolag som i sin tur hotar fattiga Amerikaner med diverse hemska saker. Men eftersom du är Svensk kan dessa herrar knappast hota dig med någonting, och om de försöker kommer farbror blå att tilta. Inkassobolag brukar sedan inte sälja skulder till andra inkassobolag (om man nu inte väljer att sälja till typ "OG & Larsson"), och om inkassobolaget inser att de inte kan driva in en skuld, köper de naturligtvis inte skulden (räkningen). Läget hade naturligtvis varit annorlunda om vi pratade om $100k+, men $8600 behöver du troligtvis inte oroa dig för.

Folk som är mer insatta i branschen får rätta mig om jag har fel.

Men hur blir det med att räkningen kommer att växa? Om ett par år är det ju betydligt mer än $8600. Tror du att jag kan smita undan?
Citera
2010-07-22, 22:47
Medlem
menjagphilips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinadoll147
Men hur blir det med att räkningen kommer att växa? Om ett par år är det ju betydligt mer än $8600. Tror du att jag kan smita undan?

Jag vet nästan att du kan smita undan, och anledning är att så många redan gör det. Googla "medical tourism" och läs DrTs inlägg på följande forum, http://www.skyscrapercity.com/archive/index.php/t-765560.html. Du hittar säkert mer om du orkar leta, men saken är att så länge du "inte har råd att betala" kan de inte komma efter dig. Om du någonsin flyttar till USA kommer din "credit rating" självklart att vara skit, men så länge du bor i Sverige kommer räkningen troligtvis inte påverka dig.

Man måste fan älska USA
Citera
2010-07-22, 23:20
Medlem
Skulder kan säljas över hela planeten. Anser det amerikanska sjukhusets företrädare att det inte lönar sig för dom att driva in skulden själv överlåter dom den till något företag t ex IntrumJustitia ( http://www.intrum.se/ ). De driver in över hela jorden, dessutom kommer de från Sverige. Så sorry om dina chanser att slippa betala om försäkringen inte tar hand om det.
Citera
2010-07-22, 23:31
Medlem
MrOaikis avatar
På dig låter det som att du "aldrig i ditt liv kan betala den här räkningen". Det är mycket pengar, men SÅ mycket pengar är det inte. Det är klart du kan betala av det!

Sen håller jag med SOS om att du har dig själv att skylla, men det gör det ju inte mindre jobbigt för dig hur som helst.

Amerikanerna kan försöka driva in det genom att sälja till något inkassobolag som opererar i Sverige. Säg Intrum Justitia. De i sin tur kan gå till Kronofogden, för att den vägen driva in pengarna.
Citera
2010-07-22, 23:41
Medlem
Försök få ett utlåtande av din psykolog/doktor där han eller hon backar upp ditt val att åka utan fler tabletter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in