2010-07-22, 19:22
Medlem
CrimsonIdols avatar
Både Filip och Fredrik befinner sig mkt i USA(vad jag förstått), så självklart får dom influenser både kulturellt och språkligt därifrån.
Det är givet.
Men jag stör mig på F.W, när han knappt klarar 3 meningar på svenska utan att blanda in ett "amerikanskt ord/uttryck"
Det är lite torftigt?...
För de som kommer ihåg, så fick Dolph Lundgren utstå mkt spott och spe för sin amerikanisering.
Det kan man nästan förstå, eftersom han kanske inte bara ville vara "Ivan Drago" hela sin karriär.
Dolph blev hånad och kallad korkad, fast i själva verket så fick han stipendium till M.I.T..

Kanske nåt för Fredrik Wikingsson att tänka på, som hade 5:a i fysik/matte

Fredriks oförmåga att hitta SVENSKA TERMER som passar till hans svada har accelererat nåt oerhört de senaste åren.

Och nu kritiserar vi honom för detta?...Om ni vill?

Är han ändå inte lite korkad, den där Fredrik?

//The CrimsonIdol
Citera
2010-07-22, 19:29
Medlem
lendrygghs avatar
Jag tycker herrarna producerar undermåligheter på löpande band, och att Fredrik inte behärskar språken (så till den grad att han inte kan skilja dom åt) förvånar mig föga.
Citera
2010-07-22, 19:33
Medlem
ThiefAlthaluss avatar
Jag kan samtidigt tycka att engelskan/amerikanskan har flera användbara och ofta bättre uttryck än svenskan.
Det ger liksom mer effekt i det man försöker få fram.

Men absolut, det kan hända att Fredrik W överanvänder amerikanska fraser och liknande.
Senast redigerad av ThiefAlthalus 2010-07-22 kl. 19:39.
Citera
2010-07-22, 19:41
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThiefAlthalus
Jag kan samtidigt tycka att engelskan/amerikanskan har flera användbara och ofta bättre uttryck än svenskan.

Jag håller med dig till viss del utan att gå in på detaljer, men från hans sida går det till överdrift.
Och han borde iaf få utstå lite kritik för detta?

//Crimson
Citera
2010-07-22, 19:48
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Men absolut, det kan hända att Fredrik W överanvänder amerikanska fraser och liknande.

Den som inte bemödar sig att översätta uttryck till svenska, har många gånger inte förstått den fullständiga innebörden av uttrycket.
Citera
2010-07-22, 19:59
Medlem
Odysseus.s avatar
Inte hört han det senaste året direkt men i hans sommarprogram (som han hade med Filip) användes det en hel del "american expressions" . Tyckte han gjorde vissa ordspråk och sånt på amerikanskt vis, vilket jag tycker är helt ok om det användes i lagom mängder och vid rätt tidpunkt. Värre tycker jag det är med Victoria Silvstedt som översätter mer "vardagliga" ord till usa:eska därr det bara låter helt flängt.

Skål!
Citera
2010-07-22, 20:07
Medlem
ThiefAlthaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Den som inte bemödar sig att översätta uttryck till svenska, har många gånger inte förstått den fullständiga innebörden av uttrycket.
När det handlar om saker som ordspråk och talesätt så kan det bli riktigt löjligt om man börjar översätta till svenska
Citera
2010-07-22, 20:12
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odysseus.
Inte hört han det senaste året direkt men i hans sommarprogram (som han hade med Filip) användes det en hel del "american expressions" . Tyckte han gjorde vissa ordspråk och sånt på amerikanskt vis, vilket jag tycker är helt ok om det användes i lagom mängder och vid rätt tidpunkt. Värre tycker jag det är med Victoria Silvstedt som översätter mer "vardagliga" ord till usa:eska därr det bara låter helt flängt.

Skål!

Victoria Silvstedt har inga ambitioner, mer än att vara ett vackert ansikte/kropp..
Om man antar att Victoria eller Fredrik läser just denna tråd(eller inte).
F.W skulle ta åt sig LITE iaf?
Victoria Silvstedt kan vi nog lämna åt sidan, inget bra exempel i sammanhanget.

//The Idol
Citera
2010-07-22, 20:15
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
När det handlar om saker som ordspråk och talesätt så kan det bli riktigt löjligt om man börjar översätta till svenska

Precis därför ska man inte börja svänga sig med dessa, utan behärska sitt modersmål så man slipper.
Iaf inte i den utsträckningen som F.W gör det, vilket som jag sa, börjar te sig aningen överdrivet från hans sida....

//Crimson
Citera
2010-07-22, 20:21
Medlem
ThiefAlthaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Precis därför ska man inte börja svänga sig med dessa, utan behärska sitt modersmål så man slipper.
Iaf inte i den utsträckningen som F.W gör det, vilket som jag sa, börjar te sig aningen överdrivet från hans sida....

//Crimson

Det håller jag helt med dig om
Jag menar bara att en del saker helt enkelt låter bättre på engelska.
Senast redigerad av ThiefAlthalus 2010-07-22 kl. 20:25.
Citera
2010-07-22, 20:33
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Det håller jag helt med dig om
Jag menar bara att en del saker helt enkelt låter bättre på engelska.

Och det tillhör givetvis amerikaniseringen av det svenska språket!
För MIG är det vackrare att säga samma sak på det SVENSKA språket...för det går om man anstränger sig?

Och F.W borde iaf försöka lite bättre, för att återgå till den ursprungliga posten.

//The Idol
Citera
2010-07-22, 20:38
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Läs igen vad jag skrev innan du kommenterar:

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in