Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-22, 12:59
Medlem
biplewds avatar
Jag torskade på att åka utan färdmedel på ett tåg för cirka 3 månader sen och fick en bot på 1200 i handen. 10 dagar senare fick jag en "påminnelse om obetald tilläggsavgift" från SL.

Jag har fortfarande inte betalat avgiften och inget mer har hänt, då jag har litat på min kompis som så att ärendet kommer gå vidare till ett annat företag som skickar ut en påminnelse, och SEDAN kommer kronofogden. Hur ligger det till, när måste jag betala boten?

Jag har väldigt lite pengar vilket är anledningen till att jag drar ut på boten, om ni undrar.

Tack på förhand
Citera
2010-07-22, 13:05
Medlem
janZZon86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biplewd
Jag torskade på att åka utan färdmedel på ett tåg för cirka 3 månader sen och fick en bot på 1200 i handen. 10 dagar senare fick jag en "påminnelse om obetald tilläggsavgift" från SL.

Jag har fortfarande inte betalat avgiften och inget mer har hänt, då jag har litat på min kompis som så att ärendet kommer gå vidare till ett annat företag som skickar ut en påminnelse, och SEDAN kommer kronofogden. Hur ligger det till, när måste jag betala boten?

Jag har väldigt lite pengar vilket är anledningen till att jag drar ut på boten, om ni undrar.

Tack på förhand
Varför ringer du inte och ber om anstånd ?

Det är lite olika hur lång tid det tar, vissa inkassobolag skickar ut flera påminnelser innan det kravhanteras vidare till kronofogden.
Citera
2010-07-22, 13:12
Medlem
biplewds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janZZon86
Varför ringer du inte och ber om anstånd ?

Det är lite olika hur lång tid det tar, vissa inkassobolag skickar ut flera påminnelser innan det kravhanteras vidare till kronofogden.
Vad menas med anstånd?

Ok, det finns alltså en risk att detta ärende går till kronofogden med bara en påminnelse?
Citera
2010-07-22, 13:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Vad menas med anstånd?

Ok, det finns alltså en risk att detta ärende går till kronofogden med bara en påminnelse?
En enda påminnelse räcker, sen går det till inkasso.
Sedan vidare till kronofogden.

Har du ont om pengar är det väl ändå ganska dumt att dra ut på betalningen?
Dels så läggs det på en avgift på påminnelsen, sen lägger även inkasso på en saftig avgift.
Vips så är du möjligtvis uppe i det dubbla beloppet.

Edit: Är det så illa för dig, så är det bättre att kontakta inkasso företaget och diskutera en avbetalningsplan.
Citera
2010-07-22, 13:17
Medlem
Citat:

Tack på förhand

Ring och prata med dom och gör en betalningsplan...
Det är det bästa...
Skiter du i boten så skiter dom i dig...
OCh en sak...Första pricken syns inte i registret..Men är jävligt onödig..
Citera
2010-07-22, 13:19
Medlem
biplewds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathknight
Ring och prata med dom och gör en betalningsplan...
Det är det bästa...
Skiter du i boten så skiter dom i dig...
Ok, ska ringa dom nu med detsamma och kolla om det går.
Citera
2010-07-22, 13:24
Medlem
biplewds avatar
En fråga bara, eftersom det tagit 3 månader sen sista "kontakten" med företaget, då de skickade en påminnelse, finns det ingen chans att dom har slarvat bort papper eller något om mig? Känns som att det är ganska lång tid utan att det händer något?
Citera
2010-07-22, 14:10
Medlem
T_Sands avatar
Dom glömmer inte. Ring och be om anstånd eller en vettig avbetalningsplan. Skulder blir alltid högre med tiden. Ju fortare du betalar. Ju mindre blir det.
Citera
2010-07-23, 11:12
Medlem
Krokofils avatar
Kan tilläggas att företaget kan lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till KFM direkt efter att originalfakturan har förfallit. De behöver alltså inte ens skicka en påminnelse eller gå via inkasso innan.
Citera
2010-07-23, 12:33
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathknight

Stämmer inte i det här fallet. Utslag på betalningsföreläggande, om det går så långt, är alltid en offentlig uppgift. Du syftar på om första skulden för indrivning (verkställighet) blir betald innan KFM gör några åtgärder så sekretessbeläggs skuldposten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in