2010-07-22, 12:52
Medlem
fotsvetts avatar
Uppenbarelseboken är helt bisarr, ändå finns det miljontals kristna som tror att det är sant vad som står i den.

Jag tror att Johannes (eller vem det nu var som skrev den ifall det inte var han) var påverkad av någon drog när han fick den s k uppenbarelsen. Det är inte ovanligt att religiösa ledare har använt sig av droger av olika slag.

Frågan är vilken slags drog det kan ha varit som han tog.
Citera
2010-07-22, 13:22
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Uppenbarelseboken är helt bisarr, ändå finns det miljontals kristna som tror att det är sant vad som står i den.

Jag tror att Johannes (eller vem det nu var som skrev den ifall det inte var han) var påverkad av någon drog när han fick den s k uppenbarelsen. Det är inte ovanligt att religiösa ledare har använt sig av droger av olika slag.

Johannes döparen? Eller evangelisten? Skrev inte uppenbarelseboken, och det finns med största sannolikhet ingen egentlig författare, utan det handlar om gamla muntliga berättelser som slutligen skrevs ned.
Citera
2010-07-22, 13:33
Medlem
fotsvetts avatar
Det anses vara aposteln Johannes som skrev Uppenbarelseboken, därför kallas den även Johannes Uppenbarelse. Men enligt Wikipedia kan det även ha varit någon annan som skrev den:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppenbarelseboken

Oavsett vem som skrev den tror jag att författaren var påverkad av någon drog.
Citera
2010-07-22, 13:43
Medlem
Citat:
Det anses vara aposteln Johannes som skrev Uppenbarelseboken, därför kallas den även Johannes Uppenbarelse. Men enligt Wikipedia kan det även ha varit någon annan som skrev den:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppenbarelseboken

Oavsett vem som skrev den tror jag att författaren var påverkad av någon drog.

Det är naturligtvis en förklaring om man bortser från möjligheten att Gud gav honom syner.

Eller så hade han livlig fantasi?
Citera
2010-07-22, 13:47
Bannlyst
Han var svampad
Citera
2010-07-22, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är naturligtvis en förklaring om man bortser från möjligheten att Gud gav honom syner.

Eller så hade han livlig fantasi?

Eftersom gud inte finns kan vi nog avfärda den teorin.

En annan teori är uttorkning, då kan man få kraftiga hallucinationer!
Citera
2010-07-22, 14:08
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Eftersom gud inte finns kan vi nog avfärda den teorin.

En annan teori är uttorkning, då kan man få kraftiga hallucinationer!
Jaha! Han var bakfull. Det förklarar varför boken är fylld med så mycket våld. han var på dåligt humör.
Citera
2010-07-22, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor
Jaha! Han var bakfull. Det förklarar varför boken är fylld med så mycket våld. han var på dåligt humör.

Jesus hade väl gått bananas med vatten -> vin
Citera
2010-07-22, 14:12
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:

Jag tror att jag har läst att uppenbarelse-böcker var en egen genre på den tiden i den antika världen, och att författaren lånade friskt från andra böcker. Det kan han ha gjort utan några sinnesutvidgande preparat i blodomloppet.
Citera
2010-07-22, 14:15
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:

Kan man förresten inte göra en jämförande studie mellan Bob Dylans låtar och Uppenbarelseboken. Om likheterna är tillräckligt stora kan man dra slutsatsen att även Johannes var påtänd.
Citera
2010-07-22, 18:05
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsaMajor
Kan man förresten inte göra en jämförande studie mellan Bob Dylans låtar och Uppenbarelseboken. Om likheterna är tillräckligt stora kan man dra slutsatsen att även Johannes var påtänd.
Tänkte precis samma sak! Men det blir en smått skev jämförelse då Dylan på flera ställen refererar till Bibeln.

Nu blev jag dock väldigt sugen på att läsa uppenbarelseboken för att jämföra.
Citera
2010-07-22, 22:31
Medlem
Japp det var han om man läser var 7 bokstav på var tredje sida bakifrån så står det att han var hög och rökte gräs hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in