2010-07-21, 22:43
Medlem
Hej hej hall!

Jag har sttt p ett skumt problem nr jag skulle installera windows 7 p en kompis laptop dr hans vista hade blivit snett. Det gick helt enkelt inte att starta windows, det tar jtte lng tid att starta upp det och till slut fr man en BSOD som hller i en micro sekund. Drfr tnkte jag att man bara kunde installera om windows p den och ta windows 7 istllet.

Nr jag frsker installera windows 7 s blir det bara en svart skrm med en muspekare p. Installationen har allts laddat ett tag och till slut kommer detta fram. Man kan rra p muspekaren men inget mer n s. Jag antar att det ska vara dr man fr vlja sprk och s men som sagt d r det helt svart och bara en muspekare man kan rra p. Jag har testat bde med dvd skiva och usb minne. Med dvd skivan blir det inte ens ngon muspekare. Bara svart skrm. Jag testade ocks med vista via usb minne men det blev exakt samma sak.

r det ngon som har ngon aning om vad det kan vara? Jag har googlat detta men inte hittat ngon som haft samma problem under just installationen.

S fr att klargra lite:
Vid installation av windows 7 s blir det bara en blank skrm och en muspekare man kan rra p.
Jag har testat med bde dvd skiva och usb minne.
Jag har testat med vista, samma sak.
Jag har allts inte installerat windows 7 och sen blir det blank skrm utan det r innan man fr vlja ngonting i installationen.

Tack p frhand!
Citera
2010-07-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failern
Hej hej hall!

Jag har sttt p ett skumt problem nr jag skulle installera windows 7 p en kompis laptop dr hans vista hade blivit snett. Det gick helt enkelt inte att starta windows, det tar jtte lng tid att starta upp det och till slut fr man en BSOD som hller i en micro sekund. Drfr tnkte jag att man bara kunde installera om windows p den och ta windows 7 istllet.

Nr jag frsker installera windows 7 s blir det bara en svart skrm med en muspekare p. Installationen har allts laddat ett tag och till slut kommer detta fram. Man kan rra p muspekaren men inget mer n s. Jag antar att det ska vara dr man fr vlja sprk och s men som sagt d r det helt svart och bara en muspekare man kan rra p. Jag har testat bde med dvd skiva och usb minne. Med dvd skivan blir det inte ens ngon muspekare. Bara svart skrm. Jag testade ocks med vista via usb minne men det blev exakt samma sak.

r det ngon som har ngon aning om vad det kan vara? Jag har googlat detta men inte hittat ngon som haft samma problem under just installationen.

S fr att klargra lite:
Vid installation av windows 7 s blir det bara en blank skrm och en muspekare man kan rra p.
Jag har testat med bde dvd skiva och usb minne.
Jag har testat med vista, samma sak.
Jag har allts inte installerat windows 7 och sen blir det blank skrm utan det r innan man fr vlja ngonting i installationen.

Tack p frhand!

Kr ett hrddisktest i bios fr att se s inte disken r paj.
Citera
2010-07-21, 22:52
Medlem
Finns ingen sdan funktion i BIOS, inte i detta BIOS i alla fall. Vet du ngot program man kan lgga p ett usb minne och kra frn det?
Citera
2010-07-22, 00:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp p en Ubuntu Live-CD och kr minnestesten. Funkar minnestesten, prova att installera Ubuntu. Klarar den av att installera Ubuntu r datorn frmodligen hel. Gr det varken att kra minnestesten eller installera Ubuntu r det fel p datorn - frmodligen hrddisken som har trasiga sektorer.

Har ni rensat laptopens cpu-kylaren frn damm?
Citera
2010-07-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Starta upp p en Ubuntu Live-CD och kr minnestesten. Funkar minnestesten, prova att installera Ubuntu. Klarar den av att installera Ubuntu r datorn frmodligen hel. Gr det varken att kra minnestesten eller installera Ubuntu r det fel p datorn - frmodligen hrddisken som har trasiga sektorer.

Har ni rensat laptopens cpu-kylaren frn damm?

Nr jag anvnder disk utility p ubuntu live cdn s str det: "SMART Status: Disk has a few bad sectors"

Det lt ju inte s bra, dock s r det en grn lampa bredvid men jag vet inte.....
Citera
2010-07-22, 01:56
Medlem
Nr jag frskte installera ubuntu s fick jag upp en ruta: "Failed to create a file system. The ext4 file system creation in partition #1 of SCSI3 (0,0,0) (sda) failed."

Ska frska igen dr jag stller in partitioneringen manuellt.
Citera
2010-07-22, 01:59
Medlem
Nehepp, det verkar som om hrddisken r kaputt! Gr inte att installera ubuntu p den........
Citera
2010-07-22, 02:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Trasig hrddisk r ett vanligt fel p brbara. Man slr igen locket nr man r frdig utan att veta att man utstter hrddisken (som r i full drift) fr flera G's shock. Dremot nr datorn vl r avslagen r lshuvudet parkerat och vldigt oknslig fr sttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in