2010-07-21, 19:11
Medlem
Ännu en pensionstråd tänker ni..., suck.

Jag har under en tid planerat att ta tag i mitt sparande, både kort och långsiktigt samt pensionsbiten.
Jag är 23 år och tjänar 30' i månaden med en trygg anställning osv osv.

Jag har försökt läsa på så mycket det går, och jag inser att ju mer jag vet, ju mer inser jag att jag inte vet.

Så vad skulle ni göra i min situation?
Min tanke är att spara ca 500:-/månad till nån form av pension, 500:-/månad på en horisont om minst 5-10 år, samt 1000-2000/månad som jag vill kunna komma åt när jag känner för det, dock inget planerat behov av dessa pengar idag.

Hittills har jag enbart sparat till en bostadsrätt, handpenning etc.
Jag bytte bank från nordea till Handelsbanken för ett par dagar sen, och de rekommenderade att boka en ny tid hos dom för att snacka igenom pension.

Vad säger man? Vad ska jag göra, några tips?
Jag är ganska riskbenägen utan att vilja förlora alla pengar på 5 år.

Jag har även tittat på företag som mot en avgift aktivt fondförvaltar, som t.ex.
https://www.monetar.se/om_oss.aspx

Jag kan tänka mig att själv vara aktiv, tid och intresse finns men kompetens saknas.

Blommogram, Nallogram eller bara ett par gram till den som hjälpar mig med detta!
Tack.
Citera
2010-07-21, 20:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiek

Jag har under en tid planerat att ta tag i mitt sparande, både kort och långsiktigt samt pensionsbiten.

Jag har försökt läsa på så mycket det går, och jag inser att ju mer jag vet, ju mer inser jag att jag inte vet.

Min tanke är att spara ca 500:-/månad till nån form av pension, 500:-/månad på en horisont om minst 5-10 år, samt 1000-2000/månad som jag vill kunna komma åt när jag känner för det, dock inget planerat behov av dessa pengar idag.

Jag bytte bank från nordea till Handelsbanken för ett par dagar sen, och de rekommenderade att boka en ny tid hos dom för att snacka igenom pension.

Jag har även tittat på företag som mot en avgift aktivt fondförvaltar, som t.ex.

Jag kan tänka mig att själv vara aktiv, tid och intresse finns men kompetens saknas.

Blommogram, Nallogram eller bara ett par gram till den som hjälpar mig med detta!
Tack.

Enkel lösning:

Öppna ett ips konto på avanza. spara 12000kr/år i avanza zero.
Citera
2010-07-21, 21:58
Medlem
Till saken hör också att jag vill investera ca 50'-70', som inte ska vara låsta men där en del kan ha en tidshorisont på 1 år och en annan del på 3-5 år.
Citera
2010-07-21, 23:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Hur menar du med inte låsta? Behöver du tillgång samma dag? då är det bara sparkonto som funkar.
Annars är fondsparande ett bra alternativ.
Citera
2010-07-22, 16:58
Medlem
Inte samma dag, men inom en rimlig tid, låt säga en vecka.
Var kan man hitta bra fondtips eller forum för det?
Citera
2010-07-22, 17:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Inte samma dag, men inom en rimlig tid, låt säga en vecka.
Var kan man hitta bra fondtips eller forum för det?

De flesta fonder kan man sälja innan 15 och få en del av pengarna direkt och resten en eller två dagar senare. Så satsa på fonder...eller aktier om du har lite intresse att lära dig om det.
Citera
2010-07-23, 18:15
Medlem
Tack.

Ingen som har några mer specifika tips, fondtips, forum eller trådar?
Har plöjt en del men... ja.
Citera
2010-07-24, 09:23
Medlem
19801s avatar
Citat:

Tack.
Undrar om inte det vanligaste i dagens läge är pensionsförsäkring cirka 400-600 kronor samt kapitalförsäkring. Man kan ha kapitalförsäkring i depå också. Fonder eller ETF:er i depå är starka alternativ. Enskilda aktier lite väl stor risk om man inte vet vad man gör så klart.
Citera
2010-07-24, 21:21
Medlem
Vad är ETF:er för nåt?

Finns det några bra separata forum för mina frågor, fondtips etc etc?
Citera
2010-07-24, 22:03
Medlem
Kolla forumen på di.se, där hittar du ett bra forum för fonder.
Vad det gäller PPM tycker jag du ska kolla på något av gratis allterntiven typ towship.se som drivs av två piloter som har mycket bra track record.

När det gäller mötet på banken ska du komma ihåg att även om han säger att han är rådgivare så är det en säljare som bara kommer att rekomendera den egna banken produkter.
Citera
2010-07-26, 19:38
Medlem
twoship.com verkar mycket intressant, stor chans att jag ger det ett försök.
Vilka är de andra liknande tjänsterna du pratar om? Hittar inte dessa.

Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in