2010-07-21, 15:24
Medlem
Shockwavess avatar
Tjena, har en gammal iMac G5 ståendes hemma. För några år sedan fick jag problem med den, men har bara låtit den stå tills nu. Den går inte att starta, utan visar bara en blinkande mapp med ett frågetecken på. Jag har sökt och fått reda på att det är ett relativt vanligt problem, som betyder att datorn inte hittar OS:et för att kunna starta. Tydligen så ska det oftast lösa sig genom att installera om OS X, så jag tänkte ge det ett försök.

Jag får det dock inte att fungera. Skriver steg för steg vad jag gjort och vad som går fel.

1. Jag har rensat all PRAM mm.
2. Jag har laddat ner OS X Tiger från TPB, en .toast-fil.
3. Jag brände ut .toast-filen med Nero, free trial-version som jag laddade ner igår.
När jag valde Bränn med Nero>Bränn dataskiva öppnas Nero Burning Rom, som säger att den bränner UDF(?). Jag har sett i en annan tråd att nero fungerat för att bränna .toast-filer.
4. Jag sätter i skivan i min iMac och försöker boota upp, genom att hålla in C. Ingen reaktion, bara blinkande frågetecken.
5. Jag försöker boota upp med X-knappen intryckt, ingen reaktion, endast frågetecknet igen.
6. Jag håller in alt vid uppstart, och får upp två knappar, en som motsvarar "search" och en "run". Här tror jag att det ska komma upp alternativ om jag vill välja att starta från hårddisk eller skiva.

Är det fel i min bränning? Jag såg på TPB att filen fungerat för andra så den är inte problemet. Kan tillägga att jag brände på en DVD-R och datorn har rätt läsare. Jag tror att datorn har Panther installerat nu, kan felet vara att jag försöker med Tiger? Jag har två st hårddiskar liggandes hemma, borde jag försöka på något sätt formatera den och försöka installera OS X på den, och sedan montera in den i datorn istället?

Eller borde jag bara lämna in datorn och betala halva datorns värde för att få en enkel sak fixad?

Är väldigt tacksam för svar.
Citera
2010-07-22, 01:46
Medlem
Shockwavess avatar
Problemet löst! Tråd kan låsas.
Citera
2010-07-22, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shockwaves
Problemet löst! Tråd kan låsas.

Kan du inte dela med dig hur du gjorde?
Citera
2010-07-23, 12:32
Medlem
Shockwavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CDNO
Kan du inte dela med dig hur du gjorde?

Jo, självklart, att jag inte tänkte på det.
Jag gjorde det så enkelt att jag bara bytte ändelsen av filnamnet från ".toast" till ".iso". Sedan brände jag med Nero som en vanlig dvd.

Dock så hade hårddisken kraschat på min iMac, så det blev ett byte av den också och nu går den fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in