Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-21, 08:36
Medlem
Danro80s avatar
Jag tänkte jag skulle berätta om mina intryck som nybliven ägare av en mac! Ni andra som gått från pc till mac vilka saker som ni stört er på har ni kommit över och vilka saker stör ni er på fortfarande?

Jag köpte en Macbook pro 15" för ett par dagar sen, med förhoppning om ett stabilare system än windows! Måste säga att jag hittills är mycket nöjd med mitt köp, tänkte jag skulle nämna lite saker jag gillar och ett par saker jag ogillar!

Bra:
Design och kvalitet - känns verkligen gedigen
MacOs är riktigt snyggt
Slipper virus
Jag kan installera Windows om jag vill
Inga felmeddelanden/ointressant information som stör
Operativsystemet känns stabilare, finns det någon ctrl+alt+del på mac?

Anus:
cmd+tab (alt+tab i windows) växlar inte fönster utan program
Maximera ger inte helskärm (löst med program)
Finder (Mac´s utforskare)
Inget klipp ut klistra in, utan man drar filerna kan bli jobbigt.
Ingen delete knapp (Måste kombinera tangenter

Jag tänker faktiskt inte lägga till dyr under dåliga saker för jag tycker inte den är dyr med tanken på hur välbyggd datorn är! Jag kan tänka mig att en del av dem dåliga sakerna är rena vanesaker, vi får se när jag har haft datorn en tid
Citera
2010-07-21, 08:58
Medlem
felstavadds avatar
cmd+alt+esc= tvångsavsluta
Citera
2010-07-21, 09:13
Medlem
Newera123s avatar
Har funderat länge på att köpa den billigaste Macbook Pro 15" då jag vill åt Final Cut Studio paketet och vill ha ett stabilare os, men jag funderar på om den räcker till mina behov. Det är dock inga tyngre projekt jag har tänkt hålla på med utan mest korta 3-4 minuter långa filmer så renderingstiden är inte ett problem.

Många har tidigare sagt att jag borde köpa en iMac istället men jag är jävligt taggad på en bärbar som man kan ha med på semestern också. Någon som ge mig lite vägledning?
Citera
2010-07-21, 09:16
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newera123
Har funderat länge på att köpa den billigaste Macbook Pro 15" då jag vill åt Final Cut Studio paketet och vill ha ett stabilare os, men jag funderar på om den räcker till mina behov. Det är dock inga tyngre projekt jag har tänkt hålla på med utan mest korta 3-4 minuter långa filmer så renderingstiden är inte ett problem, många har tidigare sagt att jag borde köpa en iMac istället men jag är jävligt taggad på en bärbar som man kan ha med på semestern också.

Jag köpte den billigaste macbook pro´n? (18000:-) Roligt att du pratar om FinalCut jag håller precis på och tankar den =) Så jag kan redogöra för om det fungerar så fort jag har kommit underfund med hur programmet fungerar, jag tänkte oxå mest göra lite roliga småklipp!
Citera
2010-07-21, 09:24
Medlem
Newera123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag köpte den billigaste macbook pro´n? (18000:-) Roligt att du pratar om FinalCut jag håller precis på och tankar den =) Så jag kan redogöra för om det fungerar så fort jag har kommit underfund med hur programmet fungerar, jag tänkte oxå mest göra lite roliga småklipp!
Ja precis den Macen, pröva programmet och berätta här sen om det funkar bra!
Citera
2010-07-21, 09:26
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Jag tänkte jag skulle berätta om mina intryck som nybliven ägare av en mac! Ni andra som gått från pc till mac vilka saker som ni stört er på har ni kommit över och vilka saker stör ni er på fortfarande?

Jag köpte en Macbook pro 15" för ett par dagar sen, med förhoppning om ett stabilare system än windows! Måste säga att jag hittills är mycket nöjd med mitt köp, tänkte jag skulle nämna lite saker jag gillar och ett par saker jag ogillar!

Bra:
MacOs är riktigt snyggt
Slipper virus

Anus:

Jag tänker faktiskt inte lägga till dyr under dåliga saker för jag tycker inte den är dyr med tanken på hur välbyggd datorn är! Jag kan tänka mig att en del av dem dåliga sakerna är rena vanesaker, vi får se när jag har haft datorn en tid

Cmd+< växlar fönster (tryck ner shift också för att växla bakåt) i OS X. Eller så använder du Exposé kort och gott.
Citera
2010-07-21, 09:29
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:

Bra:
MacOs är riktigt snyggt
Slipper virus

Anus:

Vad är det för fel på Finder?

Vad gäller klippa mappar och filer: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-183472.html så finner du orsaken till att det inte går.
Citera
2010-07-21, 09:30
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Cmd+< växlar fönster (tryck ner shift också för att växla bakåt) i OS X. Eller så använder du Exposé kort och gott.

Ja cmd+< växlar fönster i programmet man är i, jag tänkte mer om jag har safari och photoshop öppna samtidigt och vill växla fönster mellan programmen!
Citera
2010-07-21, 09:40
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ja cmd+< växlar fönster i programmet man är i, jag tänkte mer om jag har safari och photoshop öppna samtidigt och vill växla fönster mellan programmen!

Jag förstår, men då röstar jag för att du använder Exposé.
Citera
2010-07-21, 09:42
Medlem
magnusmagnuss avatar
Citat:

Använd exposé då... det fungerar helt klockrent speciellt om du använder mus och har en knapp för det där
Citera
2010-07-21, 09:48
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Jag förstår, men då röstar jag för att du använder Exposé.

perfekt! blev glatt överraskad när jag tryckte på F3 tangenten! =)
Citera
2010-07-21, 09:52
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnusmagnus
Använd exposé då... det fungerar helt klockrent speciellt om du använder mus och har en knapp för det där

Jag kör med en logitech mus! kan jag programmera knapparna på den?

edit: hittade logitech control center!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in