2010-07-20, 22:27
Medlem
Kongo_89s avatar
detta uttryck stör jag mig något otroligt för. kan man verkligen säga så? i min mening är de en riktig fel sägning då sverige til lhör kontinenten via finland-ryssland och baltikum. men nej nej kontinenten är tyskland,frankrike och spanien....

många metrologer använder detta uttryck men varför säger de inte central,väst,syd,öst europa?
Citera
2010-07-20, 23:51
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
... sverige tillhör kontinenten via finland-ryssland och baltikum ...
Inte Sverige söder om Göta kanal. Här bor vi på en ö, avskurna av Kanalen.

Uttryck som »nere på Kontinenten« och »åka ner till Göteborg« bygger på att man har kartan monterad på en vägg, eller på en stående bildskärm. Den metaforen har fått fäste via den klassiska skolkartan som var en sorts rullgardin. Det strikt korrekta är förstås att man säger »uppe i Alperna« – i varje fall om platser som ligger högre än Kebnekaise. Nederländerna vet minsann sin plats på höjdskalan.

Se även tråden Språklig definition av ordet Europa ?

Allvarligt: Det finns ingen anledning att gå i taket om någon meteorolog berättar hur varmt det är nere i Europa. Engelsmännen diskuterar ständigt hur märkliga vanor folk har i Europa. Äter grodlår, betalar med euro etc. Till och med Turkiet är mera Europa än UK är:
www.bbc.co.uk/news/world/europe
Senast redigerad av Egon3 2010-07-20 kl. 23:53.
Citera
2011-10-13, 19:31
Medlem
Shuriks avatar
Sverige ligger inte på kontinenten, då vattendrag måste korsas för att nå dit.
Danmark ligger delvis på kontinenten, iaf Jylland, dock känns Själland och Köpenhamn kontinentalt, trots att det är en ö. Bara 45 min färja dit samt liberal alkohol,narkotika, prostutitionspolitik ger höga kontinentalpoäng.

Det är dels geografiskt,men också levnadsvanor som avgör den kontinentala faktorn.Sverige, Norge, Finland, Irland, Island ligger långt från kontinenten.

England ligger närmre kontinenten, men deras vanor, måttenheter, vänstertrafik, kolonialvälde gör att Sverige i jämförelse känns mer integrerat i Europa.

Albanien, bit av Turkiet ligger i Europa geografiskt,men kulturellt liknar de mer mellanösternländer.

Israel ligger i Asien, men hur mycket gemensamt har de med japanerna ?

Alltså låt Skandinavien tillhöra Nordpolen. Mellanöstern blir ny världsdel och till Europa räknas bara de länder som familjen Grisvold besökte under sin european vacation dvs England, Frankrike, Tyskland och Italien
Citera
2011-10-14, 22:22
Medlem
abecedefs avatar
Man kan inte låta ett ord bara definieras av någon slags naturvetenskaplig verklighet. Uttrycket "nere på kontinenten" används i helt andra avseenden, t ex för att uttrycka skillnaden mellan Norden (förutom Danmark) och övriga Europa (än en gång i ett "socialt" sammanhang") när det gäller alkoholkultur.

Vissa kartor över Europeiska Unionen slutar ungefär i höjd med Luleå. En sådan karta gav mig en gång ett gyllene tillfälle att skandera över EU, när jag var på besök på ett universitet nere på kontinenten. Ett belysande exempel på var unionen "egentligen" slutar.
Citera
2011-10-14, 22:26
Medlem
abecedefs avatar
Nu såg jag att du tog metrologer som exempel. De är förstås naturvetenskapligt skolade men jag tror att man i väderterminologi skiljer på kontinentala vädersystem, ö-väder, subarktiskt klimat och kanske kustklimat.

Vissa delarna av Alperna omfattas förvisso av det subarktiska klimatet, men det kanske inte är relevant på vädersändningarna, i varje fall inte off-season.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in