2010-07-20, 14:57
Medlem
Har skamligt nog glömt bort lite simpel fysik, hittar ingen bok som kan hjälpa mig just nu så jag hoppades att käre gamle flashback kunde ge svaret:

En transformator har en primärspole på 4000 varm som ges växelström: 230 V, 10 A
Hur stor ström och spänning kommer ur sekundärspolen på 500 varv?

Om ni kunde visa uträkningarna vore det hygglo!
Citera
2010-07-20, 15:09
Medlem
Lt-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orange21
Har skamligt nog glömt bort lite simpel fysik, hittar ingen bok som kan hjälpa mig just nu så jag hoppades att käre gamle flashback kunde ge svaret:

En transformator har en primärspole på 4000 varm som ges växelström: 230 V, 10 A

kvoterna mellan varven och spänningen ska vara lika. Vår bok hade nån grej att man skulle "vända" på de olika strömstyrkorna så att: (I2/I1)=(U1/U2)=(N1/N2). Dock bör du invänta svar från någon annan för säkerhetsskull
Citera
2010-07-20, 15:12
Medlem
NimComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orange21

För en ideal transformator gäller sambandet: V_s / V_p = N_s / N_p = I_p / I_s, som följer ur effektekvationen P_in = I_p * V_p = P_ut = I_s * V_s.

Du har V_p = 230 Volt, I_p = 10 A, N_p = 4000 och N_s = 500. Sätt in i ekvationen ovan och se vad som händer
Citera
2010-07-20, 22:02
Medlem
Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här