2010-07-20, 14:10
Medlem
Dilettantens avatar
Något jag har noterat då jag åker tåg och pendeltåg en hel del, är att mobiltäckningen påverkas kraftigt beroende på om tåget är i rörelse eller ej. Samma sak gäller med mobilt bredband. På X2000 är inte problemet så stort, men på vanliga regionala tåg och pendeltåg (särskilt de nyare har jag en känsla av) så dör samtalet/uppkopplingen nästan direkt då man lämnar en station. Så fort tåget sedan stannar vid nästa station, går det att prata i mobilen igen. Eftersom detta även sker mitt inne i storstäderna så kan det ju inte vara själva den ursprungliga täckningen som är kass, utan det måste bero på något störfält som alstras av antingen ledningarna eller själva tåget som stör ut mobilfrekvenserna.

Någon som känner igen sig och har en aning om varför och hur detta uppstår?
Citera
2010-07-20, 14:15
Medlem
Det är väl på grund av mängden energi (elektricitet) som färdas ovanför tåget som slår ut sändningarna. Att det fungerar på x2000 och dylikt är för att de har egna mottagare för telefoni på tågen.
Citera
2010-07-20, 14:15
Medlem
Jag tror inte på att ledningarna eller tåget stör ut mobiltelefonerna, av den enkla anledningen att lokföraren använder GSM* för att kommunicera med trafikledningen.

* Visserligen en något pimpad version (GSM-R).
Citera
2010-07-20, 14:18
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Jag tror inte på att ledningarna eller tåget stör ut mobiltelefonerna, av den enkla anledningen att lokföraren använder GSM* för att kommunicera med trafikledningen.

* Visserligen en något pimpad version (GSM-R).

Men direkt då man lämnar stationen i tex Årstaberg så dör mobilen. Därefter funkar den på stationen i Älvsjö igen. Man hör det ofta hos medpassagerarna också, så det finns definitivt ett samband mellan tåget och mobilen.

Eller menar du att det är själva gsm-kommunikationen som stör ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Det är väl på grund av mängden energi (elektricitet) som färdas ovanför tåget som slår ut sändningarna. Att det fungerar på x2000 och dylikt är för att de har egna mottagare för telefoni på tågen.

Jag hade också sådana funderingar, men om tågen inte har egna radiomottagare - hur sker då kommunikationen mellan lokförare och trafikledning?
Senast redigerad av Dilettanten 2010-07-20 kl. 14:21.
Citera
2010-07-20, 17:39
Medlem
bjornebarns avatar
En god vän till mig jobbar med just det där problemet, som har att göra med att man färdas mellan olika sändare. Då måste mobilen byta sändare, och det är då det kan bli problem. Mer detaljerat än så har han dock inte förklarat för mig.
Citera
2010-07-29, 22:20
Medlem
bjornebarn har rätt, tåget åker så snabbt att din telefon har svårt att hinna byta master, detta är främst ett problem för mobilt bredband då det är känsligare. om du vill ha säkrare nät på tåget, testa att låsa mobilen på gsm bara, det kan nog hjälpa då den ligger på lägre frekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in