2010-07-20, 11:40
Medlem
kalkonbarkiss avatar
Jag läser fysiologi och får inte klart för mig sklilnaden på positiv och negativ återkoppling.

Negativ återkoppling har jag läst är att då en förändring i målorganens aktivitet sker registreras det av kontrollcentrum i nervsystemet eller endokrina systemet. Kontrollcentrum utlöser då reaktioner som strävar efter att motverka förändringen.

Det kan jag köpa. Men vad är då positiv återkoppling?
Citera
2010-07-20, 11:45
Medlem
piezos avatar
Negativ feedback handlar om att balansera aktiviteten, medan positiv feedback handlar om att främja aktiviteten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_feedback
Citat:
In contrast, positive feedback is feedback in which the system responds so as to act to increase the magnitude of any particular perturbation, resulting in amplification of the original signal instead of stabilization. Any system where there is a net positive feedback will result in a runaway situation. Both positive and negative feedback require a feedback loop to operate.
Citera
2010-07-20, 12:31
Medlem
kalkonbarkiss avatar
Jag må vara trög, men jag fattar ändå inte.
Citera
2010-07-20, 16:43
Medlem
piezos avatar
Kan inte negativ och positiv feedback i medicin men principen är den samma inom elektronik.

Tänk dig en mikrofon som är kopplad till en högtalare, om du nu för mikrofonen nära högtalaren kommer ljudet teoretiskt att öka hela tiden tills du tar bort mikrofonen. Detta är positiv feedback, effekten av feedback-loopen kommer att öka tills de fysiska gränserna är uppnådda. Medan om det skulle vara negativ feedback skulle högtalaren försöka matcha ljudet som kommer in ifrån mikrofonen, dvs komma så nära mikrofonens upptagna ljudnivå, utan att eskalera till en loop som ökar volymen hela tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_feedback

Titta under biology så kanske du fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in