2010-07-19, 00:49
Medlem
Silvermoons avatar
Tjena, jo det är så att jag fyller år på lördag och tänkte bjuda in lite polare till grillning.

För ovanlighetens skull tänkte jag INTE grilla hamburgare(även om min alltid blir magiskt goda!) utan istället köra på ett schysst grillspett.

Det jag tänkt ha på är minimajskolvar, champinjoner(halva tror jag) och sen kyckling i lagom stora bitar som ska vara marinerade i något.

Nu kommer alltså två frågor:

1. Vad mer kan jag ha för gott på spettet? Har funderat en stund men kommer inte på något som jag gillar riktigt. Tips?

2. Marinaden till kycklingen. Är det bäst att göra själv eller köpa på ICA och göra rakt av där? Hur länge ska jag marinera? Något tips på god marinad som passar till resten av spettet?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-19, 00:52
Medlem
Keydjis avatar
1. Paprika och lök
2. sök upp något enklare recept på nätet och sen har du lite honung och chili i!

Det blir kungligt!
Citera
2010-07-19, 00:53
Medlem
Någon god korv med högkötthalt helst över 85% tex Lammkorv från charkfabriken. Sedan ska man tänka på att välja sådant som nästan har samma grilltid också. Inte så kul att få svart och bränd majs ihop med 1/2 färdig kyckling. Därför kör jag oftast ryggbiff eller entrecote på mina grillspetp ihop med lite grönsaker knipplök portabello svamp majskolv lök paprika röd/gul samt någon korv.
Citera
2010-07-19, 00:55
Medlem
en kopp kaffes avatar
1. Tofu, bacon, tomat och champinjoner blir ett gott fristående spett att sätta tänderna i!
2. Vitlök, oregano, olja, lite vinäger och salt.
Citera
2010-07-19, 00:56
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saabturbo
Någon god korv med högkötthalt helst över 85% tex Lammkorv från charkfabriken. Sedan ska man tänka på att välja sådant som nästan har samma grilltid också. Inte så kul att få svart och bränd majs ihop med 1/2 färdig kyckling. Därför kör jag oftast ryggbiff eller entrecote på mina grillspetp ihop med lite grönsaker knipplök portabello svamp majskolv lök paprika röd/gul samt någon korv.

Var hittar man sådan fin lammkorv?
Citera
2010-07-19, 01:02
Medlem
klybans avatar
1: Vad som man helst önskar, tänk bara på att olika varors grilltider.
Så du inte får hel kassa på vissa, som tomat som inte behöver så lång tid.
Enklare då att göra spett med bara tomat tex och dela upp en del råvaror så de blir alla perfekta.

2: Eller så kör du en rub

Om champ och minimajsen går sönder, så kan man testa att ta den trubbiga änden av grillspettet.
Om inte det funkar kan man gå över till ett borr, det har jag fått köra ett par ggr.
Men är man försiktig så brukar man kunna klara sig från att de spricker.
Citera
2010-07-19, 01:04
Medlem
Istället för ett vanligt grillspett av trä.. kör nån schysst krydda som oregano som grillspett. Fett gott!
Citera
2010-07-19, 01:07
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saabturbo

Är inte så mycket för korv, tycker att det räcker med kött med kycklingen. Fast du sa minsann någonting där med grilltiden, dock tänkte jag köra hyfsat små bitar kyckling så det ska nog funka.

@Keydji:
Paprika, inte dumt! Tack, lök är jag inte så mycket för dock.

Kanske är bäst att köra ett spett med kyckling, ett med majs och ett med champinjoner och paprika och sen blanda på tallriken? Eller vad tror ni om grilltiderna, skulle mitt spett funka?

Gärna fler specifika marinadtips om ni har på lager.
Citera
2010-07-19, 09:15
Medlem
Logiks avatar
Halloumiost! Ett måste på grillspett tycker jag.
Såg även att du inte gillar lök, men eftersom du har helt fel så tipsar jag ändå om att slänga på små schalottenlökar på spetten. Supergott! De flesta brukar gilla lök, så du kan ju peta bort din då. Om man vill kan man baconlinda smålökarna.
Zucchini är också jättegott att ha på.

Till grillspett gillar jag att ha en röd och en vit sås. Typ en bytta riktigt fräsch hemgjord salsa och en bytta tzatsiki.
Citera
2010-07-19, 10:43
Medlem
Gidellas avatar
Körsbärstomater brukar vara utmärkt på spett.
Citera
2010-07-19, 15:40
Medlem
skär kycklingen i små delar och trä på spett, gnid in med en rub eller gör egen marinad av lite olja, soja, blandade kryddor, honung så blir det riktigt gott!
Citera
2010-07-19, 16:06
Medlem
MadamMims avatar
Mirin, saké, soja, honung och socker.
Reducera ner det till hälften.

Trä kyckling på träspett, börja grilla.
Ta upp kycklingen då och då och doppa, alternativt pensla på skiten under grillningen.

Servera med ris, brukar köra en sås på soja och mirin till i en liten skål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in