Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-18, 22:15
Medlem
Hej! Till och börja med vill jag påpeka att jag har sökt på både google och här på FB efter en lösning men utan resultat.

Börjar med mina SPEC's:

Moderkort: Asus P5QD TURBO
CPU: Intel Core2 Q9550 @2,83 Ghz (Quad)
GPU: XFX Nvidea GeForce GTX 275 896mb PhysX Cuda
RAM: Kingston DDR2 4gb
Powersup: 750W
Hårdisk: Någon på 500gb
Chassi: Antec 902, på fulla fläktar

The problem:
Så här ligger det till, fast jag inte kör några tunga program/processer/tjänster på min dator så händer de rätt så ofta att min CPU jobbar mellan 80-99%. Och då så har jag ändå bara igång typ MSN, Chrome och ibland skype. Jag har kollat så inte de är en massa onödiga startsup med Windows med de är de inte.

Dock så kan jag bli av med det genom att jag startar om datorn, och då med SAMMA program igång så arbetar den bara till 10-20%. Och sen så får den något ryck och hoppar upp helt random (de kan vara efter 1 minut eller 10h) till 80-99%. (ibland 60-99%). RAM't som används brukar ändå bara ligga på 1,2GB...

Förstår inte hur de kan vara så. Jag hade inte dessa problem när jag hade Win XP, och inte heller den första månaden med Win7. Men ändå, har kollat akteviteter/processer, ingeting ovanligt där. Inte heller så startas de 100000 program med windows utan jag har stängt av en del.

aja hoppas på goda svar. Tack alla!

//Xey
Senast redigerad av xeyloxxer 2010-07-18 kl. 22:20.
Citera
2010-07-18, 22:20
Medlem
DanneKs avatar
Har du kollat så du inte har virus?
Citera
2010-07-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanneK
Har du kollat så du inte har virus?
Virus scanna idag alla partitioner med "Malwarebytes' Anti-Malware". Den hittade inget
Citera
2010-07-18, 22:24
Moderator
Tystnads avatar
Jag har XP och råkade ut för samma problem för ca ett år sedan.
Det visade sig till slut efter lång felsökning att det var Norton Antivirus programmet som fått något allvarligt fel .tydligen kan en viss version råka ut för denna bugg , ialla fall enligt sökning på Google.

Avinstallerade Norton med ett speciellt program från deras hemsida som tar väck Norton helt och inte lämnar något kvar.

Därefter fungerar datorn perfekt igen.
Citera
2010-07-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag har XP och råkade ut för samma problem för ca ett år sedan.
Det visade sig till slut efter lång felsökning att det var Norton Antivirus programmet som fått något allvarligt fel .tydligen kan en viss version råka ut för denna bugg , ialla fall enligt sökning på Google.

Avinstallerade Norton med ett speciellt program från deras hemsida som tar väck Norton helt och inte lämnar något kvar.

Därefter fungerar datorn perfekt igen.

Dock så fanns mitt problem innan jag skaffa malware antibytes. Hade avast förut också, men de avinstallera jag idag då det var sönder typ :S
Citera
2010-07-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeyloxxer
Hej! Till och börja med vill jag påpeka att jag har sökt på både google och här på FB efter en lösning men utan resultat.

Börjar med mina SPEC's:

Moderkort: Asus P5QD TURBO
CPU: Intel Core2 Q9550 @2,83 Ghz (Quad)
GPU: XFX Nvidea GeForce GTX 275 896mb PhysX Cuda
RAM: Kingston DDR2 4gb
Powersup: 750W
Hårdisk: Någon på 500gb
Chassi: Antec 902, på fulla fläktar

The problem:
Så här ligger det till, fast jag inte kör några tunga program/processer/tjänster på min dator så händer de rätt så ofta att min CPU jobbar mellan 80-99%. Och då så har jag ändå bara igång typ MSN, Chrome och ibland skype. Jag har kollat så inte de är en massa onödiga startsup med Windows med de är de inte.

Dock så kan jag bli av med det genom att jag startar om datorn, och då med SAMMA program igång så arbetar den bara till 10-20%. Och sen så får den något ryck och hoppar upp helt random (de kan vara efter 1 minut eller 10h) till 80-99%. (ibland 60-99%). RAM't som används brukar ändå bara ligga på 1,2GB...

Förstår inte hur de kan vara så. Jag hade inte dessa problem när jag hade Win XP, och inte heller den första månaden med Win7. Men ändå, har kollat akteviteter/processer, ingeting ovanligt där. Inte heller så startas de 100000 program med windows utan jag har stängt av en del.

aja hoppas på goda svar. Tack alla!

//Xey
Ta reda på vilken process som drar systemresurser så kanske du blir klokare.
Tex via Aktivitetshanteraren eller programmet Autoruns mfl.
Citera
2010-07-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Ta reda på vilken process som drar systemresurser så kanske du blir klokare.
Tex via Aktivitetshanteraren eller programmet Autoruns mfl.
Men, tror du inte jag gjort de? :P Den visar alltid att skype och msn drar mest. Men om jag stänger av båda processerna så fortsätter datorn vara seg ändå. Och då är de oftast explorer som drar mest.

Märkte nu, om jag slår på datorn och den är normal, sedan spelar jag crysis. Då fortsätter CPU'n jobba mellan 80-99% som under spelets gång fast jag stängt av de. För att bli av med de sega mste jag reboota
Citera
2010-07-19, 22:32
Medlem
927s avatar
Citat:
Men, tror du inte jag gjort de? :P Den visar alltid att skype och msn drar mest. Men om jag stänger av båda processerna så fortsätter datorn vara seg ändå. Och då är de oftast explorer som drar mest.

Märkte nu, om jag slår på datorn och den är normal, sedan spelar jag crysis. Då fortsätter CPU'n jobba mellan 80-99% som under spelets gång fast jag stängt av de. För att bli av med de sega mste jag reboota

så du menar att om du använt prgrammet x som använder all cpu, stänger ner det så hoppas cpu användningen över till andra processer?
kolla med det är programmet och det visar samma sak
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx
Citera
2010-07-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
så du menar att om du använt prgrammet x som använder all cpu, stänger ner det så hoppas cpu användningen över till andra processer?
kolla med det är programmet och det visar samma sak
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Förstod inte riktig vad du mena. Men ladda hem programet iaf. Just nu dras de mellan 60-70% av min processor. och jag har bara spotify och Google chrome igång. (samt antivirus program). Men jag har prövat och stängt av allt, Inclusive antivirus program etc. Den fortsätter dra så mkt ändå :/

Vill du att jag ska ta en print screan från det programet så ni kan kolla om de är något ovanligt?

Mvh Xey
Citera
2010-07-20, 19:52
Medlem
EugeneHutzs avatar
Har haft liknande problem, (tror det finns flera trådar om liknande problem).

Men det som funkade för mig var att avinstallera antivirusprogrammet körde Felkontroll som ligger under C: egenskaper, startad om datorn och installerade sen senaste Avast.

Lycka till!
Citera
2010-07-20, 23:39
Medlem
927s avatar
Citat:
Förstod inte riktig vad du mena. Men ladda hem programet iaf. Just nu dras de mellan 60-70% av min processor. och jag har bara spotify och Google chrome igång. (samt antivirus program). Men jag har prövat och stängt av allt, Inclusive antivirus program etc. Den fortsätter dra så mkt ändå :/

Vill du att jag ska ta en print screan från det programet så ni kan kolla om de är något ovanligt?

Mvh Xey

ja, det intressanta är ju vad som drar cpu, att du skriver att processorn använder xx% cpu hjälper ingen
Citera
2010-07-21, 15:43
Medlem
Om den jobbar för mycket kanske du behöver starta en övertidsblockad?

start -> kör -> taskmgr och sortera på CPU användning så ser du fort vilken process det är som skenar. Och "Systemets vänteegenskaper" är inte en process - det är vad som finns kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in