2010-07-18, 20:11
Medlem
Hej jag undrar om man får socialbidrag om man säger upp sig från en "tills-vidare anställning" och isf får man det första månaden efter sista lönen ?
får man vänta någon månad då de kanske räknar med att man ska lägga undan pengarna ?

(Är inte med i vare sig facket eller a-kassan)
Citera
2010-07-18, 20:15
Medlem
SixthSenses avatar
Tänk igenom ditt beslut.
Citera
2010-07-18, 20:16
Medlem
Här jag bor ska man inte haft någon inkomst på 3 månader innan man får Hjälp utav dom.
Citera
2010-07-18, 20:16
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masken
Hej jag undrar om man får socialbidrag om man säger upp sig från en "tills-vidare anställning" och isf får man det första månaden efter sista lönen ?
får man vänta någon månad då de kanske räknar med att man ska lägga undan pengarna ?

Varför säga upp sig när man har jobb och leva på bidrag? Sök andra jobb och va kvar tills du hittar ett nytt istället för att säga upp dig & parasitera på samhället du verkar va en typiskt arbetsskygg 90-talist.
Citera
2010-07-18, 20:20
Medlem
SixthSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Här jag bor ska man inte haft någon inkomst på 3 månader innan man får Hjälp utav dom.

Stämmer
Citera
2010-07-18, 21:36
Medlem
Enydrions avatar
Jag antar att du inte har någon bil eller har några pengar sparade, för då får du sälja bilen och leva av de pengarna först
Citera
2010-07-18, 22:25
Medlem
burfogels avatar
Det kan bli svårt för dig att få försörjningsstäd om du har sagt upp dig själv.

När du kommer dit på möte kommer de att fråga vad du har gjort fram tills nu, och när du berättar (de brukar vilja ha papper från arbetsgivaren, och där lär det stå att du sa upp dig själv) att du har sagt upp dig själv kommer de att dra öronen åt sig med tanke på att man ska göra allt i sin makt för att försörja sig själv. En skyldighet man har när man söker bidrag är att man ska ha gjort allt i sin makt för att kunna försörja sig själv, så hur motiverar du det? Man kan liksom inte bara säga upp sig och begära att samhället ska försörja en.

Citat:
Stämmer

Stämmer inte alls. Man kollar på inkomsternas storlek, så man kan visst få bidrag även om man har haft egen inkomst. Men jag förstår hur du menar.
Citera
2010-07-19, 01:08
Medlem
Citat:

Jag ställde den frågan till en av dom handläggare jag haft på soc. Jag frågade för en väns räkning om man kunde säga upp sig och leva på soc fram till det att man får a-kassa och han sa nej. Säger man upp sig så nekar man en chans till egen försörjning och det är inte poppis.
Citera
2010-07-19, 01:58
Medlem
Hur ser din plan ut, på kort och lång sikt?
Citera
2010-07-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Hur ser din plan ut, på kort och lång sikt?

Svarar även på andras frågor här.Det är inte så att jag vill leva på bidrag.
(en annan fråga så är jag inte född på 90 talet utan 80talets första hälft)
Jag har inte tänkt utbilda mig då jag redan har CSN-lån och en utbildning
Andeldningen är att jag vill BYTA jobb och på AMS/SOC får man ju hjälp med praktikplatser de kan även erbjuda kurser/utblidningar som är gratis (EX få tryckkort eller lastbilskort eller vad som helst)

Jag vill egentligen bara bytta jobb och det verkar ju lönlöst att söka så det känns som enda chansen att ett nytt jobb är att först hamna i en åtgärd från ams/soc
(två vänner till mig har fått jobb tack vare hjälp från dessa)

Jag har en dålig kortsigtig plan men den bottnar i en långsikti nämligen jag vill ha ett annat jobb
Citera
2010-07-19, 12:00
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Jag har en dålig kortsigtig plan men den bottnar i en långsikti nämligen jag vill ha ett annat jobb

Men det slog dig aldrig att det är lättare att få ett jobb om man redan har ett? FAIL!

Det du ska göra är att komma på en bra anledning till varför du sa upp dig, annars lär du inte få en krona av soc. De är nämligen ingen välgörenhetsorganisation som delar ut pengar hur som helst (även om man ibland kan tro det) och du är medveten om att dina rättigheter till att få bidrag innehåller också skyldigheter, i det här fallet att göra vad du kan för att försörja dig själv. Och gissa om soc tycker du har gjort det när du frivilligt säger upp dig från ett jobb.
Citera
2010-07-19, 13:17
Medlem
Edi Tigers avatar
Vad du än gör säg inte upp dit job,soc är de värsta *** ***** ****** ***** som finns,om jag skulle bara kunna hitta jobb
De bara vill hitta det minsta fel så de kan dra av pengar från dig ro mig rena helvete.
Och dit bankkonto får inte se som att det hänt mycket där de kommer räkna det som inkomst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in