• 1
  • 2
2010-07-22, 22:57
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Men om man vill framkalla innovation hos sig själv, vad fungerar då bäst?
Jag tänker främst på två saker:
A) Komma i "form".
B) Komma i de rätta olika lägen, koncentrera sig, ta en promenad eller vara i de rätta tankebanorna och förhoppningsvis: eureka

Om man sitter på grunden, så kan man antingen sitta under ett träd och hoppas att insikten faller dig i huvet.
Eller, så kan man som en av mina lärare förklarade för oss under en konsthistoriestrimma i en delkurs förra året, att ifall man bara tittar; ger sig fan på det och bara tittar på det,(objektet man skall analysera och komma på innovativa idéer kring) så kommer det som kan uppenbaras, att uppenbaras för dig..
Detta är ju förutsatt att man sitter på grundkunskaper kapabla att greppa den insikt som kommer i ens väg, vilket steve jobs hade när han snodde konceptet och gjorde det till sitt.
Citera
2010-07-22, 23:47
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Om man sitter på grunden, så kan man antingen sitta under ett träd och hoppas att insikten faller dig i huvet.
Eller, så kan man som en av mina lärare förklarade för oss under en konsthistoriestrimma i en delkurs förra året, att ifall man bara tittar; ger sig fan på det och bara tittar på det,(objektet man skall analysera och komma på innovativa idéer kring) så kommer det som kan uppenbaras, att uppenbaras för dig..
Detta är ju förutsatt att man sitter på grundkunskaper kapabla att greppa den insikt som kommer i ens väg, vilket steve jobs hade när han snodde konceptet och gjorde det till sitt.

Tror att någon promille kommer se något uppenbaras. Analogi: Manhattanprojektet hade 130 000 personer som arbetade mot ett och samma mål. En person fick "äran", Oppenheimer.

Din lärare har en god människosyn... men väldigt få kommer med innovationer och bakom varje innovation finns även mycket hårt slit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in