2010-07-18, 16:33
Medlem
Francis.Drakes avatar
Hej!

Är det lagligt för oss svenskar att köpa sex utomlands, i till exempel Tyskland? I Tyskland är ju prostitution lagligt. Styrs vi av deras lagar eller våra? Min polare påstår att det är olagligt för oss, jag tror (hoppas) att det är lagligt.

F.D.
Citera
2010-07-18, 16:36
Medlem
Megabituss avatar
Har aldrig hört något om lagarna kring just prostitution, men jag antar att det fungerar som med alla andra lagar (tänker främst på lagarna kring droger - vi får använda cannabis i Holland t.ex), så det bör med ganska stor säkerhet vara lagligt.
Citera
Medlem
fraKturs avatar
Du har rätt.
Citera
Medlem
DaLorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Francis.Drake
Hej!

Är det lagligt för oss svenskar att köpa sex utomlands, i till exempel Tyskland? I Tyskland är ju prostitution lagligt. Styrs vi av deras lagar eller våra? Min polare påstår att det är olagligt för oss, jag tror (hoppas) att det är lagligt.

F.D.

Det är lagligt för dig om det är lagligt i landet du vistas i..
Citera
2010-07-18, 16:40
Medlem
BlueStars avatar
Än så länge är det bara förbjudet för norrmän att köpa sex utomlands, även i de länder där sexköp är lagligt, så du som svensk kan köpa sex i Tyskland utan att oroa dig. Möjligen kan det vara (och borde vara) olagligt att köpa sex av kvinnor som visar sig vara traffickingoffer, men om du besöker någon av de mer välrenommerade lägenhetsbordellerna eller ännu hellre FKK-klubbarna så är du på den säkra sidan. Tag dock gärna med dig EU-passet dit eftersom den tyska polisen ibland gör räder där om de misstänker just trafficking- eller skattebrott.
Citera
2010-07-18, 16:43
Medlem
DanneKs avatar
Är det lagligt i landet är det ju lagligt för dig med
Citera
2010-07-18, 16:53
Medlem
micaeles avatar
Än så länge är det lagligt för svenskar att köpa sex utomlands, men jag har starkt för mig att det funderas på lagar mot detta - att det ska bli straffbart för svenskar att köpa sex även utomlands. Någon som har källa och kunskap i detta?
Citera
2010-07-18, 16:59
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanneK
Är det lagligt i landet är det ju lagligt för dig med
inte alltid. som tidigare sagts så är det olagligt för norska medborgare att köpa sex, oavsett var allt sker.
Citera
2010-07-18, 17:00
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Än så länge är det lagligt för svenskar att köpa sex utomlands, men jag har starkt för mig att det funderas på lagar mot detta - att det ska bli straffbart för svenskar att köpa sex även utomlands. Någon som har källa och kunskap i detta?

Det är helt riktigt, det framkommer av den senaste utredningen att eventuellt kringgå principen om dubbel straffbarhet.
Citera
2010-07-18, 17:07
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Det är helt riktigt, det framkommer av den senaste utredningen att eventuellt kringgå principen om dubbel straffbarhet.

Det står så här i utredningen (ss.258-259, kap.7.2):

Citat:
...De flesta länder har inte något förbud mot köp av sexuell tjänst motsvarande det svenska och det finns inte heller någon internationell samsyn när det gäller frågan vilka metoder man bör
använda för att bekämpa prostitution. Att låta brottet köp av sexuell tjänst undantas från kravet på
dubbel straffbarhet skulle därmed innebära ett tydligt avsteg från de principer som motiverade införandet av ett generellt krav på dubbel straffbarhet för att lagföra ett brott som utförts i ett annat
land.

Ett sådant undantag skulle följaktligen inte kunna grunda sig på en internationell samsyn kring brottets natur och på att brottet generellt sett är särskilt allvarligt (enligt universalitetsprincipen)
eller motiveras med att något enskilt svenskt intresse ska skyddas (enligt den s.k. passiva personalitetsprincipen). Inte heller den s.k. statsskyddsprincipen, som innebär att undantaget skulle avses.

Även om denna princip är accepterad anses den gälla endast vid allvarliga brott riktade mot statens egen säkerhet och den kan därför knappast motivera ett undantag från kravet på dubbel
straffbarhet när det gäller brottet köp av sexuell tjänst.

Mot bakgrund av det som nu redovisats anser vi oss inte kunna föreslå att kravet på dubbel straffbarhet tas bort när det gäller brottet köp av sexuell tjänst. Det bör dock nämnas att det förbud
mot köp av sexuell tjänst som infördes i Norge den 1 januari 2009 omfattar även gärningar som begås utomlands av en norsk medborgare eller av en utländsk medborgare bosatt i Norge...

Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/91/42/ed1c91ad.pdf

Som jag tolkar det låter det inte som om något avsteg från kravet på dubbel straffbarhet är nära förestående, eller har jag missat något? Det kanske är ett mål på mycket lång sikt?
Citera
2010-07-18, 17:13
Medlem
CitySoundtracks avatar
Precis, det ligger säkerligen minst en utredning framåt i tiden.
Citera
2010-07-18, 19:40
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Francis.Drake
Hej!

F.D.

Precis som BlueStar skrev:

Ja, det är fullt lagligt. Det finns heller inga planer på att avskaffa kravet på dubbel straffbarhet (att handlingen måste vara straffbar även i gärningslandet om man ska kunna fällas för den på hemmaplan). Detta eftersom det inte finns någon samsyn i prostitutionsfrågor (vilket egentligen betyder att Sverige är det enda land inom EU som kriminaliserar sexköp).

Enligt utredningen av sexköpslagen krävs det alltså att sexköpare lagförs i praktiken i gärningslandet för att detta ska kunna göras på hemmaplan. Detta betyder att de enda sexköp du (teoretiskt) kan lagföras för i Sverige är de som görs i Norge och Island, som har samma typ av lag som i Sverige. I exempelvis Thailand är prostitution formellt förbjudet, men inga sexköpare lagförs. I Finland lagförs enbart sexköp från offer för människohandel.

Att avskaffa kravet på dubbel straffbarhet skulle natuligtvis inte vara genomfört i praktiken eftersom de uppenbara problemen som finns att ens kunna lagföra en tiondels promille av alla sexköp på hemmaplan skvallrar om det besvärliga läget. Även i frågor där länderna är överens (barnsexhandel) finns det mycket stora svårigheter att bevisa och lagföra brott begågna i andra länder.

Däremot finns det planer på att bestraffa sexköp om man representerar Sverige utomlands. D.v.s. jobbar för militären eller UD o.s.v. Konstigt och moralistiskt land vi lever i, där det mest privata blir politik...
Senast redigerad av WordWarrior 2010-07-18 kl. 19:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in