2004-05-04, 11:58
Medlem
Arctic Mans avatar
Har nyss införskaffat ett akvarium, inget stort utan är bara runt 100 liter stort.
Finns det några bra sidor som säljer tillbehör, vill gärna få tag på ett sjörövarskepp och annat skoj.
Hur klarar sig våra svenska fiskar i ett akvaruim? Vore kul å ha små rödingar, öringar och aborrar. Är nån som har haft såna fiskar med lyckat resultat? Vilka akvariumfiskar tycker ni är fina och som man borde ha? har en del ciklider nu, lagomt spännade att titta på...
Citera
2004-05-04, 12:13
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Man
Hur klarar sig våra svenska fiskar i ett akvaruim? Vore kul å ha små rödingar, öringar och aborrar. Är nån som har haft såna fiskar med lyckat resultat?

Är inte de fiskarna lite väl stora för ett 100-liters akvarium?
Citera
2004-05-04, 12:15
Medlem
BalleKalles avatar
Rödin & öring kräver kallt vatten, då får du fixa ett kylskåp med
en reservoar i som du pumpar runt vattnet i akvariet med.
Jag har sett en del udda lösningar på det.
Aborre går alldeles utmärkt, glupska som fan & aggresiva är det.
Ål & gädda går bra med.
Sjörövarskepp & annat skit hör inte hemma i ett akvarium.
Ser bara B ut.
Skaffa ett gäng pirayor & ett kokranium, ser maxat ut som fan.
Ciklider är ju åtminstonde färggranna vilka inte vanlig "svensk" fisk är.

/BK
Citera
2004-05-04, 12:21
Medlem
LadyTieras avatar
100 lite är jävligt litet, överbefolka det inte, kör med regnbågstetror

jag vill också ha en länk till det funderar på att införskaffa ett akvarium
Citera
2004-05-04, 14:20
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Ok, my turf again....

Försök inte blanda ihop fiskar från olika biotoper. Du pratat bl a om ett sk Hembyggdsakvarium och det är trevligt. Vad man kan ha i ett sådant är t ex aborre, mört, daphnier (vattenloppa), trollsändelarver (bor som ett slags eremitkräfta.) Försök inte att ha för ljus botten i ett hembyggdsakvarium, fiskarna blir rädda och sjuka. Plocka rötter och stenar ifrån en bäck eller sjö. Skölj och koka dem för att få bort parasiter. Ha lite gröna sjöväxter, bl a nate på vattenytan. Det finns också några trevliga Cabombaväxter som pallar ett hembyggdsakvarium. Denna typ av akvarium är ett kallvattenakvarium. Alltså ingen doppvärmare.

Sk ädelfisk som öring och röding ställer stora krav på vattencirkulation. Rekommenderas ej.

Plastskallar, sjörövarskepp och annat mög hör inte hemma i ett akvarium.

Ska du försöka dig på ett ciklidakvarium så blir det svårt med växter. Cikliderna rumstrerar om en del. Kan rekommendera Malawi- eller Tanganyikaciklider. Det finns även trevliga sydamerikanska ciklider som Röd Ciklid (lättodlad), Eldbuk, (från Yuccatanhalvön) samt Zebraciklid. Övriga förslag på bra nöbörjarciklider är Palettcilklid och Fjärilsciklid.

Tetror är ett område för sig, kan rekommendera de vanliga Neontetrorna, Kardinalfisk, Glödbandstetra, Citrontetra.

Vill varna för Barberna. Bl a Tigerbarb är en rejäl fenbitare.

Försök att ha fiskar som tycker om olika nivåer i akvariet. Ytlevande, mellanskikt och bottenskikt med malar.

Undrar ni över något mer så hör gärna av er.
Citera
2004-05-04, 15:33
Medlem
BalleKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Plastskallar, sjörövarskepp och annat mög hör inte hemma i ett akvarium.

AMEN på det broder!!!

by the way, Jag hade ett par påfågelciklid Oskar i mitt 370 liters,
dom var jättesöta.... dom blev STORA!!!
När jag avvecklade akvariumet för att flytta, hade jag lite problem att
få någon att vilja ta emot fiskarna, ens gratis!!
Gissar att dom vägde 1.5kg styck och var ca 30-40cm stora....
Jag matade med korvbitar!
edit: Jag köpte ett par guldfärgade ancistrus (små söta malar med antenner).
Kostade 70:-/styck, Cikliderna käkade dom efter 5sekunder, grrrrr!!!
Citera
2004-05-04, 16:14
Medlem
bigMajks avatar
"inhemska" fiskar

Påtal om inhemska fiskar så har jag med gott resultat haft harrar i fontänen på gården flera gånger (ingen har dött!!) Har fångat och planerat in dem på våren och släppt ut dem igen på hösten... Dock har jag fått skrämma bort och skadat lite fåglar ibland för att skydda mina fiskar som fåglarna tittat hungrigt på..
Citera
2004-05-04, 17:29
Medlem
gatos avatar
En kompis hade, om jag minns rätt, ormhuvesfiskar i ett akvarium och nån slags pirayor i ett annat. Väldigt underhållande att titta på till skillnad från mina mer vardagliga guppys och guldfiskar.
Citera
2004-05-04, 19:54
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
AMEN på det broder!!!

by the way, Jag hade ett par påfågelciklid Oskar i mitt 370 liters,
dom var jättesöta.... dom blev STORA!!!
När jag avvecklade akvariumet för att flytta, hade jag lite problem att
få någon att vilja ta emot fiskarna, ens gratis!!
Gissar att dom vägde 1.5kg styck och var ca 30-40cm stora....
Jag matade med korvbitar!
edit: Jag köpte ett par guldfärgade ancistrus (små söta malar med antenner).
Kostade 70:-/styck, Cikliderna käkade dom efter 5sekunder, grrrrr!!!

Påfågelciklid Oscar blir RACKANS stora. Ett akvariets Belgian Blue, kan man säga.
Citera
2004-05-04, 23:41
Medlem
hubbes avatar
ska du ha algerätare så håll dig borta ifrån sniglarna. hade ett akvarium för ett par år sen och till det så köpte jag 2 stycken sniglar och på 1 månad så var det helt plåtsligt ca:50 sniglar.
Citera
2004-05-04, 23:56
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
ska du ha algerätare så håll dig borta ifrån sniglarna. hade ett akvarium för ett par år sen och till det så köpte jag 2 stycken sniglar och på 1 månad så var det helt plåtsligt ca:50 sniglar.

KÖPTE SNIGLAR? de är ohyra man får på köpet och som skall utrotas, finns en fisk som äter dem.
Citera
2004-05-05, 00:28
Medlem
M2ks avatar
Akvarium

Ett av mina specialintressen *från anno dazumal*

Fixade 10 000 kronors-frågan, där en viss Ulf 'Hajen' Hannerz vann svenska folkets hjärtan. (50-talet?)

Klämde frågorna via bibiliotekspublikation ett antal år senare... även den berömda *slamkryparen*.

Än idag kan jag ur minnet referera de latinska namnen på firrarna...
- 'Xiphophorus helleri' - svärdbärare
- 'Gymnocorymbus ternetzi' - sorgmanteltetra
- 'Lebistes reticulatis' - guppy
- 'Cheirodon axelrodi' - kardinaltetra
- 'Pterophyllum scalare' - scalar
- 'Hemihaplochromis multicolor' - egyptisk munruvare *favorit*
- m fl ...

Vita prick-sjukan kurerades med receptbelagada Apotek-inköp av euflavin, nåde den som fick rödpulvret på fingrarna...

Odlingsframgångar var 'kryddan' på kunskapsinsikten. Stoltheten över att lyckas bemästra naturgivna, ibland mycket svåra, förutsättningar, betydde mer än den ekonomiska avansen av ett framgångsrikt 'ynglande'.

Har ett antal specialbyggda akvarier (ej i bruk f n) stående i min ägo fortfarande:
- 495 liter, marinplywood, epoxy-silikon-konstruktion, teak-dekor (mycket vackert, en sagolik möbel för en sann akvarist/njutare)
- dito 110 liter....
- diverse glasakvarier, silikonlimmade, för odlingsändamål...
- dessjämte all utrustning, typ Eheimpumpar, mangroverötter, allt som hör till...

===============================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
===============================
*Håll dig till ämnet*Pennan är mitt svärd*Djurvän*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem