2010-07-17, 23:15
Medlem
Lavettens avatar
Tänkte införskaffa fler batterier till min Panasonic HDC-SD60 videokamera. Fick bara med ett och det varar bara i ca 50 min vilket är uselt. Problemet är att originalen är ruskigt dyra. Vet någon om det finns kopior att få tag på?

Originalbatterierna heter VW-VBK180 och VW-VBK360 (dubbel användartid).

Är det någon som haft problem med kopior någon gång? Är användartiden mycket sämre? Har de någonsin blivit överhettade (som de varnar om i bruksanvisningen)?
Citera
2010-07-19, 18:28
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har en Canon XM1 o har köpt några piratbatterier på Ebay med gott resultat. Litium Jon om jag inte minns fel. Funkar klockrent. Billiga var de dessutom om man jämför med Canons originalbatterier.
Citera
2010-07-19, 18:48
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har en Canon XM1 o har köpt några piratbatterier på Ebay med gott resultat. Litium Jon om jag inte minns fel. Funkar klockrent. Billiga var de dessutom om man jämför med Canons originalbatterier.

Tack för tipset. Har faktiskt kollat eBay tidigare men där fanns bara original-batterier till otrevliga priser. Någon nämnde att det inte tillverkats några kopior ännu till kameran jag köpt. Hoppas att de gör det snart annars är det risk att jag blir ruinerad.

Angående kopiorna du köpt. Hur länge varar de i drift i jämförelse med originalet? Om originalet är en timma, klarar de också en timma?
Citera
2010-07-19, 19:02
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Tack för tipset. Har faktiskt kollat eBay tidigare men där fanns bara original-batterier till otrevliga priser. Någon nämnde att det inte tillverkats några kopior ännu till kameran jag köpt. Hoppas att de gör det snart annars är det risk att jag blir ruinerad.

Angående kopiorna du köpt. Hur länge varar de i drift i jämförelse med originalet? Om originalet är en timma, klarar de också en timma?
Jag har ett 1500 mAh o ett 3000 mAh Canon original o tre stycken 6100 mAh piratbatterier så det är lite svårt att bara jämföra så där rakt av. Men jag har aldrig märkt något av att de tre 6,1 Ah piratbatterierna skulle vara sämre på något sätt. Jag laddar dom enl reglerna dvs jag tömmer dom aldrig helt o hållet o fulladdar dom varje gång. Litium Jon batterier har ju den egenheten att de ligger o läcker lite ström hela tiden dvs fulladdar jag ett batteri idag o plockar fram det om ett år så är det inte lika fulladdat då.

Vilket år har du köpt videokameran? Jag har en Canon XM1 o en XM2 o den äldsta är köpt 2001 om jag inte minns fel. Samma batterier till båda o vad jag vet finns det fortfarande batterier att köpa.
Citera
2010-07-19, 19:07
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Vilket år har du köpt videokameran?
Den är helt ny. Köpte den härom dagen. Den släpptes i början på 2010 om jag förstått rätt.
Citera
2010-07-19, 19:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag vet inte om detta är något fynd men det finns på engelska Amazon.
http://www.amazon.co.uk/Panasonic-Lithium-Battery-1790mAh-6-5Wh/dp/B0036FRII8
Citera
2010-07-19, 19:15
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Den är helt ny. Köpte den härom dagen. Den släpptes i början på 2010 om jag förstått rätt.
Vet du om de batterier som är till just din Panasonic modell passar till några tidigare Panasonic modeller?
Citera
2010-07-19, 19:25
Medlem
Lavettens avatar
Ett helt ok pris men jag hittade en tysk på eBay som säljer snäppet billigare (om han nu kan tänka sig att sälja till en svensk, har inte frågat ännu). Dessutom vill jag helst ha batterierna som är 3.580mAh. Dubbel kapacitet, ska klara drygt 2 timmar filmning. Kan vara att föredra.

Jag är helt ny på det här med videokameror. Har ingen koll på alls om tidigare modeller kan ha samma batterier. Det står lite olika modeller i länken som du gav mig. Vet inte deras anknytning till min kamera.
Citera
2010-07-19, 19:35
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ett helt ok pris men jag hittade en tysk på eBay som säljer snäppet billigare (om han nu kan tänka sig att sälja till en svensk, har inte frågat ännu). Dessutom vill jag helst ha batterierna som är 3.580mAh. Dubbel kapacitet, ska klara drygt 2 timmar filmning. Kan vara att föredra.

Jag är helt ny på det här med videokameror. Har ingen koll på alls om tidigare modeller kan ha samma batterier. Det står lite olika modeller i länken som du gav mig. Vet inte deras anknytning till min kamera.
Rimligtvis borde ju äldre batterier även passa till nyare kameror. Men det är ju viktigt att du kollar så att det passar till just din. Köp gärna så stort o kraftfullt batteri som möjligt... det tjänar du på.

Tyskarna brukar acceptera köp från Sverige o på senare år har även dom börjat acceptera Paypal. För några år sedan var det bara banköverföring (Überweisung) som gällde.

Lycka Till!
Citera
2010-07-19, 19:44
Medlem
Lavettens avatar
Tack.
Citera
2010-07-22, 16:45
Medlem
Lavettens avatar
Någon?
Citera