2023-09-02, 12:23
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroxex
Vet ärligt talat inte vad jag ska tro om Mensa och mina eventuella chanser.

Jag har alltid sett mig som medelmåttig i IQ. Genomsnittliga betyg i skolan, var bra på svenska, historia, SO, mm, gillade att skriva och läsa, men var bara hyfsad på matte och inte vidare intresserad av det. Är bra på det jag tycker är kul (har god textförståelse, gillar att läsa) men tappar lätt koncentrationen om något är ointressant.

Av en slump fick jag höra att en bekant blivit medlem i Mensa och det är en person som jag skulle placera i samma fack som jag själv; en medelmåtta.

Nåja. Det väckte mitt intresse, jag kollade runt på nätet och studerade den typ av tester som Mensa använder. Tyckte faktiskt att jag förstod figurerna förvånansvärt snabbt och bra efter att ha kommit in i rätt ”tänk.”

Nu till frågan: Ni som har klarat provet och blivit behöriga till medlemskap, blev ni förvånade eller har ni alltid uppfattat er som intelligenta? Jag är helt ärligt förvirrad nu.

Sök!!

Jag klarade deras test, även om jag inte har formellt medlemskap. Funderar dock på att pröjsa in för det.

Min story är att jag också var medelmåtta i skolan, skolkade en del och hade problem med den sociala biten. Kände mig korkad när det var någon jag inte fattade och har haft koncentrationssvårigheter. Samtidigt har jag alltid gillat problemlösning/tankenötter och blev tipsad att göra deras test. Det kan låta fånigt, men upplevde faktiskt en slags upprättelse när jag fick beskedet att jag vad godkänd, det ökade mitt självförtroende rejält - inte för att skryta inför andra, utan bara för egen del. Kan gå min egen väg och inte behöva känna mig som ett UFO bara för att jag gillar att vara ensam.

Jag vet även andra som är med/klarat testet och blev förvånade över resultatet. Finns en föreställning om att intelligens = framgångsrik civilingenjör, men så enkelt är det inte… jag jobbar som ronderande väktare och trivs med det.
Citera
2024-02-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Har själv gjort det här förtestet och har blivit föreslagen att göra deras officiella test... Kanske platsar kanske inte. Stötte på betydligt intelligentare människor än jag på Teknis då jag pluggade för hundra år sen. Folk vars papers refereras i tusental och som nämns som superprogrammerare...

Alltnog, hijackar den här tråden för en fråga : Ni som platsar i Mensa och kommer från "bättre bakgrund" (Aka ni hade förfäder år 1900 som inte tillhörde de 90% dåligt bemedlade) - är era sympatier främst hos era "klassmedlemmar", de från ert uppväxthabitat, eller hos intelligenta människor oavsett bakgrund?

Hur man fungerar på Teknis är ingen stark indikator (Jag hoppade av Teknisk linje på Gymnasiet efter 1,5 år med skolans sämsta betyg genom tiderna om man får tro min klassföreståndare). IQ-test har inget med plugg att göra egentligen. Det handlar om förmåga att snabbt se mönster och sammanhang. Hög IQ kan däremot underlätta studier.
"Våra sympatier" varierar väldigt mycket inom Mensa skulle jag säga. Det är generellt väldigt högt i tak.
Mina personliga sympatier (jag kommer från 10%-gruppen med far och farfar läkare och akademiker bland förfäderna på 1800-talet) ligger hos öppna människor i allmänhet oavsett IQ eller socioekonomisk bakgrund. Är man intresserad av livslångt lärande och att skapa en bättre värld så har man mina sympatier.
Citera
2024-02-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag gjorde ert test på er hemsida och maxade tydligen resultatet och hade över 2 minuter kvar i tid.
Min fråga är om MENSA kommer att berika mitt liv, är det värt att engagera sig helt enkelt?

Kort svar: JA!

Långt svar: Det beror på hur mycket du själv nätverkar och engagerar dig. Det finns massor av SIG (Special Interest Groups) där man kan möta likasinnade nördar och intressanta människor inom allt från husfix, brädspel, husdjur, relationer, resor, samhällsbyggnad osv.. Vem som helst kan starta en egen SIG och dra ihop de som är intresserade. Det finns massor av fysiska träffar som AW, filosofigrupper, bokcirklar, smartahusträffar, bridge, poker, brädspel, promenader, whiskyprovningar osv osv. You name it, we got it.
Citera
2024-02-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroxex
Vet ärligt talat inte vad jag ska tro om Mensa och mina eventuella chanser.

Jag har alltid sett mig som medelmåttig i IQ. Genomsnittliga betyg i skolan, var bra på svenska, historia, SO, mm, gillade att skriva och läsa, men var bara hyfsad på matte och inte vidare intresserad av det. Är bra på det jag tycker är kul (har god textförståelse, gillar att läsa) men tappar lätt koncentrationen om något är ointressant.

Av en slump fick jag höra att en bekant blivit medlem i Mensa och det är en person som jag skulle placera i samma fack som jag själv; en medelmåtta.

Nåja. Det väckte mitt intresse, jag kollade runt på nätet och studerade den typ av tester som Mensa använder. Tyckte faktiskt att jag förstod figurerna förvånansvärt snabbt och bra efter att ha kommit in i rätt ”tänk.”

Nu till frågan: Ni som har klarat provet och blivit behöriga till medlemskap, blev ni förvånade eller har ni alltid uppfattat er som intelligenta? Jag är helt ärligt förvirrad nu.

Personligen så blev jag inte förvånad. Jag misslyckades första testet eftersom jag hade festat lite för hårt dagen innan och hade rökt för mycket cannabis under en period (vilket jag upplever sänker IQ vid regelbundet användande, men har i gengäld andra fördelar för mig personligen).
Jag vet från diskussioner i föreningen att det är en hel del av medlemmarna som blev förvånade. En del har upptäckt sin intelligens genom att ha genomgått diagnosutredningar för neurovariationer (ADHD, autism med mera) och dessa funktionsvariationer har gjort att en del medlemmar inte uppnått sin fulla potential i det samhälle vi lever där alla ska passa i samma box.
Citera
2024-02-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du och jag låter rätt lika. Medelmåttiga betyg, gillar att läsa osv.
Ser mig absolut inte som överintelligent men brukar få väldigt höga poäng på Mensas test och andra liknande.
Fick även göra telegrafisttestet på mönstringen och även där plockade man ut de som hade ett högre resultat.

Jag har inte gjort det riktiga mensatestet och inte riktigt förstått vad jag ska med det till.

Betyg är ingen stark indikator på IQ. Telegrafisttestet på mönstringen är nog en bättre indikator. IQ gör det lättare att få höga betyg men det är otroligt mycket annat som spelar roll också och som i många fall är mycket viktigare. (Skolsystemet är INTE speciellt bra på att få varje individ att nå sin fulla potential, men det är en helt annan diskussion. Faktum är att just hög IQ kan vara problematiskt i skolmiljön då det kan göra det svårt att saker är så oeffektiva, outmanande, ointressanta etc.).

Att göra Mensatestet är kanske bara relevant om man är intresserad av sin faktiska IQ (det kan du inte mäta speciellt bra på onlinetester) eller om du vill gå med i förening Mensa som erbjuder ett nätverk av människor med hög IQ och en massa intressanta och roliga aktiviteter med dessa.
Citera
2024-02-14, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonOGkush
Betyg är ingen stark indikator på IQ. Telegrafisttestet på mönstringen är nog en bättre indikator. IQ gör det lättare att få höga betyg men det är otroligt mycket annat som spelar roll också och som i många fall är mycket viktigare. (Skolsystemet är INTE speciellt bra på att få varje individ att nå sin fulla potential, men det är en helt annan diskussion. Faktum är att just hög IQ kan vara problematiskt i skolmiljön då det kan göra det svårt att saker är så oeffektiva, outmanande, ointressanta etc.).

Att göra Mensatestet är kanske bara relevant om man är intresserad av sin faktiska IQ (det kan du inte mäta speciellt bra på onlinetester) eller om du vill gå med i förening Mensa som erbjuder ett nätverk av människor med hög IQ och en massa intressanta och roliga aktiviteter med dessa.

Håller med till fullo om vårt skolsystem. När vi gick så handlade det mest om att lära sig saker man egentligen inte måste veta utantill. Idag finns mycket av all denna information i handen och två knapptryck iväg.
Att lära sig saker utantill är inte viktigt på samma sätt även om det är en bra sak att kunna.

Som sagt, på alla onlinetester jag gjort så ligger jag alltid en bra bit över normalt men ändå straxt under eller straxt över gränsen till MENSA.
Ser mig inte själv som intelligent men gillar den typen av tankenötter som MENSA och liknande använder sig av.
Citera
2024-02-16, 23:33
Medlem
Citat:
Hur man fungerar på Teknis är ingen stark indikator (Jag hoppade av Teknisk linje på Gymnasiet efter 1,5 år med skolans sämsta betyg genom tiderna om man får tro min klassföreståndare). IQ-test har inget med plugg att göra egentligen. Det handlar om förmåga att snabbt se mönster och sammanhang. Hög IQ kan däremot underlätta studier.
"Våra sympatier" varierar väldigt mycket inom Mensa skulle jag säga. Det är generellt väldigt högt i tak.
Mina personliga sympatier (jag kommer från 10%-gruppen med far och farfar läkare och akademiker bland förfäderna på 1800-talet) ligger hos öppna människor i allmänhet oavsett IQ eller socioekonomisk bakgrund. Är man intresserad av livslångt lärande och att skapa en bättre världså har man mina sympatier.
Skapa en bättre värld.
Där har du klassmarkören, och roten till mycket av kaoz i Sverige. Överklassungar som springer omkring och hittar mening. Nyliberaler eller flumvänster.
Skäms för all bortskämning och hybrisskapande en gynnad uppväxt ger, gå till skolan som tabula rasa och gör nytta där du bedöms göra det på bästa sätt. En stenhård meritokrati, den som duckar för den vill säkert ha sin bortklemande morsa. Är du begåvad lär det bli just läkare, civilare, forskare inom naturvetenskap. Man gör jobbet med flit och noggrannhet. Och sen evaluera dina barn stenhårt. Inte tjusigare än så. Sokrates hade idealstaten som ett kul tankeexperiment, men visst är det dit man borde. Alla gör det de är ämnade till. Med sina individuella hjärnor och kroppar. Vad sägs om det för att skapa en bättre värld?
Citera
2024-02-16, 23:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Som rostig telegrafist undrar jag vad detta test är. Mitt IQ är några poäng under mensas krav. Tyvärr. Jag gillar föreningsliv och att man knyter nya kontakter. Hade en kompis som är med som tjatade att jag iallafall skulle testa men orkar inte.

Jag hade rätt bra betyg i skolan men det var för lätt i början så fick ingen pluggvana. Försökte plugga på gymnasiet men visste inte hur. Jag fixade att plugga först på högskolan för där kan man organisera nästan helt själv. Att någon säger att man i jämn takt ska läsa 20 sidor om dagen i olika ämnen funkar inte för mig.

Diskuterade med ett särbegåvats barns mamma och det var tal om att flytta upp henne men de hade löst det med extrauppgifter. Tycker det var bra, för sådant fanns inte på min tid, man fick bara trycka ned sig. Tills det från för lätt var för svårt. Fy fan gött ens liv hade varit om man blivit uppflyttad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in