Citat:
Vet ärligt talat inte vad jag ska tro om Mensa och mina eventuella chanser.
Jag har alltid sett mig som medelmåttig i IQ. Genomsnittliga betyg i skolan, var bra på svenska, historia, SO, mm, gillade att skriva och läsa, men var bara hyfsad på matte och inte vidare intresserad av det. Är bra på det jag tycker är kul (har god textförståelse, gillar att läsa) men tappar lätt koncentrationen om något är ointressant.
Av en slump fick jag höra att en bekant blivit medlem i Mensa och det är en person som jag skulle placera i samma fack som jag själv; en medelmåtta.
Nåja. Det väckte mitt intresse, jag kollade runt på nätet och studerade den typ av tester som Mensa använder. Tyckte faktiskt att jag förstod figurerna förvånansvärt snabbt och bra efter att ha kommit in i rätt ”tänk.”
Nu till frågan: Ni som har klarat provet och blivit behöriga till medlemskap, blev ni förvånade eller har ni alltid uppfattat er som intelligenta? Jag är helt ärligt förvirrad nu.
Jag har alltid sett mig som medelmåttig i IQ. Genomsnittliga betyg i skolan, var bra på svenska, historia, SO, mm, gillade att skriva och läsa, men var bara hyfsad på matte och inte vidare intresserad av det. Är bra på det jag tycker är kul (har god textförståelse, gillar att läsa) men tappar lätt koncentrationen om något är ointressant.
Av en slump fick jag höra att en bekant blivit medlem i Mensa och det är en person som jag skulle placera i samma fack som jag själv; en medelmåtta.
Nåja. Det väckte mitt intresse, jag kollade runt på nätet och studerade den typ av tester som Mensa använder. Tyckte faktiskt att jag förstod figurerna förvånansvärt snabbt och bra efter att ha kommit in i rätt ”tänk.”
Nu till frågan: Ni som har klarat provet och blivit behöriga till medlemskap, blev ni förvånade eller har ni alltid uppfattat er som intelligenta? Jag är helt ärligt förvirrad nu.
Sök!!
Jag klarade deras test, även om jag inte har formellt medlemskap. Funderar dock på att pröjsa in för det.
Min story är att jag också var medelmåtta i skolan, skolkade en del och hade problem med den sociala biten. Kände mig korkad när det var någon jag inte fattade och har haft koncentrationssvårigheter. Samtidigt har jag alltid gillat problemlösning/tankenötter och blev tipsad att göra deras test. Det kan låta fånigt, men upplevde faktiskt en slags upprättelse när jag fick beskedet att jag vad godkänd, det ökade mitt självförtroende rejält - inte för att skryta inför andra, utan bara för egen del. Kan gå min egen väg och inte behöva känna mig som ett UFO bara för att jag gillar att vara ensam.
Jag vet även andra som är med/klarat testet och blev förvånade över resultatet. Finns en föreställning om att intelligens = framgångsrik civilingenjör, men så enkelt är det inte… jag jobbar som ronderande väktare och trivs med det.