2010-07-16, 16:05
Medlem
Snövits avatar
Jag behöver förslag på förrätter och canapéer man kan förbreda innan eller frysa. Jag ska ha fest och kan inte fixa dessa in i det sista. Eller lite kan fixas samma dag tex dekorera eller sammanställa det kan serveringspersonalen fixa.

Finns det goda sådana? Min spontana tanke på förrätt är att göra minivästerbottenpajer som fryses och sen lägger man på löjrom m.m. samma dag, skulle det kunna funka?

Parmesanflan hur länge innan kan man göra sådana passar de och salami och oliver till champagne?

Ös på med era bästa tips.
Citera
2010-07-16, 16:33
Medlem
dePauls avatar
  • Bruschetta med tapenade
  • Friterade grönsaker med guacamole
  • Pestokransar
  • Tsatsiki/Raitasnittar
  • Rostbiff på pepperrotscreme på rågbröd
  • Fyllda petit chouer (ost, kaviar, pepparrot, skinksmet, rökt ål/fisk osv)
  • Fyllda kronärtskockshjärtan
  • Fyllda tomater/lökar
  • Minibauetter fyllda med gratinerade grönsaker, svamp osv
  • Sparris med ostronskivling i balsamicovinägrette
  • Örfyllda portabellasvampar (gratinerade)
  • Endivbåtar med varierande fyllning (t ex sardeller, oliver, fänkål och soltorkade tomater)
  • Avokadofjärilar med löjrom
  • Cannelloni med murkelstuvning
  • Kokta eller halstrade pilgrimsmusslor på en bädd av smörstuvade endiver
  • Minipizzor
  • Canapéer med allt från salami, pastejer och havsfrukter till kokt fasanbröst
  • Miniselleribiffar Florentine
  • Kantarell och basilikacrostini
  • Minicrepes med valfri fyllning
  • Miniburgare
  • Minivårrullar
  • Panerade blomkålsrosetter med tartarsås
  • Enchiladas fyllda med t ex rödbetor
  • Tomater Provencale
  • Minipajer
  • Timbalsnittar (många sorters)
  • Terrinsnittar (")
  • Skaldjursterrine
  • Krabbpaté (och andra patéer)
  • Diverse mousser
  • Diverse suffléer
  • Minirösti med diverse pålägg (t ex syrlig smetana, hackad inlagd rödbeta, rödlök och kaviar)
  • Gratinerade havskräftor
  • Fiskkakor (mini)
  • Skagenröra
  • Laxmousse
  • Laxtårta
  • Räk- och musseltarteletter
  • Scampi fritti
  • Torskromtoast
  • Ceviche
  • Musselspett
  • Laxtartar
Det finns hundratals mer. Det kanske räcker med dessa så länge?

~Paul~
Citera
2010-07-16, 17:02
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns hundratals mer. Det kanske räcker med dessa så länge?

~Paul~

Ja det finns ju hur många som helst men finns det några bra goda man kan göra i riktigt god tid innan och frysa?

Minipizzor låter som ett bra förslag eller fyllda petit chouer till champagneskålen eller piroger de kan man väl fixa innan? Kan man servera dem kalla? Eller det kanske inte blir gott?

Jag ska gifta mig men vill fixa det mesta själv men kommer inte ha tid samma dag då jag är och fixar hår och make.
Citera
2010-07-16, 19:51
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag ska gifta mig men vill fixa det mesta själv men kommer inte ha tid samma dag då jag är och fixar hår och make.
Ja, då är det verkligen hög tid att skaka fram någon att gifta sig med
Citera
2010-07-16, 20:00
Medlem
R.Stotzkys avatar
För några veckor sedan gjorde jag smördegskanapéer. Jag kavlade ut smördeg, smetade på någon god röra, rullade ihop som en rulltårta, frös den igen och skar upp den i halvcentimetertjocka skivor. De hölls sedan frysta tills de skulle ätas, då gräddades de i 200 grader (varmluftsugn, annars 225) i 8-10 minuter.

Till de kanapéerna var fyllningen parmesan, soltorkade tomater och ruccola som mixats med precis nog mycket olivolja för att det skulle bli en smet av det hela, men vad man fyller dem med går ju att variera i oändlighet. Vill man ha olika former kan man kavla smördeg ännu tunnare och göra "ravioli" av den också.
Citera
2010-07-16, 21:12
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Ja, då är det verkligen hög tid att skaka fram någon att gifta sig med

Det kan man verkligen säga!
Man får inte vara kräsen.
Citera
2010-07-16, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja det finns ju hur många som helst men finns det några bra goda man kan göra i riktigt god tid innan och frysa?

Minipizzor låter som ett bra förslag eller fyllda petit chouer till champagneskålen eller piroger de kan man väl fixa innan? Kan man servera dem kalla? Eller det kanske inte blir gott?

Grattis!

Det mesta går att frysa in. Tänk bara på att sådant som innehåller fetter under ca 28% kan vara lite knepigare eftersom det gärna vill bli sörja av det. Minipizzor och piroger kan man mycket väl fixa innan. De kan serveras kalla, ljumma eller varma.

~Paul~
Citera
2010-07-16, 21:32
Medlem
R.Stotzkys avatar
Petit chouer går ju bra att baka i förväg och sedan låta serveringspersonalen fylla dem med vad du nu vill ha i dem. Jag gjorde en gång runt 300 stycken, och det tog inte så lång tid som man kunde tro. Det går ju att köpa färdiga petit chouer (ofyllda) också.
Citera
2010-07-17, 06:23
Medlem
meepers avatar
Skagenkanapeer brukar alltid gå åt i rasande fart som tilltugg till en inledande drink.
Citera
2010-07-17, 10:20
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:

Med en öl i handen tidig lördagsmorgon och skumläsandes var det det jag läste. Det lät kul

På Topik:

Piroger, av mindre storlek, går mycket bra att stoppa i frysen. kan göras med all upptänkling fyllning. Vanliga är väl med köttfärs som Gorbys, eller karelska piroger. Svampfyllning går nog bra också. Fyllning som passar sig bra kall vet jag inte.

Minipajer, som dePaulen tog upp är nog väldigt bra. Västerbottenpaj eller broccolipaj tycker nog de flesta om (om du har stort bröllop och vissa är kinkiga) och går att äta kalla. Samma gäller någon form av tacopaj.

Saker som går att frysa in annars vet jag inte mycket om, men annars är rostade brödbitar/bruschettas med röror (skagen, tapenade, rökt laxröra etc) snabba, eftersom det bara är att klicka ut dem.

Grattis och glhf. Hoppas du hittar en make bara

edit: såg att du skrivit om västerbottenpajer själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in