2010-07-16, 12:29
Medlem
redbet111s avatar
I går kväll satt jag uppe och tittade på dokumentären Grizzly Man. Kortfattat så handlade dokumentären om en kille som flyttade upp till Alaska och bodde 13 år med björnarna. Han var varken vetenskapsman, forskare, naturfilmare eller djurskötare. Han var en enkel grabb som efter ett misslyckat år på universitetet åkte till Alaska, bodde i tält, och vandrade fritt omkring bland områdets alla björnar.

Här kommer då min fråga. Kan vem som helst flytta upp till Alaska och vandra omkring med livsfarliga grizzlybjörnar? Personen i filmen verkade inte ha något speciellt tillstånd för sitt "filmande" och var för det mesta helst ensam. Hur fungerar allemansrätten i USA, synnerhet i nationalparker (jag antar att områden med ostörd natur och vilda björnar är någon form av nationalpark i Alaska?

Killen i filmen, (Timothy Treadwell och hans flickvän), blev för övrigt uppäten av björnarna. Allt som fanns kvar var huvudet och ena handen.
Citera
2010-07-16, 12:31
Bannlyst
om du vill end up som honom .jah.. do ere inte en bra ide...
Citera
2010-07-16, 12:41
Medlem
Baconiss avatar
Om du hade sett hela dokumentären så säger han att han ofta blev runtflyttad av rangers men att dom på något sätt accepterade honom eftersom han inte gjorde något fel.
Dock så tror jag att efter den incidenten är dom nog inte lika välkomnande.
Citera
2010-07-16, 12:49
Medlem
lendrygghs avatar
Du kan väl, men jag har för mig att Alaska-björnarna är rabiatare bestar än vanliga svenska björnar, så man får nog vara på sin vakt ganska rejält.

Senast redigerad av lendryggh 2010-07-16 kl. 12:53.
Citera
2010-07-16, 13:25
Medlem
Timothy Treadwell var ett jävla cp som efter att antal mot gångar i sitt privata liv fick nog och fick för sig att bo i naturen stora delar av året och bo med björnar. Det var ett under att han inte blev dödad tidigare, det var inte för att han hade nån speciell kontakt med björnarna som han inte dog tidigare, han hade tur att dom inte var hungriga och desperata, det som hände var oundvikligt när man ska bete sig som han. i övrig så höll han på att få Woody Harrelsons roll i Cheers, var bland annat pga att han inte fick den som han, blev mongo.
Citera
2010-07-17, 02:31
Avslutad
13 SOMMRAR med björnarna...d.v.s ett par månader varje år...inte 13 hela år.
Citera
2010-07-17, 08:59
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurokrash
13 SOMMRAR med björnarna...d.v.s ett par månader varje år...inte 13 hela år.

Det spelar ingen roll, jag ger dig 10 dagar innan du har blivit uppäten.

Ts: Ja det är onekligen fascinerande. Jag vill göra mig påmind om att att Timothy hade svåra problem med sina alkoholvanor och att allt annat i hans liv var mer eller mindre fucked up, vilket resulterade i att han inte hade något att förlora och gav sig ut bland björnarna.

I vilket fall som helst var hans dödliga utgång den bästa möjliga, och här nedan förklarar jag varför.
1. Han fick ett lyckligt slut, han gjorde det han älskade mest av allt. Olyckligt bara att hans flickvän var med.
2. Om han hade överlevt skulle förmodligen en stor skara människor försöka göra samma sak, och många skulle förmodligen bli dödade.

Angående hans flickvän, det var första (och sista he-he) året hon följde med, tragiskt.
I övrigt en mycket intressant dokumentär, han hade definitivt inte alla hästar i hagen men det är ju trots allt den faktoren som gör det hela så intressant.
Citera
2010-07-17, 09:36
Bannlyst
Klart intressant, men man måste nog ha lite dödslängtan för att göra sånt år efter år om man inser faran. Och det är troligen en ganska elementär visdom för att inte bli uppäten vid varje möte.

Finns en annan gubbe som levt med en vargflock också, kommer inte ihåg vad den heter. Inte lika "sjuk" och skönmålande snubbe dock, mer produktiv.

Josef Fritzl:
Håller med om tvåan, men jag undrar ändå. Tänkte på det igår när jag såg ett björnmöte på youtube häromdagen. http://www.youtube.com/watch?v=OssNau9_NxI
De skulle inte vart så kaxiga utan bil.
Senast redigerad av surreal.this 2010-07-17 kl. 09:54.
Citera
2010-07-20, 23:41
Medlem
Cityboys klarar sig två timmar. Van skogsman högst en vecka.
Citera
2010-07-20, 23:42
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoBananasToday
Cityboys klarar sig två timmar. Van skogsman högst en vecka.

Lars Monsen då?
Citera
2010-07-21, 11:08
Medlem
Hanterar man bara björnar på rätt sätt så är de inte speciellt farliga

http://www.bearstudy.org/website/
Citera
2010-07-22, 00:12
Medlem
Nikeniks avatar
Det jag kommer ihåg med filmen "Grizzly man" var att anledningen till att dog var att han stannade längre än vad han brukade på det stället. Att han blev uppäten av en björn som vandrat ner från bergen inför vintern, och att just då är björnarna extra aggressiva.
Något sådant var det väl?

Han höll väl sig på någorlunda avstånd också från de björnarna som han studerade, namngav och gjorde till del av sin "familj"? Han klappade ju dem inte inte och filmade mest dem från några meters avstånd.

Sen något man som svensk lätt glömmer bort... Alaska är jävligt stort. Inte lätt att hitta dig om du vill sova i ett grönt tält inne bland skogen nära björnarna.

För övrigt gillar jag verkligen filmen. Även om den ger lite bitter eftersmak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in