Jag har ett antal knep som jag regelbundet utnyttjar mig av för att hålla datorn i toppform. Jag hoppar tipsen som du redan fått

:
1. Installera ett program som heter OnyX. Med OnyX kan du verifiera din startup disk, kontrollera systemfilernas hierarki, tömma cachen och mycket mer som förhindrar din dator från att med tiden sega ned sig. Finns att hämta
här.
2. Snow Leopard Cache Cleaner. Rätt likt OnyX i många avseenden, kanske rentav bättre numera. I vilket fall så använder jag ofta den här för att fixa mina internet och fil cache-settings. Den här appen kan även hjälpa dig med att ta tillvara på diskutrymme genom att slänga onödiga språkinställningar och optimera universal binaries. Det finns att hämta
här.
3. Apples egna Disk Utility kan också vara kanon att köra med jämna mellanrum.
4. Med tiden har ju hårddisken en tendens att bli sånär som på överfull med alla möjliga program, filmer och dokument man använder sig av. Jag har märkt att mina datorer behåller sin höga prestanda så länge som jag har minst 10% HDD-utrymme kvar.
5. Dra ur batteriet någon gång i månaden. Kör datorn utan strömadapter till den verkligen inte går att starta längre. Låt den vila i någon timme eller två, för att sedan ladda den oavbrutet till max igen.
Tidigare hade jag ofta stora problem med att mina bärbara datorer hade en tendens att inte bli så användbara utan kontinuerlig strömtillförsel. Alla apples bärbara datorer skeppas med en fabriksinställning på batteri-nivån, vilket innebär att i många fall är batteriet inte fulladdat när du väl börjar använda datorn. Har du precis köpt en ny dator bör du läsa lite på den
här sidan.
Dessa är de tips jag har på rak arm. Du får hojta ifall det är något mer du undrar över