Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-16, 11:23
Medlem
Erik.As avatar
Många i min närhet har under senaste tiden blivit varse om att livstiden på datorer är kortare än vad man ofta tänkt sig, till mångas missnöje då en ny dator ändå gräver ett djupt hål i plånboken för att inte tala om allt som försvinner om man inte säkerhetskopierat den gamla.

Jag själv sitter vid en Mac 13' alu v1.0 som snart närmare sig tvåårsstrecket och har börjat oroa mig för att den ska gå sönder. Jag trivs så otroligt bra med Mac och är student vilket gör att jag inte vilken dag som helst i veckan kan slänga ut 12-13 000 på en ny.

Så jag vill att den ska överleva så länge som möjligt och funderar då på vilka tips ni har för att få den att göra det? Coolpads m.m? Ny kylpasta på processorer? Ominstalationer? Hur ofta ska man ha den avstängd(min har i princip stått på konstant i två år)?
Citera
2010-07-16, 11:31
Medlem
tzjs avatar
Fungerar den så behöver du inte göra så mycket.

Det man kan tänka på är att rensa från gammal skit då och då. Se till att du alltid har plats kvar på hårddisken. Flash får fläktarna att rusa tex och tunga spel kan man väl låta bli.

Att ta isär den och göra rent fläktarna är nog inte fel.
Citera
2010-07-16, 11:32
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har en gammal laptop som nu passerat 10års strecket, och jag har aldrig tappat den, aldrig utsatt den för stötar/slag, börjar den verka varm så dammsuger jag rent alla hål på sidorna och tangebordet. Och har aldrig heller spillt varken grogg eller vatten på den.

Lycka till
Citera
2010-07-16, 11:42
Medlem
Drumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.A
Många i min närhet har under senaste tiden blivit varse om att livstiden på datorer är kortare än vad man ofta tänkt sig

Dom har ingen Mac, eller hur?
Citera
2010-07-16, 12:07
Medlem
Erik.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drums
Dom har ingen Mac, eller hur?

Jo faktiskt en av dem hade en Mac, dock tror jag den pajjade efter typ 350 dagar så han klarade garantin precis.

Just den första versionen av MacBook alu, innan den blev MacBook Pro är ganska lätt att skruva isär, kan det vara en idé att göra det och sedan göra rent den eller riskerar jag för mycket då?
Citera
2010-07-16, 12:09
Medlem
tzjs avatar
Det finns gott om tutorials på nätet om hur du skruvar isär en macbook för att rengöra fläktarna. Finns säkert videos på Youtube med.
Citera
2010-07-16, 12:10
Medlem
Erik.As avatar
Någon som använder sånna coolpads eller andra former av extern kylning på datorn?

Är det något att ha? Eller är det ännu ett sätt att lura folket i världens mest försäkrade land att köpa säkerhetsprodukter?
Citera
2010-07-16, 12:11
Medlem
Erik.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det finns gott om tutorials på nätet om hur du skruvar isär en macbook för att rengöra fläktarna. Finns säkert videos på Youtube med.

Ska ta och kolla det, tackar!
Citera
2010-07-16, 13:01
Medlem
NimComs avatar
Jag har ett antal knep som jag regelbundet utnyttjar mig av för att hålla datorn i toppform. Jag hoppar tipsen som du redan fått :

1. Installera ett program som heter OnyX. Med OnyX kan du verifiera din startup disk, kontrollera systemfilernas hierarki, tömma cachen och mycket mer som förhindrar din dator från att med tiden sega ned sig. Finns att hämta här.

2. Snow Leopard Cache Cleaner. Rätt likt OnyX i många avseenden, kanske rentav bättre numera. I vilket fall så använder jag ofta den här för att fixa mina internet och fil cache-settings. Den här appen kan även hjälpa dig med att ta tillvara på diskutrymme genom att slänga onödiga språkinställningar och optimera universal binaries. Det finns att hämta här.

3. Apples egna Disk Utility kan också vara kanon att köra med jämna mellanrum.

4. Med tiden har ju hårddisken en tendens att bli sånär som på överfull med alla möjliga program, filmer och dokument man använder sig av. Jag har märkt att mina datorer behåller sin höga prestanda så länge som jag har minst 10% HDD-utrymme kvar.

5. Dra ur batteriet någon gång i månaden. Kör datorn utan strömadapter till den verkligen inte går att starta längre. Låt den vila i någon timme eller två, för att sedan ladda den oavbrutet till max igen.

Tidigare hade jag ofta stora problem med att mina bärbara datorer hade en tendens att inte bli så användbara utan kontinuerlig strömtillförsel. Alla apples bärbara datorer skeppas med en fabriksinställning på batteri-nivån, vilket innebär att i många fall är batteriet inte fulladdat när du väl börjar använda datorn. Har du precis köpt en ny dator bör du läsa lite på den här sidan.

Dessa är de tips jag har på rak arm. Du får hojta ifall det är något mer du undrar över
Citera
2010-07-16, 14:26
Medlem
Ksprs avatar
Vi har en gammal g4a hemma som är drygt 8-9 år, alla program som inte kräver intel processor fungerar helt utan problem.
Citera
2010-07-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NimCom
Dessa åtgärder underhåller operativsystemet, men de hjälper inte datorn att överleva längre fysiskt...
Citera
2010-07-18, 11:11
Medlem
jkl555s avatar
Jag har i linje med TS syfte, funderat på vad det lämpligaste sättet att spara på bateriet medan man använder sin macbook. Är det bäst att låta den gå med eltillförelsen ständigt. Eller är det rentav bättre att helt plocka ut bateriet medan den går på el?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in