2011-08-08, 00:57
Medlem
Senators avatar
Pixelfel finns hos de flesta märken som tex VAG o Volvo , utom jappsen som verkar kunna det där.
Oilsludge är numera större problem hos VAG och Volvo, än det är hos Saab.
Turboras förekommer hos de flesta märken, men Saab´s Garrett-aggregat krånglade en del i början.

Jag körde Saab i 15 år, men jag vågade inte satsa på 9-5, utan köpte mig en Volvo. Jag kan bara säga att jag ångrar mig. 3 personer i min omgivning har 9-5 varav en har en aero -01. Bilarna bara rullar, helt utan problem. Sen är det skillnad på problem o normalt slitage.

Mitt enda tips är att lusläsa http://forum.saabturboclub.com/ Efter det är du kung på 9-5 när det blir affär.

Mvh
Citera
2011-08-08, 21:32
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kul-Ram
265 hk orginal ???
Då är det ingen Saab
Det finns ingen Saab 9-5 med 265 orginal hästar.

OG9-5 aero 06-10 lämnar 260hk enligt fabrik.
Dock är ju Saabs effektsiffror lite si och så med.

NG9-5 lämnar enligt Saab 300hk.
Enligt bänken 315-320hk.

Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Pixelfel finns hos de flesta märken som tex VAG o Volvo , utom jappsen som verkar kunna det där.
Oilsludge är numera större problem hos VAG och Volvo, än det är hos Saab.
Turboras förekommer hos de flesta märken, men Saab´s Garrett-aggregat krånglade en del i början.

Jag körde Saab i 15 år, men jag vågade inte satsa på 9-5, utan köpte mig en Volvo. Jag kan bara säga att jag ångrar mig. 3 personer i min omgivning har 9-5 varav en har en aero -01. Bilarna bara rullar, helt utan problem. Sen är det skillnad på problem o normalt slitage.

Mitt enda tips är att lusläsa http://forum.saabturboclub.com/ Efter det är du kung på 9-5 när det blir affär.

Mvh

Pixelfelet i SID på Saaben fixar man själv på 30 min. Gör man det rätt håller det i många många år utan man tappar pixlar.

G17 i 2,0/2,3 är inget under.
De brukar säcka ihop. Då föredrar jag man stoppar i en TD04 från Aeron.
Citera
2011-10-21, 16:24
Medlem
Halloj, tänkte jag lånar tråden lite istället för att starta en ny och få klagomål. Iallafall så undrar jag om det är lättryck eller fulltrycksturbo i 9-3rna (aero 205hk) mellan åren 00-02. Någon som vet? Tror motorerna på dem heter b205r eller något.
Citera
2011-10-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyclon
Halloj, tänkte jag lånar tråden lite istället för att starta en ny och få klagomål. Iallafall så undrar jag om det är lättryck eller fulltrycksturbo i 9-3rna (aero 205hk) mellan åren 00-02. Någon som vet? Tror motorerna på dem heter b205r eller något.

Fulltryckare med mitsubishis TD04, och alldeles korrekt, motorn heter B205R.
Citera
2011-10-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusp12
Ja som namnet lyder så vill jag att ni ska skriva ner allt ni vet om dessa 2 bilar.
Vilken som går bäst o.s.v
Vilken som är mest prisvärd

Skriv allt ni kan! Både för och nackdelar för modellerna.
9-3 finns med XWD. Det gör inte gamla 9-5.

Och därmed finns inget att tillägga i den här tråden.
Citera
2011-10-23, 22:33
Medlem
Jag har en 9-3 Aero 01 med t7 motorn, Byter du vevhusvent till en större och byter olja ofta och håller koll på oljenivå så går bilen underbart, bra komfort och mkt körglädje, 205 orginal och ett trimmchip BSR steg 2 så har du 253 som är nästan mer än vad man behöver för den bilen.

Stylingvänliga

Garaget.org/Qaxo

lycka till!
Citera
2011-12-09, 22:28
Medlem
Hej,
Jag också återanvänder tråden.. tänkte köpa en nästan ny Saab 93 Aero 2.8t V6 Kombi, men undrar hur det är med delar och sånt, hörde att det är lite problem med nycklar och sådant om det behövs..
Citera
2011-12-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann
Hej,
Jag också återanvänder tråden.. tänkte köpa en nästan ny Saab 93 Aero 2.8t V6 Kombi, men undrar hur det är med delar och sånt, hörde att det är lite problem med nycklar och sådant om det behövs..

Ifall du är orolig för att Saab ska gå i konken och att några reservdelar inte kommer produceras så är det inget du behöver oroa dig nämnvärt över. Saab Parts AB är dotterbolag till Saab är en av få delar av företaget som faktiskt går med vinst. Detta bolag har staten tagit som säkerhet för de lån som de beviljat Saab, m.a.o kommer Saab Parts inte gå under vid en eventuell konkurs utan förmodligen säljer staten av det och reservdelar kommer fortsätta att produceras. Sedan vet jag inte ifall de även ansvarar för nycklar eller inte.
Citera
2011-12-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kul-Ram
265 hk orginal ???
Då är det ingen Saab
Det finns ingen Saab 9-5 med 265 orginal hästar.

Isf om de e hirch orginalpaket från frabik
Citera
2012-01-03, 20:03
Medlem
Ojoj! Hade totalt glömt bort denna tråd, såg att ni skrivit en hel del information!

Jag tog iaf mitt körkort i Augusti förra sommaren, ungefär då jag startade tråden! Hade det 5 månader men tappade det då jag körde 240km/H med 9-3an (Köpte en sån Aero) Tog det igen i December.. Sålde 9-3 Aeron och har nu en 9-5 Aero 02 Kombi! Och fyfan vilken skillnad på bil, må jag säga! Stabiliteten i samarbete med Bilstein + 35 mm Sänkningssats gjorde 9-5an till ett j*vla as! Körde den till Vemdalen i Onsdags.. 27/12/2011! Hade full lastat + 4 pers, inklusive släpvagn med 1 skoter. Är inte annat än nöjd med bilen heller... 0.83l/Milen drog den blandat med Farthållare och Gasglad fot! Trodde jag var totalt omöjligt!

Kompisens 9-3 2.0T 185 HK låg på 0.66L/Milen med 3 personer + full packning... Och det var även det helt förvånansvärt bra! En annan kompis har en tidig v70 2.5 SE och den låg på ca 1 liter om jag inte missminner mig...

Hoppas tråden väcks till liv igen! Så kan vi prata mera om våra Saab erfarenheter!

Mvh!
Citera
2012-09-01, 16:07
Medlem
Folketstempels avatar
Har en fråga.
Eftersom det är samma chassi, Vectra, hur kan då 9-5 vara större än en 9-3?
Citera
2012-09-01, 16:14
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Har en fråga.
Eftersom det är samma chassi, Vectra, hur kan då 9-5 vara större än en 9-3?
Det är Saab 9-5 som är baserad på Opel Vectra chassi.

EDIT - men efter lite funderande blir jag osäker.
Senast redigerad av elektronikfreak 2012-09-01 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in