2010-07-14, 01:11
Medlem
ujnes avatar
Jag har i lite över 3 år nu haft problem med flagnande och torra ögonlock. Det började på det vänstra ögat men efter ca ett år fick jag samma problem med det högra.

Ögat blir rött, irriterat och flagnar dagligen mellan vecket i ögonlocket och nästan upp till ögonbrynet. Det irriterande området sträcker sig från "spetsen" vid näsroten till ca. ovanför yttre sidan av pupillen. Jag har struntat i att gå till läkare eftersom jag har trott att det kommer gå över, men det blir bara värre och värre. Det är värst efter jag duschat och brukar försvinna mot eftermiddagen, efter jag skrapat bort flagorna alt. blött med saliv, för att sedan komma tillbaka efter nästa dusch. Det är mycket irriterande eftersom det gör att jag hela tiden ser trött ut och det ser inte direkt bra ut på nära håll...

Först trodde jag det var pga att jag inte tålde schampot:P, men jag har prövat massor med olika typer utan förändring.

Så nu vänder jag mig till er, kära flashback-doktorer: Vad är detta och vad gör jag åt det?
Citera
2010-07-14, 01:22
Medlem
Greenis avatar
Ta tag i det och gå till läkaren?

Annars om det är så torrt skulle du kunna testa helosansalva bara du inte får det i ögonen och är försiktig men rekommenderar att gå till en läkare, de har säkert någon mer passande salva.
Citera
2010-07-14, 01:28
Medlem
CoopColas avatar
Testa att handla kortisonsalva på Apoteket och smörj in försiktigt. Försvinner det inte/blir värre på typ 10 dagar eller så så besök en läkare.
Senast redigerad av CoopCola 2010-07-14 kl. 01:31.
Citera
2010-07-14, 02:05
Medlem
FittLisas avatar
http://huden.nu/dermatologen/seborroiskt-eksem/

Ha för vana att smörja in ögonlock med hudsalva(försvarets är bra)/olivolja efter att du duschat. Annars blir det lätt sprickbildning när det torkar. Detta efter att du har behandlat med kortison och har fått bort skiten.
Senast redigerad av FittLisa 2010-07-14 kl. 02:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in