• 2
  • 3
2010-12-03, 13:41
Medlem
Om det fanns en mening med livet, skulle ni följa den?

Det beror helt på vad meningen med livet vore, och hur pöbeln skulle förhålla sig till det.

Förresten; Hur skulle vi få reda på vad meningen med livet vore? Förutsätter det inte en gud som "berättar" det för oss?
Citera
2010-12-03, 23:18
Medlem
Ziggy.Starduzts avatar
Om alla andra gjorde det, då det då skulle vara normen. Och du hade jag också gjort det.

Men meningen med livet är att fortplanta sig helt enkelt, och det går väl inte så jävla bra för tillfället
Senast redigerad av Ziggy.Starduzt 2010-12-03 kl. 23:24.
Citera
2010-12-05, 16:42
Medlem
ArneBuseys avatar
Personligen tror jag att det är livet själv som är meningen.

Jag väljer att tro på det, dels av att jag tycker det känns mest rimligt (av anledningar som jag inte tar upp här, det blir lite långdraget och hamnar inte under din fråga), men också för att det är det enda svaret som jag skulle kunna tänka mig att göra någonting av. Allting annat känns ju meningslöst, ett svar likt ett matematiskt tal skulle inte säga oss något och det skulle mest vara deprimerande att få det svaret i vår hand. Om min teori stämmer om meningen med livet är själva frågan en del av svaret: det är frågan om meningen som är själva meningen, sökandet, och vägen till det osynliga målet som är vad livet handlar om. Därifrån är det också helt upp till människan vilket gör att man inte blir bunden och frågelös tack vare svaret. För att vara utan frågor måste väl ändå vara det fattigaste en människa kan vara.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in