2010-07-13, 20:46
Bannlyst
En gammal gammal kompis ska gifta sig snart. Han bjöd in mig. Grejen är att jag har ingen bra o passande kavaj till mina svarta /mörka finbyxor, tycker ni att det är okej att komma utan kavaj bara fin skjorta o finbyxor? Hur annars brukar/är det vanlig att man är klädd på en bröllop?

Jag vill oxå ge en fin present som de kan minnas för livet o den ska gärna användas dagligen eller liksom göra "nytta". Porsling, vass o sånt känns för tråkig , spa eller resa känns oxå lite "meningslös".

Några tips?
Citera
2010-07-13, 21:03
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
En gammal gammal kompis ska gifta sig snart. Han bjöd in mig. Grejen är att jag har ingen bra o passande kavaj till mina svarta /mörka finbyxor, tycker ni att det är okej att komma utan kavaj bara fin skjorta o finbyxor? Hur annars brukar/är det vanlig att man är klädd på en bröllop?

Jag vill oxå ge en fin present som de kan minnas för livet o den ska gärna användas dagligen eller liksom göra "nytta". Porsling, vass o sånt känns för tråkig , spa eller resa känns oxå lite "meningslös".

Några tips?
Om det är en handfull vänner av det yngre/slappare slaget så skulle jag säga ja, i annat fall är det kostym som gäller...och ska vi vara petiga så är det egentligen frack som gäller på bröllop om inget annat anges vid inbjudan...

Råd beträffande bröllopspresent återkommer jag till för just nu ligger inspirationen på den punkten nere...
Citera
2010-07-13, 21:17
Medlem
köp ett vin som kan stå ett tag, köp dagens tidning på bröllopsdagen och lite annat typiskt för detta året (dock inte sådant som blir gammalt). slå in allt i en trälåda och slå in det i snyggt papper. säg till dem att de inte får öppna fören om exakt 10 år. en liten rolig sak i alla fal.
Citera
2010-07-14, 03:15
Medlem
ChatteChocolats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi

Några tips?

Vad står det för klädkod i inbjudan? Om det står kavaj innebär det att man ska komma i kostym, ljus kostym går bra på sommaren.
Står det mörk kavaj höjs kraven ytterligare.

Du kan få en snabb överblick av vad som gäller här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod
men det kan också vara en bra idé att googla på det som står i inbjudan eller klädkoder generellt. Strunta i den gamla regeln att inbjudan utan klädkod innebär att man ska ha frack (såvida inte din kompis eller hans fästmö råkar vara nån överklasstyp).
Citera
2010-07-14, 05:46
Bannlyst
jag fick ingen "officiell inbjudan" utan bara stötte på honom på gatan o stranden, så då kom upp samtalsämne o han bara sa att jag e "välkommen att komma" o han sa exakt att "jag är inbjuden". Jag fick inte veta så mkt info utan fick veta tiden o plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in