2021-08-19, 20:48
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangalam
Åt precis en och har en brännande känsla i magen och funderar på om jag bör uppsöka läkare? Blev det bättre för dig eller var du tvungen att uppsöka vård?

Haha det gick över som tur var!
Men lärde mig läxan att inte äta en hel bit i ett svep, och skrapa av lite från de bitarna med mest salt på.
Citera
2022-03-14, 20:40
Medlem
Bertil85s avatar
Efter universitetet och diverse annat ströjobb så vände kulan ner till skåne.
Det var här man fick denna specialitet bland godis nämligen - salmiakki.
Choklad med salmiak-kräm och dessa fanns helt plötsligt i butik.

Så nära den är tänkte nog man.

Så Salmiakki är en av mina favoriter i godishyllan.

Själva upptäckten var så så skoj.
Citera
2022-03-15, 10:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Åt precis en och har en brännande känsla i magen och funderar på om jag bör uppsöka läkare? Blev det bättre för dig eller var du tvungen att uppsöka vård?

Hur är de jämfört med tex salta S?
Citera
2022-03-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur är de jämfört med tex salta S?

Gamla hederliga s-märken är ingenting öht i jämförelse. Svenskjävlar tror jag är potentiellt hälsovådliga. Vänner har också åkt på extrem magknip och kallsvettningar, hjärtklappning.
Citera
2022-03-18, 14:17
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Gamla hederliga s-märken är ingenting öht i jämförelse. Svenskjävlar tror jag är potentiellt hälsovådliga. Vänner har också åkt på extrem magknip och kallsvettningar, hjärtklappning.

jag köpte mig en burk till helgen, samt även twisted banana, för jag är en sucker för banana. återkommer med recension!
Citera
2022-03-21, 00:55
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Jag åt bara en, i sektioner, god som fan. sen köpte jag twisted Banana, även den en höjdare, men jag är en sucker för banan
Citera
2022-03-21, 01:09
Medlem
Galdars avatar
Provade svenskjävlar och chockade svenskjävlar , gillade båda starkt , var dock lite orolig , så mycket salt kan omöjligen vara sunt , åt upp säkert en halv burk den kvällen , fick inga biverkningar , men jag kan ibland bli varm i nacken om jag äter för mycket lakrits, vågade inte äta flera är rädd att njuren eller liknande ska ta stryk .

Gillar även pingvinstången men lakrits i mitten och kokkos på utsidan , dessa pingvin pastiller som nämns i tråden har jag sett bli allt vanligare hos dagligvaruhandeln, vad tycker ni om turkisk peber ? Gillar deras mjuka lakrits bitar de som liknar häxvrål .

Djungelvrål är även en höjdare men det gäller att gå en färsk och bra förpackning vill inte ha dom stenhårda .
Citera
2022-03-21, 11:54
Medlem
Hårda salta bildäck som tillverkades av Toms. Försvann för något år sen tyvärr. Det var ju en klassiker som man växt upp med. Borde vara spöstraff på att sluta tillverka salta bildäck!

Tipsa gärna om någon där ute vet vart det kan finnas att få tag på dem.
Citera
2022-03-21, 23:09
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Provade svenskjävlar och chockade svenskjävlar , gillade båda starkt , var dock lite orolig , så mycket salt kan omöjligen vara sunt , åt upp säkert en halv burk den kvällen , fick inga biverkningar , men jag kan ibland bli varm i nacken om jag äter för mycket lakrits, vågade inte äta flera är rädd att njuren eller liknande ska ta stryk .

Gillar även pingvinstången men lakrits i mitten och kokkos på utsidan , dessa pingvin pastiller som nämns i tråden har jag sett bli allt vanligare hos dagligvaruhandeln, vad tycker ni om turkisk peber ? Gillar deras mjuka lakrits bitar de som liknar häxvrål .

Djungelvrål är även en höjdare men det gäller att gå en färsk och bra förpackning vill inte ha dom stenhårda .

Det är dock knappt nåt salt i dem (natriumklorid), det är salmiak (ammonium klorid). men man ska ändå ta det lugnt med det och lakrits. Det kan leda till njurbesvär

https://www.lakrits.se/produkt/svenskjavlar/

NÄRINGSVÄRDE
Medelvärde per 100 g:
Energi 1970kJ/472 kcal
Fett 25.2g
- varav mättat fett 15.3g
Kolhydrater 52.2g
- varav socker 43.2g
Fiber 5.14g
Protein 6.58g
Salt 0.218g
Senast redigerad av carminaburana 2022-03-21 kl. 23:15.
Citera
2022-03-25, 18:34
Förmodligen en av de mer läsvärda trådarna på forumet och min senaste fix är ren ammoniumklorid och Kung Markattas 60 gramsburkar med ekologiskt lakritspulver. Jag blandar det ungefär 1:5 i ratio och äter det med tesked som hockeysnus.

Mitt missbruk har pågått från och till i säkert 3 års tid nu och jag är för sinnessvag för att bryta mig fri. Jag vill helst inte att familjen ska veta mängderna jag drar i mig, det är smått pinsamt.

Tidigare missbruk var salt i sol, salta katten och Lakrisal men jag faller ofta tillbaka på djungelvrål för snabba fixar. Romber med hål i går bra, nappar och rullar och skolkrita är en styggelse och blandningen hallonlakrits och fancy stuffs förtjänar syfilis i analen men är det lakrits så äter jag det givetvis ändå, eftersom det är fråga om missbruk.

Finland sysslar utan tvekan med saltlakritsens haute cuisine och Sverige blir mer och mer eftersatt förmodligen på grund av anpassning till kulturfrämlingar vilket är lite bekymmersamt. Min irländska vän påstår att djungelvrål smakar amoniak och kattlåda vilket var djupt sårande, jag gav igen tre år senare och kallade hans stout Murphys för som "en dålig ale" varpå han kallade mig idiot.

Salt i sol och salta smurfer tabettaskarna är djupt saknade. Salt i sol åt man givetvis på samma sätt som pinvinpastillerna, dvs man slickar på urgröpningen och pressar ihop minst två tabletter så de sitter ihop. Troligen någon form av autism men de smakar godast då.
Senast redigerad av 43dz 2022-03-25 kl. 18:38.
Citera
2022-03-25, 22:25
Medlem
BackToHegels avatar
Svenskjävlar XXL kan jag rekommendera. De räcker länge.

Vet någon var man hittar ren ammoniumklorid billigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Pooch04
Hårda salta bildäck som tillverkades av Toms. Försvann för något år sen tyvärr. Det var ju en klassiker som man växt upp med. Borde vara spöstraff på att sluta tillverka salta bildäck!

Tipsa gärna om någon där ute vet vart det kan finnas att få tag på dem.
Ja, en klassiker man sällan ser nuförtiden. Jag har i modern tid hittat dem på godisbutiker som har ett extremt stort sortiment av lösgodis, alltså hundratals olika sorter.

Kanske att det var i en Kandyz-butik jag köpte köpte dem sist. Inte helt säker att det var Kandyz, men jag tror det.
https://kandyz.se/
Senast redigerad av BackToHegel 2022-03-25 kl. 22:28.
Citera
2022-03-25, 22:31
Medlem
Salmiakki glassen

Eller salt lakrits Marabou är två favoriter. Gillar även pipan med rosa prickar på, pingviner (tax free)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in