2010-07-13, 16:46
Medlem
Hej

Jag undrar om det är någon som vet vad betygsgränsen för intag till inriktningen Finansiell Matematik - Industriell ekonomi var i år? Samt vad den har legat på tidigare år, har hört att det har varit runt 3.8 som lägst, men det är många som säger att dess popularitet avtagit, stämmr detta?
Citera
2010-07-13, 17:07
Medlem
NimComs avatar
Det brukar finnas något som kallas för platsgaranti, vilket gäller för de studenter som läser den kandidatexamen som masterutbildningen är kopplad till. Ofta finns det en övre gräns för hur många som antas, men om du läser industriell ekonomi på KTH just nu bör det inte vara någon fara (förutsatt att du har fullbordat dina studier under de första tre åren).

Det kan också vara så att KTH har ett annat regel- och policyverk än andra tekniska högskolor. Mina erfarenheter baseras på hur det ser ut på Chalmers, som rent generellt är rätt likt KTH i både programutbud och upplägg på utbildningarna

Hoppas det var till någon hjälp, annars kanske du kan kontakta studieadministrationen för mastersutbildningen på KTH?

(Ja, nån tråd måste man ju lägga sin första post på )
Citera
2010-07-13, 17:38
Medlem
Industriell ekonomi är i princip ända programmet med platsbegränsning till den inriktningen, tror det är ca 16-18 platser då man börjar läsa den redan i 2:an. därför jag undrar
Citera
2010-07-13, 18:53
Medlem
andreews avatar
Det har avtagit, kan tom va så att alla kom in.. Men inga stats har släppts
Citera
2010-07-13, 19:39
Medlem
Bullingdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bys67
Hej

Jag undrar om det är någon som vet vad betygsgränsen för intag till inriktningen Finansiell Matematik - Industriell ekonomi var i år? Samt vad den har legat på tidigare år, har hört att det har varit runt 3.8 som lägst, men det är många som säger att dess popularitet avtagit, stämmr detta?

Förra året räckte det med att man hade tagit alla poäng för att komma in, bara Energisystem som hade betygsintag då. I år vet jag inte hur det blev, men vet i alla fall att alla inte kom in (var förmodligen inte allt för högt intag dock).

Gick du OPEN eller I i ettan under våren nu eller, vad kom du in på då om du inte kom in på FMI?
Citera
2010-07-13, 23:15
Medlem
Ska börja FMI, men tycker att det är intressant att veta lite statistik etc, är det energisystem som är högst intag på lr? vet du t.ex vad de andra inriktningarna har för statistik?, antar att IPI är ganska högt också...
Citera
2010-07-13, 23:44
Medlem
andreews avatar
Citat:
Ska börja FMI, men tycker att det är intressant att veta lite statistik etc, är det energisystem som är högst intag på lr? vet du t.ex vad de andra inriktningarna har för statistik?, antar att IPI är ganska högt också...

ne för IPI har typ 80 platser
Citera
2010-07-14, 00:22
Medlem
Vad jag vet har även F och Mikroelektronik platsgaranti till den inriktningen. Det enda som krävs för att påbörja åk 4 är att man klarat 150 hp. Ingen urvalsprocess sker för de studenterna. (Enligt studievägledaren iaf.) Andra programstudenter på KTH kan också ta den inriktningen, men de måste ha läst vissa mattekurser inklusive b.l.a matstat och några extra mattekurser i åk 3. Men då gäller en extern antagning och man är heller inte garanterad att få civilingenjörsexamen.

Personligen är jag mer intresserad av Optimering och systemteori, matstat-finans-inriktningen känns för smal.
Citera
2010-07-14, 01:16
Medlem
Det jag ville få reda på var mer statistik på hur intagningspoängen såg ut från just linjen Industriell ekonomi då denna faktiskt har platsbegränsning
Citera
2010-07-14, 01:50
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Det jag ville få reda på var mer statistik på hur intagningspoängen såg ut från just linjen Industriell ekonomi då denna faktiskt har platsbegränsning

Det vet jag ingenting om, men det du säger låter ganska konstigt eftersom man på I-linjen väljer inriktning i år 2 genom att vikta de valbara kurserna. Vad fan händer då om man väljer finansmatte-spåret i åk 2 och senare inte får börja den inriktningen? Känns som att en sådan situation inte borde få inträffa. För guds skull, det är ju matematik vi talar om, man skulle ju kunna sitta >500 pers på en föreläsning.

Alternativt kan jag tänka mig att alla som väljer finansmattespåret i åk 2 får platsgaranti, och urvalet sker på betyg från åk1.
Senast redigerad av nollie3flip 2010-07-14 kl. 01:59.
Citera
2010-07-14, 02:10
Medlem
man väljer sin inriktning inför åk2 efter man avklarat åk jag tror industriell ekonomi är ensamma om detta, vissa av dessa inriktningar har även platsbegränsning och urvalet sker då beroende på dina betyg i åk1. Fråga mig inte varför, men så är fallet.Man börjar sedan på denna inriktning redan i åk2. Vad var det som va oklart?
Citera
2010-07-14, 07:19
Medlem
andreews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Det vet jag ingenting om, men det du säger låter ganska konstigt eftersom man på I-linjen väljer inriktning i år 2 genom att vikta de valbara kurserna. Vad fan händer då om man väljer finansmatte-spåret i åk 2 och senare inte får börja den inriktningen? Känns som att en sådan situation inte borde få inträffa. För guds skull, det är ju matematik vi talar om, man skulle ju kunna sitta >500 pers på en föreläsning.

Alternativt kan jag tänka mig att alla som väljer finansmattespåret i åk 2 får platsgaranti, och urvalet sker på betyg från åk1.

ja det kan sitta 500 pers eller så kan alla börja på SU direkt. De vill inte skapa en överskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in